Danio tinwini - gold ring danio

Har kjøpt meg en gruppe med disse i dag. Nydelig liten fisk.

Står ikke noe særlig med info om den på basen, og heller ikke bilder, men fant info om den her i går:
Danio tinwini

Skal prøve å få tatt noen bilder av dem, men ikke lett når objektivet er ødelagt. Får prøve likevel.



Andre som har, eller har hatt denne fisken før?
Disse fiskene er ikke sky i det hele tatt. De tråler akvariet i en fin stim. Ikke så virrete som de andre danioene jeg har hatt, sebra og leopard. Mye roligere egentlig.

Har fått tatt noen bilder av dem, fikk med moskito rasbora i tillegg, for å vise størrelsen. Moskitoene er litt over en cm store nå, så danioene er små de også

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Hei! Hvor har du kjøpt disse?? Har lest om disse.. og vil gjerne ha disse. Perfekt nanofisk. Stimer de eller??

Fine bilder også.
Kjøpte du dem på galleriet? Tror det var de jeg så på i dag. Syntes de var så pene, men ville lese litt om dem først.
Kjøpte dem på Midtun zoo bergen. De hadde dem sjelden inne i følge fyren.

I går da jeg var der var hele akvariet fullt, i dag da jeg kom tilbake var det få igjen. Jeg fikk tak i 10 (fikk med 13, snill fyr), lurer på om jeg skal tilbake i morgen å kjøpe 10 til. Eneste var at de var ganske dyre, 500 for 10 stk. 75 for en. Tror likevel jeg tar turen oppom, skulle dog ikke forunde meg om alle var gått.


De stimer foreløpig veldig bra, den stimfisken jeg har hatt som har stimt best. Jeg har ikke hatt mange typer da, 4 stk. Har aldri sett kardnial stime så bra, selv når de er blitt skremt.

Kan holde dere oppdatert ang stiming og slikt. Kan jo være det er ekstra mye stiming nå pga nytt miljø, pluss at de er i stort akvarie, 240 l. De stimer når de forflytter seg, tråler rundt i akvarie i tett stim.


Virker som sakt veldig uredde også. De er helt fremme i akvariet selv når jeg fikser flyteplantene på toppen, osv.


De er ikke interessert i voksne reker, men tar nok noe yngel som passer i munnen. Skal være mye snillere mot reker enn galaxy/stjerne danio, men litt mer frempå enn moskito rasbora.
Dyre stimfisk.. men fine og må ha fisk, til nanokar. De er nyoppdaget hvis eg ikkje tar feil.
Jeg tror faktisk ikke jeg vil anbefale dem til nanokar etter å ha sett dem i akvariet mitt nå. I alle fall ikke de minste nanokarene. (Vet egentlig ikke hvor lite det må være for å regnes som nanokar).

De er mer aktive enn f.eks neontetra, tar i bruk hele akvariets lengde. Holder seg mest på midt/bunn, men svømmer også i toppsjiktet innimellom. Nyskjerrige, osv. Virker som de er glade i å svømme langt.

På siden jeg linket til øverst står det:
Minimum Tank Size
A group will need a tank measuring upwards of 18" x 12" x 12"/45cm x 30cm x 30cm/42.5 litres


Tror egentlig lengden på akvariet er viktigere enn antall liter.


Til sammenligning med moskito rasbora som holder seg mer en plass. Moskitoene svømmer i små stimer på ca 10 i hver, og hver stim har liksom sin plass i akvariet.


Jeg bestemte meg for å ikke kjøpe fler enn de 13 jeg har, da de faktisk tar en del plass i akvariet. Jeg skal ha enda en miniatyr stimfisktype, pluss Corydoras Pygmaeus.

Men skal holde deg oppdatert ang aktivitetsnivå og slikt, mulig de fremdeles holder seg kjent med akvariet, og ikke vil roe seg litt etterhvert.
Og selv om de bruker hele lengden på mitt akvarie nå, så er det jo godt mulig de vil trives godt i et kar på rundt 42 liter likevel
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap