Kobbertetra - snill eller "slem" ?

Kjøpte 20 kobbertetra i dag til Sør-Amerika-karet etter å ha lest i fiskebasen at det er en "fredelig stimfisk". Skulle så lese meg opp på arten etterpå og søkte opp gamle tråder på forumet. Mange handlet da om at de var aggressive, og tilogmed ble kalt "mongolene", samt at en nevnte finnenapping.

Jeg har mine som "trygghetsfisk" for rød kurvciklide og scalare som er veldig rolige og beskjedne, og ser allerede at tetra-gjengen dominerer karet litt. Nå lurer jeg på om fiskebasens karakteristikk som fredelig stemmer eller ei. Hva er deres mening nå ?

Gammel tråd, men skriver likevel. Fikk beskjed at de var fredelige da jeg kjøpte mine. Men her forsvinner den ene fisken etter den andre. og jeg regner med at det er kobberen, rød fantom tetra eller dolkestikk tetraene som tar de andre.

har fått vite nå i ettertid at kobbertetraen kan være ganske så slem, men om de er veldig mange så plager de hverandre istedenfor andre fisker.

sukk, ikke helt den typen fisk jeg liker å ha i akvariet mitt. Pene er de, men hadde vært greit om ikke alt det andre forsvant.
Jeg 'bumper' opp denne tråden litt..

Jeg har et kar med ca 10 kobbertetra sammen med en del ancistruser og coryer.
Vil kobbertetraene ta yngel av ancistrus og evt coryer? Hva med egg?

Mine kobbertetraer ligger for det meste i en anubias barteri, og gjør noen utfall innimellom, mest er det hannene som jager damene..
Plussmedlem
Egg coryyngel vil de kunne ta. Ancistrusyngel vet jeg ikke helt, kan nok hende de tar de når de er helt små.
Mange ser kun på diverse tatra som små, søte fisk, men de er sultne småtasser som gjerne tar yngel.
Min erfaring: Kobbertetra er noen skikkelige terrorister. Dem tar alt av egg og yngel. Pluss at dem jager alt av annen fisk.
Selv fisk som er over 5 ganger større enn enn kobbertetrane selv får juling ink. ciklider.
Enig med B. Andresen, disse fiskene kan være terrorister.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap