Hvordan forhindre at kardinaltetraene sprekker pga egg?

For noen dager siden sprakk en eggfull tetra.
Har enda en tetra som også "holder" på eggene.
Er ingen vits at den går å pines som den andre, om jeg ikke kan gjøre noe med det, så derfor bør jeg finne ut om noe lar seg gjøre.

Kan være tre årsaker til stress som gjør at de ikke slipper eggene.

For høy pH: jeg har 6.7
Jeg har lyst bunnsubstrat
Plantene er ikke store nok til å dekke store deler av overflaten, og det kan dermed være de ikke føler seg trygge.

Utover dette så jages de ikke av andre fisk, de har GH innenfor anbefalt verdi, og det samme gjelder temperaturen.

Så hva bør jeg gjøre? Ønsker ikke å senke pH.
Er det bare å avlive den som nå går med egg, eller er det noen "triks" jeg kan prøve?
hei. jeg kan ikke svare deg på spm, men synes dette var interessant. hvor mang tetra har du og hvor stort kar?

hadde vært gøy om du fikk til yngel!
Har 8 kardinaltetraer nå (sammen med en haug andre fisk, du ser antallet og artene inne på akvarieinformasjonen min). De går i et 540 liters kar.

Dette er bare en liten stim som ble overført fra 60-literen min.

Håper noen vet hva jeg bør gjøre, da jeg tror det kommer til å ende med eggsprekk på denne også.

Forholdene er nok ikke gode nok for at de vil slippe eggene ser det ut for.

Uansett så vil eggene bli spist opp av både kardinalene og rødmunnene, så noe yngel vil jeg aldri tro det blir..
er overbevisst om at det ikke er grunnen. Mulig å ta bilde av en av de syke? kan høres ut som bukvannsott eller forstoppelse.

Nei, er verken bukvannssot eller forstoppelse.

Bukvannssot var det garantert ikke, da skulle denne vært død for lenge siden, og sykdommen skulle ha utvilket seg.
Forstoppelse har jeg ikke noe stor tro på, da den hadde avføring kontinuerlig.

Denne fisken har sakte men sikkert blitt større og større siden jeg kjøpte den i aug/sept.

Den ble så stor et jeg bestemte meg for å avlive den da det ikke så ut til å ha det noe bra.

Da jeg fanget den, sprakk den i siden, og det tøt ut rogn.
Den var fullstappet av rogn i buken, ellers var den frisk (om jeg kan si det slik)

Har lagt ut bilder av fisken i den andre tråden min om den tykke tetraen (da den var i livet og svømte i akvariet). Tenkte ikke på å ta bildet da den sprakk, da jeg bare syntes det var veldig ekkelt, og fikk mannen min til å avlive den raskt.
hva skal du gjøre med eggene nå da? skal du prøve å få fram yngel?
Nei, skal ikke gjøre noe.
Eggene var i buken til fisken som sprakk. Fisken ble avlivet i kokende vann.

Sitter jo ikke å piller rogn ut av en levende fisk som pines!!!
Det er nok mulig at fisken hadde rogn, men jeg har selv aldri opplevd at fisk dør eller som du dramatisk beskiver det "sprekker" på grunn av at de har rogn.

Jeg tror at din måte å avlive fisken på er grunnen til at du opplever at fisken "sprekker".(vil også minne på om at det ikke er lovt å skolde levede dyr) Du bør nok enten se etter parasitter eller andre grunner til at buken er fylt, f eks fedme.
Nils Vollstad
(vil også minne på om at det ikke er lovt å skolde levede dyr)

Har lest mange ganger her inne på forumet at folk anbefaler å avlive små fisker i fosskokende vann fordi det går veldig fort. Er dette helt feil? Bør man heller gi de en skikkelig kakk i hodet eller skjære over halsen slik det gjøres med fisker som blir fisket?
Nils Vollstad
Jeg tror at din måte å avlive fisken på er grunnen til at du opplever at fisken "sprekker".fedme.


Nå seier jo trådstarter at fisken sprakk i det han fanga den med håven, og altså ikkje mens han blei avliva. Uansett veldig merkelig problem.
Nils Vollstad
Det er nok mulig at fisken hadde rogn, men jeg har selv aldri opplevd at fisk dør eller som du dramatisk beskiver det "sprekker" på grunn av at de har rogn. Jeg tror at din måte å avlive fisken på er grunnen til at du opplever at fisken "sprekker".(vil også minne på om at det ikke er lovt å skolde levede dyr) Du bør nok enten se etter parasitter eller andre grunner til at buken er fylt, f eks fedme.


Hehe, høres ut som om du tror jeg klemte den ihjel.....

Den sprakk da den ble fanget, ble en rift i siden på fisken, og rogn tøt ut.

Denne var diger da den sprakk (i tetraforstand). Litt over 1 cm "høy" om jeg kan si det slik, og den var bare 2 - 2.5 cm lang.

Om du ser bildene i min forrige tråd, så var tetraen blitt enda tykkere enn på bildene der.
SindreKul
[QUOTE=Nils Vollstad] Jeg tror at din måte å avlive fisken på er grunnen til at du opplever at fisken "sprekker".fedme.


Nå seier jo trådstarter at fisken sprakk i det han fanga den med håven, og altså ikkje mens han blei avliva. Uansett veldig merkelig problem.

Ja, riktig.

Bare at trådstarter er en *hun*
fisken også om den hadde rogn
Dette skjer av og til med tetra egg, hvis de av ulike årsaker ikke går til lek når eggene er modne. Det du kan gjøre for å prøve å løse poblemet er å innrede et lite akvarium (eller en plastdunk) med rent mykt vann (nesten rent regnvann, f. eks. smelt snø og tilsett litt kranvann (f. eks. 5%)). Fyll i et lite lag 1-2 cm med ugjødsla ukalka torv (kan godt koke denne så den synker raskere), flytt over hunnen og to hanner, legg i litt javamose til egglegging og dekk akvariet slik at det blir ganske mørkt. Fiskene trenger litt tid til å roe seg, men forhåpentligvis får de lagt eggene.

HM
Hans M Hanslin
Dette skjer av og til med tetra egg, hvis de av ulike årsaker ikke går til lek når eggene er modne. Det du kan gjøre for å prøve å løse poblemet er å innrede et lite akvarium (eller en plastdunk) med rent mykt vann (nesten rent regnvann, f. eks. smelt snø og tilsett litt kranvann (f. eks. 5%)). Fyll i et lite lag 1-2 cm med ugjødsla ukalka torv (kan godt koke denne så den synker raskere), flytt over hunnen og to hanner, legg i litt javamose til egglegging og dekk akvariet slik at det blir ganske mørkt. Fiskene trenger litt tid til å roe seg, men forhåpentligvis får de lagt eggene. HM


Takk for svar.

Får se hva jeg velger å gjøre. Mitt akvarium er ikke egnet for kardinalene tydeligvis, så kommer nok ikke til å øke antallet på disse.

Får følge med de to hunnene som nå begynner å bli rognstinn, og evt avlive dem før de blir for store og får for store problemer.
Hei!

Har selv 33 Kardinaltetra (skal være det) og jeg har aldri hatt noe problem med at tetraen sprekker pga rogstinnhet. Har i et annet akvarium 8 neontetra og disse leker omtrent daglig har jeg funnet ut. hunnene av disse er omtrent alltid svære med stor buk, men blir som oftest tynne etter lek. dette er et tegn på at fisken trives godt

Vanskelig og finne et helt korekt svar på spørsmålet ditt, men kardinaltetra skal være en enkel fisk, men dette med rognstinnhet har jeg ikke mye peiling på


Ihvertfall, Lykke til !
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap