Spørsmål om neontetraer...

Heisann!

For en stund siden ble jeg kvitt mesteparten av fiskene i karret mitt..
Alt som ble igjen var 1 gibbiceps og 3 siamesiske algespisere..
Akvariet har vært i drift i ca 1 år, og aldri hatt noe tull.. Har hatt akvarie i lenger tid en det, men er fremdeles grønn på enkelte ting..

Nå skal mitt 325 liters akvarie bli ett Neontetra karr... Enkelt og greit..

Vannverdier er nå:
Gh - mellom 0 og 3
Temp - 26grader
ph - 7
Kh - 4

Men det har dukket opp spørsmål..

- Hvor mange fisk kan jeg ha av neontetraene viss det er det eneste jeg skal ha utenom algespisere, vær så snill med ett konkret tall da det ikke hjelper meg viss du sier "mange" .

- Hvis jeg har veldig mange, og samtidig kjører ett lite co2 anlegg på plantene mine, burde jeg bekymre meg om mangel på oksygen i vannet?

- Er det sånn at Neontetraen har det bedre og bedre jo flere dem er??


På forhånd tusen takk for svar

Mvh
Thomas ( neonfiskenes herre )
325 liter, hmm. tar utgangspunkt i en Rio 300 som er 120cm lang.

Jeg vil si at 90-100 neontetraer skal gå helt fint, kanksje enda flere. Jeg har 15 i min 80 liter og jeg ser at jeg kunne hatt minst 5-10 flere. Mine stimer ganske bra.

CO2 dreper ikke oksygen i vannet, det er ikke sånn at om du tilfører CO2 så blir det mindre O2. Heller stikk motsatt, da plantene har mer CO2 å jobbe med slik at de skaper enda mer O2. Problemet ligger i at CO2 er gift, det er derfor du ikke kan ha for mye av det. MEn kommer du til å ha mange planter så skal det ganske mye CO" til før det blir farlig. Men det kan du måle deg fram til med CO2 testere og du kan også måle O2 med dråpetestere.

Ja, det er jeg ganske sikker på, jo flere neontetraer er sammen jo bedre. I naturen så er det stimer på flere tusen individer.


tusen takk for svar.

jeg tenkte faktisk å starte med ca 100 stk.. i butikken sa de at jeg kunne ha flere. men syns det er greit å starte med 100...


mvh
thomas
når det gjelder stimfisk. Så tror jeg det er best å kjøpe alle samtidig. For da vokser de ca i takt osv.

Hvilken neontetra skal du ha?
Jeg har kjøpt helt vanlig neontetraer på tam i oslo nå...
blei faktisk 200stk.. men tror det ikke er noe problem.. skal som sagt ikke ha noe annet enn de og algespiser.

mvh
Thomas
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap