Glødebåndstetra..

har 8 stk glødebåndstetra i karet mitt som svømmer rundt,helt ville. ser ut som det er 7 hanner som jager en hun. hvis dettew stemmer. for den som blir jaget er mye sterkere i fargen og lyser opp rund øynene. tror kansje også hun nettopp har lagt egg.men er usikker. det ligger 3 store rød/oransje klumper i toppen av den en planten min.

ser eggene til denne teraen røde ut?
har hunnen sterkere farger en hannene? (står ingenting i basen)
og hva kan jeg gjøre for og ta best vare på disse egga,for og få yngel på di,hvis det er eg da?

Det høres ut som tetraene kansje leker, men det er neppe egg de røde klumpene i plantene.
Når mine glødebåndstetraer lekte hadde de den samme atferden som dine, men eggene var nesten helt gjennomsiktige og knøttsmå.

Jeg syns ikke hunnene har sterkere farger, men de er oftest mye rundere enn hannene pga. alle eggene.
Kan du ta bilder av disse eggene (hvis det er egg)? Det høres ikke ut som tetra-egg i det hele tatt, mere i retning av snegleegg eller noe. Eplesnegler legger ofte egg i armaturet (over vann altså), og hvis de ramler ned så kan de havne i toppen av en plante slik du skriver.
Tetraer er typiske eggspredere, hvite små egg strøs vilt rundt uten noen særlig mening. Og absolutt ikke i klumper Jeg kan ikke komme på noen tetra-art som legger egg i den fargen og i klumper, men det kan jo finnes unntak da, som jeg ikke har hørt/lest om ...

Har du noen maller i dette akvariet? Ancistrus legger gule til guloransje egg, og de legges ofte i klaser. Men aldri i toppen av planter.. :p De legger dem i huler. Hvordan egg fra en Ancistrus eventuelt kan ha havnet i toppen av en plante hos deg er et mysterium.
Jani Ferrari
det ligger 3 store rød/oransje klumper i toppen av den en planten min.

Matrester av f.eks. granulat eller lignende?
takk for svar. jeg kan desverre ikke ta bilder av det,pga når jeg oppdaget det,var vi på vei ut døren.fikk ikke tid til og gjøre noe med det.
og nå når jeg kom hjem igjen var det borte.

bedre forklart: dette var 3 litt store klumper med gele lignendes masse,med masse rød/oransje prikker inni. er nesten sikker på at det var en eller annen form for egg.

har ancistrus i karet,men di e alt for små til og få noe yngel på. (3-4 cm lange)

har en del pestsnegler i karet,kan det være di da?

har kunn matet med rød mygg i dag,og det er jeg sikker på at det ikke var.
Tilfeldig bekjentskap
© Frode Storheim
Reklame for plussmedlemskap