neontetra og varme

Hei! Første innlegg her.

Fikk låne ett "skifte"-akvarie (han brukte det når han vaska det store) på 15l av en venn, så jeg kjøpte 5 stk neontetra i dag.
Men jeg er litt urolig over at temperaturen er noe lav.
Jeg har ikke noen måte på å sjekke nøyaktig temperatur, men vannet er kaldt når jeg tar fingertuppen i det (var alltid hendene først).

Går dette bra, eller burde jeg investere i 30l eller 45l med varmekolbe?
og kan man bruke sand istedet for grus, eller blir dette for fint?
Sand går helt fint. Var jeg deg så ville jeg ha kjøpt en varmekolbe eller eventuelt en startpakke med litt større akvarie, pumpe og varmekolbe
Ett 15L kar rommer uhyre lite. Så jeg vil uten tvil anbefale deg å skaffe deg ett større kar, først som sist

5 neontetra i 15L, og da er det egentlig ikke plass til mere

Når det gjelder varme, greier fiskene seg fint om temperaturen ligger på 22-23 grader.
Så om du har litt temperatur i rommet, vil vannet holde minst samme temperatur. Husk også at om det er tettsittende belysning, er dette trolig enten i form av halogen, eller glødepære. Begge disse avgir tildels mye varme, og vil derfor varme vannet noe på dagtid.

Mer info om neontetra finner du under lenken til venstre
takk for svar!

da blir det vel 100l startpakke til jul. greit når man kan velge gave selv

kan dere anbefale en billig startpakke på 100l?

edit: 300l ble vel ganske stort på en 15m² stor hybel...
Dragen
takk for svar! da blir det vel 100l startpakke til jul. greit når man kan velge gave selv :D kan dere anbefale en billig startpakke på 100l?

Om du er litt moderat av deg med tanke på hvor mye fisk du skal trykke i karet, kan ett Juwelkar være greit nok. Her er alt integrert, filter og varme er i den sorte boksen bak i karet. Dette er selvsagt ikke allverden av effekt på, men stort sett bedre enn mange av de øvrige pakkene som selges komplett. Det karet jeg tenker på er alltids på 110L, men det er jo bare positiv
Dragen
edit: 300l ble vel ganske stort på en 15m² stor hybel...

Nææh, en 300L er da akkurat passe
Faktsik er ikke ett kar på 300L så stort og ruvende som mange vil ha det til. I alle fall ikke om en er skikkelig litersyk :p
tenkte jeg skulle ha 10-15 neon tetras, og noen større fisker. og ikke minst reker. reker er kule.
malle kommer ikke på tale, da jeg synes at de er så utrolig stygge.

er det trygt å ha aluminiums dekor i akvariet? Kokvasket, selvfølgelig.
Aluminium er delvis løselig i vann, og vil derfor påvirket vannet i mer eller mindre grad, uansett hvor heftig rette er rengjort på forhånd. Tror faktisk å "kokevaske" vil øke faren for utslipp av aluminium.

Aluminium er giftig for det meste, så jeg ville styrt unna dette som dekor.

Når det er sagt: i starten av min karriære som akvarist, brukte jeg to biter av slike gardinskinner av aluminium til å holde en skillevegg av plexi på plass, men samtidig lett å fjerne.
Det gikk da bra, men dette var i ett kar med 50% vannbytte daglig på grunn av masse yngel.

I dag ville jeg ikke tenkt tanken på å ha aluminium i karene igjen
Følger det med pumpe til det filteret som følger med den 110l startpakka, Frank?

Og åssen ser man om neontetra trives? Mine skyter rundt som noen tullinger noen ganger.
filter = pumpe
:P

Et filter er en pumpe, bare med noe som filtrere vannet også En pumpe er det som driver filtret om du vil. Den pumper vannet igjenom Filtersvamper/bioballer osv osv.
Dragen
Følger det med pumpe til det filteret som følger med den 110l startpakka, Frank? Og åssen ser man om neontetra trives? Mine skyter rundt som noen tullinger noen ganger.

Jupp, startpakken er komplett med alt til akvariet (vann, fisk, planter og dekor kommer sef i tillegg).

Vet ikke helt hva du mener med at neontetraene skyter rundt som tullinger... Svømmer dem bare frem og tilbake i full fart, eller et "klør" dem seg mot planter, røtter og grus?
vel, de svømmer rundt i høy fart, gjemmer seg under blåskjell-hjemmene sine som jeg bygde, eller bare henger rundt.
Vær obs på at alle former for skjell i akvariet, vil påvirke både Ph og Gh oppover. Dette er noe ikke Neontetra er så veldig glade i
de blir nok kasta når jeg får 110 literen uansett, blåskjell er ikke noe pent.
Har nå funnet ut at jeg ikke har plass til 110L

Og er det en spesiel slange som lager en rekke med bobler bak i akvariumet? Har alltid hatt lyst på det!
Her trenger du en luftpumpe, en liten slange, og en brusestein fåes kjøpt i de fleste dyrebutikker og netbutikker
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap