Spennende! Egg fra tetra.

neon tetraene mine la nettopp egg så det med egene øyne, men lurer på om foreldrene spiser barna når de blir klekket fordi jeg så at de spiste noen av eggene?
har tetraene i eget kar.. hvor stor kjans har de for og overleve?
Desverre ikke så store.

Eggene til neontetra tåler ikke så godt lys. De kommer fra elver med så mye humus og tett plantevekst at veldig lite lys når ned dit hvor disse fiskene sprer eggene sine. Desuten vil foreldrene og deres artsfrender spise alle egg de finner med det samme de er lagt.

De som avler på disse fiskene, mørklegger akvariene som fiskene legger egg i.
Gratulerer! Er ikke mange som opplever at neon tetraen legger egg, og det er sikkert enda færre som ser at de blir lagt.
Ta ut foreldrene og forsøk å få dekket til akvariet, så har du større muligheter for at eggene ikke blir spist. Så må du ha for til yngelen når den klekker, tipper levende artemia er bra. Lykke til!
de kan faktisk overleve i ett selskapskarr jeg har sett en stim neontetra med 100 ungfisk i en stim i en 530liter sammens med alt fra maller til en diger slørhale for mange år siden.
de som hadde karret kjøpte 20 neontetra, etter en tid dukket det opp mange bittesmå neontetraer i stimen.
dette karret var TETT beplantet og hadde mørke partier på bunn... utrolig men sant

uansett, når du har neontetraer som leker spontant i karret ditt kan du ta dem ut å drette dem i ett mindre karr.
kjøp ett myggnett og legg i lekskarret og ha fiskene oppi det så unngår du at de spiser eggene. dekk karret til med en søppelsekk og bruk godt med torumin eller annen sortvannsekstrakt.
det er ikke så vanskelig å få yngel av dem, men det er vanskelig å fore opp så små yngel hvis du ikke har noen erfaring med yngelpleie fra før--
infulsorier og artemia er bra for å bruke..lykke til
1000 takk for svar jeg skal gjøre alt dere sa håper så inderlig at de overlever
men eggene ble lagt i går betyr det at eggene ikke overlever fordi det har vært lys fra kl.8?
og i så fall skal jeg fjerne sneglene hvis de spiser eggene?
nå har jeg flyttet neon tetraene fra karet og skrudd av lyset.
Tilfeldig bekjentskap
© Hanne Utne
Reklame for plussmedlemskap