Kongotetra- finnenapper?

Jeg har en stim på 15 stk av Kongotetraen i min 200liter. Dette er et langt akvarium, laget etter elveakvariums-mål, som er ganske tett beplantet.
Jeg opplever mine kongotetraer som nappete, særlig på fiskene med lange finner.
De har vært og smakt på både kampfisk-damene, Golden nuggeten, scalarene og såvidt på kuhliiene. Dette er gjerne særlig rundt foring, ellers pleier de å la andre fisk være i fred...

Er det fler en meg som opplever kongotetraen som en litt "røffere" tetra? Noe som eventuelt burde blitt puttet inn i fiskebasen? Hadde vært kjekt å vite før man puttet de i kar med fisk med lange finner nemlig....
Trodde selv også at Kongoene skulle være greiere med annen fisk, men hvilken tetra napper ikke? har selv sett store Neontetra som napper Kampfisk og andre tregere fisker.
Jeg har aldri opplevd neon/kardinal tetra som nappete. Heller ikke noe ala soltetra (?) eller kobbertetra. (Skjønt, kobbertetra er ADHD fisk....)

Kongotetraene opplever jeg også som ganske aggressive innad i flokken. Jeg måtte dele de opp i mindre grupper når jeg skulle tilvenne de til akvariet mitt, og da ble det lynraskt pekt ut mobbeofre som nesten ble mobbet ihjel... Men etter jeg slapp alle sammen har alle gått sånn noenlunde overens. Har flest jenter i flokken.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap