Stimer kardinaltetra og rødmunntetra?

Går Kardinaltetra og rødmunntetra i stim?
De kan innimellom blande seg, men stimer i hovedsak ikke sammen
Det som er fint med rødunntetra er at den kan lære annen fisk å stime.
Men dette tar litt tid. Det lønner seg også da å ha mange rødmunntetra å "spe på" med annen tetra, litt og litt. :o)
Heidi Jensen
Det som er fint med rødunntetra er at den kan lære annen fisk å stime. Men dette tar litt tid. Det lønner seg også da å ha mange rødmunntetra å "spe på" med annen tetra, litt og litt. :o)

Det kan jeg på ingen måter si meg enig i.

Rødmunnene i seg selv slutter å stime etter en tid, når den føler seg trygg i akvariet. Jeg har selv hatt en stim på 100 rødmunner, så det kan jeg stå for.
De lærte heller ikke kardinalen min å stime....
Man burde tenke litt over hvorfor stimfisk heter stimfisk, og i det hele tatt hvorfor de stimer naturlig. Kort sagt, de stimer når de er truet. Så at stimfisk ikke stimer er supert i mine øyne, siden det viser at de trives og føler seg trygge. Selv om en stim kan være vakkert, er det enda penere med fisk som trives
Så nettopp noen forskningsresultater referert på Practicalfishkeeping. Det var, yngel som får jevnlig forutsigbar føde, stimer mer enn fisk som får sporadisk vilkårlig for, i oppveksten. Spennende om en dermed ved å ha faste forings rutiner kan ale opp generasjoner som stimer bedre enn foreldrene. ( Men det spørs vel hvor mye det egentlig kan ha å si?) En stim med fisk er jo et ganske flott syn?
det jeg anser som et poeng med stimfisk, er at den stimer. I starten var stimen med rødmunner meeeeget pen. Se for dere hundre individer sime tett sammen, mellom planter og røtter....men stim er jo et forsvar, og de trenger ikke forsvare seg når de skjønner de er trygge..

Da endte jeg opp med et kaos med rødmunner overalt, ja de var rett og slett i veien. Skulle man se inn i karret kom de strømmende til for å tigge mat, og blokkerte enhver innsikt...

StigS: interessant innlegg, skulle likt å lest mer om dette
julnil
StigS: interessant innlegg, skulle likt å lest mer om dette

Leste det her: http://www.practicalfishkeeping.co.uk/content.php?sid=2869

Ser nå at forsøket var gjort med guppyer, men kanskje akkurat det ikke har så veldig mye å si?
Tilfeldig bekjentskap
© U.K.
Reklame for plussmedlemskap