Mosquito-tetra er noen drittsekker og jeg er redd jeg har for mange fisk!

Jeg har nå 27 fisk i akvariet: 9 neontetra, 7 guppy, 5 platy, 2 algespisere, 3 molly og en liten baby. 70 liter i akvarium og mulighet til å skaffe enda et akvarium hvis dette er i overkant.
(noe jeg tror det er, men lillebroren min gikk på shopping med sparepenga for å kjøpe fisk til meg og jeg hadde ikke hjerte til å si noe da han ga meg posene og spurte om han kunne få slippe dem utti selv)
Ikke kjøp Mosquito tetra med noen fisk som har slørete hale, de er noen skikkerlige nappere uansett hva selgeren sier.
Bør vel ikke kjøpe så mye mer, men jeg har sett langt mer overfylte kar. Men det spørs litt på hva du mener med algespisere da. Det er jo en litt vel bred definisjon på en fisk, litt som å skulle forklare at du har en Ford og si du har en bil som går på bensin :P

Når man har mye fisk i forhold til størrelse på kar så blir vannbytter enda viktigere.
Tja, de er siemesiske tror jeg, små avlange grå-sølvaktige med en sort stripe, selgerne på min faste dyrebutikk har vert veldig nøye med å snakke meg fra å kjøpe fisk som blir for store, jeg fikk ikke lov å kjøpe den kinesiske gule foreksempel.
Oi, faen! de var visst samesiske og de kan bli 15 cm!
Blir de virkelig så store???
Tror du skal være glad du slapp kinesiske algespiseren, eller morderen som noen her inne kaller den, den suger seg fast på andre fisker iblant når den føler et behov for kjøtt :P

Men ja, siameserne blir store, og det nokså fort når de får smaken på annet enn alger.
Mener du at de vil begynne å spise de andre fiskene?
Huff! Er det best å holde seg til reker da eller?
***bekymret***
De du har nå gjør ikke det, men de kinesiske, de som ofte er gule, har i mange tilfeller gjort dette i intetanende eieres kar.
ja da så...
Nå mater jeg relativt lite fordi jeg vil ikke at det skal bli mat liggende på bunn, det er ikke så sansynlig at det blir så mye annet enn alger på dem. jeg sulter ikke fiskene, men jeg mater bittelite, to ganger daglig...
Alternative algespisere
Bytt bort/selg de stessende/store siameserne SAE) med en gang. Kjøp i stedet ca 10 Otocinclus affinis (Otto), billige og effektive, men avhengige av god vannkvalitet.
mona o
Hva er mosquito-tetra?

Moskitotetra;)
Har lenge hatt lyst på moskitoer, men har hørt at de kan være litt plagsomme hos noen. Spørs vel hva fisk man har, hvor mye plass de har, og hvor mange de er.
Mosquito tetra:
Mosquito tetra er en type tetra, litt større enn neon tetraen som lyser neon lilla, de er noen plagsomme drittsekker mot guppy og alt med finne egentlig, mine var nesten oppspist da jeg kom hjem og oppdaget det, jeg masjerte rett tilbake til dyrebutikken med tetraene i pose og viste dem hav de hadde gjort med guppyene mine, som de forresten hadde solgt meg i samma slengen, og fikk tre nye guppy isteden og veiledning i hordan å få finnene og halene til å vokse ut igjen.
jeg har søkt etter dem på google, men kan bare gå ut ifra at de ikke er så populære siden et ikke dukker opp noe...
biXen
Tror du skal være glad du slapp kinesiske algespiseren, eller morderen som noen her inne kaller den, den suger seg fast på andre fisker iblant når den føler et behov for kjøtt :P Men ja, siameserne blir store, og det nokså fort når de får smaken på annet enn alger.


ta det litt rolig da jeg har hatt kinesiske i noen måneder nå den har ikke gjort noe mot de andre.
men er selvsagt på vakt da tilfelle.

noen som anbefalte ottoer jeg synes de er så stygge jeg.

æsj skal aldri ha noen sånne.
Tilfeldig bekjentskap
© Rolf H Dahl 2012
Reklame for plussmedlemskap