- Hjem
- Forum
- Karpelaks (Tetra m.fl)
- Cherrybarbenes noe underlige oppførsel...
Cherrybarbenes noe underlige oppførsel...
...eller kanskje den ikke underlig, bare normal?
Må si at grunnen til at jeg spør om dette, er at jeg har to kar ved siden av hverandre. I det ene går en rolig gjeng med rosentetra sammen med rolige honningguramier. I karet ved siden av kom det fisk for første gang sist fredag (for fem dager siden). Ti cherrybarber flyttet inn, fire hanner og seks hunner. Og de er jo helt turbo! Etter å ha stått og trykket i et hjørne i en dag eller to, er de nå rundt i hele karet, og det virker som om de jager hverandre hele tiden. Enten to hanner etter en hunn, en han og en hunn, eller noen hunner sammen. Tidvis opp og ned langs glasset, og masse leking i vannstrømmen. Er de litt hypre, disse cherrybarbene? Og trenger jeg å bekymre meg for om de sliter hverandre ut? Jeg var jo klar over at de stimer dårlig, men disse kan jo knapt kalles stimfisk
Må si at grunnen til at jeg spør om dette, er at jeg har to kar ved siden av hverandre. I det ene går en rolig gjeng med rosentetra sammen med rolige honningguramier. I karet ved siden av kom det fisk for første gang sist fredag (for fem dager siden). Ti cherrybarber flyttet inn, fire hanner og seks hunner. Og de er jo helt turbo! Etter å ha stått og trykket i et hjørne i en dag eller to, er de nå rundt i hele karet, og det virker som om de jager hverandre hele tiden. Enten to hanner etter en hunn, en han og en hunn, eller noen hunner sammen. Tidvis opp og ned langs glasset, og masse leking i vannstrømmen. Er de litt hypre, disse cherrybarbene? Og trenger jeg å bekymre meg for om de sliter hverandre ut? Jeg var jo klar over at de stimer dårlig, men disse kan jo knapt kalles stimfisk
Postet 31.03.10 kl 19:28
Ikke så mye til hjelp, men måtte le litt når jeg leste denne tråden først, for så å ta en titt i Fiskebasen:
Rolig selskapelig fisk. Setter farge på et selskapskar og er ganske nysgjerrige skapninger. Stimer ikke som andre barber, men går heller i par. Holder seg alikevel sammen i et hjørne, men enkeltindivider er ofte alene ute på vift.
Kanskje du har fått barber med ADHD? Hehe.
Rolig selskapelig fisk. Setter farge på et selskapskar og er ganske nysgjerrige skapninger. Stimer ikke som andre barber, men går heller i par. Holder seg alikevel sammen i et hjørne, men enkeltindivider er ofte alene ute på vift.
Kanskje du har fått barber med ADHD? Hehe.
Postet 31.03.10 kl 19:35
Postet 31.03.10 kl 19:37
Ja, disse virker hyperaktive så det holder! Kanskje det kommer av at de er aleine enda? De er underholdende å se på, iallfall hvis jeg får forsikringer om at oppførselen deres er helt normal cherrybarbeoppførsel De bruker hele akvariet, og hvis dette er den oppførselen de skal opprettholde, kan jeg bare glemme de vage ideene jeg hadde om å sette perlegurami oppi der. Den kommer til å bli syk av stress før jeg får sukk for meg!
Men hvis de er like aktive hele tiden, vil det heller ikke være behov for flere fisker i midtre og øvre lag I bunnen kommer corydoras adolfoi.
Men hvis de er like aktive hele tiden, vil det heller ikke være behov for flere fisker i midtre og øvre lag I bunnen kommer corydoras adolfoi.
Postet 31.03.10 kl 19:39
Postet 31.03.10 kl 19:41
SGSRonny-Andre; jeg har aldri sett lek, men disse krøller seg rundt hverandre og rister på kroppen, så kanskje det er det? Men hvordan de skal få til noe som helst i turbotempoet de holder, se det skjønner jeg ikke. Men jeg har enda mye å lære ;-)
Høres ut som lek for meg! Ciklider spesielt har slik oppførsel.. Ikke nødvendigvis tempoet, men det å krølle seg rundt partner og riste på kroppen.
Mange stimfisker får slike adhd-kicks i lek. Hunnen sprer eggene vilt rundt i karet, mens de fleste andre hannene sprøyter rundt i karet.. Så hvem som er foreldrene er vel skjelden en enkel sak å forutsi :P
Postet 31.03.10 kl 19:47
Postet 31.03.10 kl 19:48
Hvis du vil ha oppdrett på dem, så kan du jo dekke hele bunnlaget med javamose eller klinkekuler, så vil de ikke nå tak i eggene. Slik oppdrettet jeg zebradanio.
Hvis du gir dem en ukes tid og ingenting blir roligere, så kunne du jo vurdert å byttet hunnene til nye hanner. Det blir nok en bedre opplevelse for både deg og fiskene, hehe.
Men ta mine råd med en klype salt. Jeg har trossalt ikke disse selv
Redigert:
Personlig ville jeg utnyttet situasjonen for å få yngel:P
Hvis du gir dem en ukes tid og ingenting blir roligere, så kunne du jo vurdert å byttet hunnene til nye hanner. Det blir nok en bedre opplevelse for både deg og fiskene, hehe.
Men ta mine råd med en klype salt. Jeg har trossalt ikke disse selv
Redigert:
Personlig ville jeg utnyttet situasjonen for å få yngel:P
Postet 31.03.10 kl 19:57
Endret: 31.03.10 kl 19:58
Ja, oppdrett er jo fint, men foreløpig hadde jeg ikke tenkt å gå dit. Det står i fiskebasen at disse er lette å få oppdrett på, men om de ikke "har seg" hele tida, så vil jo akvariet bli litt roligere...
Mener du at med bare hanner, så vil ingen jage hverandre, siden de ikke har noe å jage for? Og er det greit, sånn reint dyrevelferdsmessig sett? Tror ikke jeg kommer til å gjøre noe annet enn å se det an, for å fange dem inn betyr nok å ribbe karet...
Mener du at med bare hanner, så vil ingen jage hverandre, siden de ikke har noe å jage for? Og er det greit, sånn reint dyrevelferdsmessig sett? Tror ikke jeg kommer til å gjøre noe annet enn å se det an, for å fange dem inn betyr nok å ribbe karet...
Postet 01.04.10 kl 09:36
SGS, jeg har cherrybarber sammen med perlegurami, og det går helt fint. Jeg hadde ti hanner - som med tidens tann er blitt til seks. Av og til får de raptuser og farer rundt, men de enser ikke annen fisk - jeg har aldri sett de gjøre annet enn å trekke seg bort når de møter platy eller gurami eller cory. Jeg tror ikke det er noen skade for fisken å være bare hanner eller bare hoer - men jeg tror ikke det vil endre så mye på atferden deres heller. Jeg ville ikke stresset med å fange fisk inn igjen. Når perleguramien kommer oppi, tror jeg du vil få se en endring i titteyabarbenes oppførsel.
Uansett, lykke til!
![[External Image] [External Image]](http://lh6.ggpht.com/_jRe7xtwq-9s/S4rhXwWYW2I/AAAAAAAAEOQ/nIprJ5xJRCo/s720/pearlgourami-feed-s.jpg)
Se bare her så fint barbehannene venter på tur. Damene først!
Uansett, lykke til!
![[External Image] [External Image]](http://lh6.ggpht.com/_jRe7xtwq-9s/S4rhXwWYW2I/AAAAAAAAEOQ/nIprJ5xJRCo/s720/pearlgourami-feed-s.jpg)
Se bare her så fint barbehannene venter på tur. Damene først!
Postet 01.04.10 kl 10:30
Det virker som de har roet seg veldig nå. Behagelig å se Det minner meg om når vi satte Rosentetra inn i det andre akvariet, og en av dem jaget resten som en gal en periode. Inntil orden hadde satt seg. Nå jager han dem bare hvis han tror det er mat i vente. Kanskje det er en orden cherrybarbene har satt også? Eller kanskje var det lek. Ser ingen tegn til egg, men de er lite interessert i annen mat enn røde mygglarver, så kanskje de er mette...
Postet 03.04.10 kl 19:30