Plagsom rødmunnstetra

Hei jeg har en stim rømunnstetra (10 stk) og en med kileflekkrasbora (10stk) og et par sommerfulgcilkider.De går i en 120 liter.Det jeg har sett en stund er at spesielt en av rødmunnene til tider fotfølger en av kileflekkene.Henger under under fisken og svømmer runde etter runde med kileflekken.Ser at den blir stresset av dette.Nå har den også begynt med sommerfugl hunnen min på nesten samme måte.Hva kan være grunnen til dette? skal ikke rødmunnstetra være fredlige fisk? jeg liker ikke og se på det
Flere tetra-arter er kjennt som finnenappere, men jeg kan ikke se at jeg har hørt at rødmunnstetraen er en av dem. Ikke godt å si hva som er grunnen til akkurat denne oppførselen. Om det er bare denne ene som er plagsom så ville jeg ha vurdert å avlive den. Det høres kanskje litt brutalt ut, men slik oppførsel er veldig stressende for de andre fiskene. Hadde selv en liten guppy-yngel som nappet finnene til øksefiskene mine. Det var masse yngel i karet så det tok en stund før jeg la merke til det. Det brøt nemlig ut prikkesyke i karet og da ble det til at jeg fulgte mer nøye med og oppdaget synderen. Om det var plagingen til denne ene som førte til utbruddet eller en tilfeldighet skal jeg ikke si, men jeg tok ingen sjanser og avlivet den.
Takker for svaret.Ja jeg bør nok fjerne denne fisken.Bedre det enn at det bryter ut sykdom i akvariet via fisk som blir stresset av dette.

Men da dukker det opp et nytt spørsmål rødmunnstetra er jo utrolig kvikke ,og de fyker vegg i mellom når de ser håven.Det blir kanskje ikke lett og plukke ut den aktuelle fisken eller? beklager hvis dette er et teit spørsmål : /
De fleste tetraer plager noen til tider, derfor man bør ha litt størrelse på stimen slik at det er innad, da de tåler hverandre lettere enn andre tåler dem Godt mulig at hvis du avliver en så er det bare en ny som blir slik, hehe.
hmmm jeg klør meg litt i hodet nå er 10stk et minimum for denne fisken? jeg trodde det var 8, men okei kan jo muligens øke stimen til femten.Synes det er litt rart med denne oppførselen siden R.Tetra blir anbefalt som selskap til Discus? kjenner jeg begynner og få er mer negativt syn på tetra nå
Rødmunntetra er jo en "langdistanse-svømmer" og kunne vel strengt tatt hatt behov for bedre plass enn en 120 liter kan tilby?
Ja de skulle kanskje hatt større tumleplass (noe som vel aldri er en ulempe for fisk).Den tanken har streifet meg, men jeg ble fortalt at hundre liter var tilstrekkelig for denne arten.Så siden jeg er rimelig fersk som akvarist syntes jeg det hørtes greit ut da jeg hadde 20 liter og gå på i forhold til det.

Utrykket man lærer så lenge man lever slår til igjen ; )
Men hva er da det eksakte minstekrav i akv.volum til denne arten da?
Minstekrav mht akvariestørrelse på fiskearter er aldri noen eksakt vitenskap, dessverre, så det er nok ikke mulig å gi noe eksakt svar på det. Jeg tror heller ikke literantallet på akvariet er like viktig som lengden på det, når det kommer til slike langdistansesvømmere som f.eks. Rødmunntetra og Denisoni-barben. De må ha plass til virkelig å strekke ut på svømmeturene sine.
Har ti rødmunntetraer, og har hatt de leeeenge, men de har aldri plaget noen av de andre fiskene. De er derimot plaget av kobbertetraene. Likevel trives de kjempegodt.
Ok jeg skjønner.Tror nok jeg har litt liten plass for disse fiskene, og at det muligens er derfor uroen oppstår.Jeg liker dårlig at fisk i mitt kar skal mistrives, og selv om jeg har planer om å handle meg et større til vinteren vil jeg vurdere og kvitte meg med dem.Det kan sikkert være like greit, men hvordan i alle dager dager skal jeg greie og fange dem? de er jo lynkjappe
Matsi95
Har ti rødmunntetraer, og har hatt de leeeenge, men de har aldri plaget noen av de andre fiskene. De er derimot plaget av kobbertetraene. Likevel trives de kjempegodt.


Hvor stort kar har du?
Jeg har et 130-liters kar, så det var litt rart det tilfellet hos deg.
Ok kanskje det kan ha noe med at mitt kar er ganske høyt i forhold til lengden? (juwel lido) da blir det jo mindre svømmeplass for en slik rastløs art, jeg trodde likevel det skulle være greit med plass men det er kanskje for knapt.
Jeg hadde 25 rødmunnstetra i min 125L Juwel Rio. Absolutt beste stimfisken jeg har hatt. Stimet fantastisk, holdt sammen 99,9% av tiden (ingen på egoturer og ikke så nysgjerrige). Var aldri borti andre fisker. Så jeg er tilbøyelig til å tro det er snakk om plass/mengde. Men det er såklart ingen som kan si det sikkert uten videre Mista dessverre mine fort som f... til hvitprikk pga. nye fisker fra butikk. Hvis ikke hadde jeg hatt det enda.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap