Tips til stimfisk... erfaringer?

Jeg har et godt innkjørt kar på 200 liter som snart vil trenge ny stimfisk.
Karet er laget etter mål fra et elveakvarium, og er mellom 1.25 og 1.30cm langt, altså lengre en vanlige mål.

Jeg har PH på 6, tmp på 25 grader C.
Ellers så har jeg ikke noe muffins av tilsetninger i vannet. (altså ikke tilsetninger for å få høy KH, GH elns)

Jeg ønsker en stimfisk som kan erstatte Kongotetraene mine. Altså en livlig og fargerik fisk, som ikke blir så altfor stor. Den må også være relativt lett å få til.

I karet har jeg ellers:
5 kampfisk
9 Kuhliiåler
5 ancistrus
1 Golden nugget
2 Scalare

Jeg har tenkt litt på Pseudomugil furcatus, kobbertetra , dvergkardinal, moskito rasbora, og venusfisk...
Noen som har erfaringer med fiskene, eller tips? Jeg er ute etter èn type stimfisk, jeg ønsker ikke å blande.

Om dere har noen andre forslag blir jeg glad...
På forhånd takk :o) Mvh Nadia
Skjørtetertra, Norsk flaggtetra eller Colombiatetra disse får en finn størrelse etter min mening.
Jeg synes ikke Skjørtetraene eller den Norske Flaggtetraen var så veldig fargerike.
Colombiatetraen var fin :o)

Flere innspill? :o)
nannostomus beckfordi!

hann
[External Image]

hunn
[External Image]
Med den fiskesamensetningen du har er det ikke lett å finne en stim som passer. colombiatetra er fin men jeg synes den kan være for vanskelig da den gjerne napper Kampfiskene. Venusfiskene trenger kaldere vann. Kobbertetra er heller ikke så fredelig som noen skal ha det til. Microrasboraene Og glødebåndstetraene kan bli spist av Scalarene, så dette er ikke lett. Rosentetraene og Kileflekkrasbora, er hårføre fisker å blir ikke spist av scalarene når de har fått litt størelse. Fembåndsbarbene har jeg å opplevd som fredelige men di stimer nært bunnen.
Så valget ditt er ikke lett.
Scalarene kan jeg finne et nytt hjem til, disse blir jo litt for store for min 200liter med alderen, ut ifra fiskebasen her.

Men uten scalarene vil kanskje Moskitoene kunne passe?
venuser trenger da ikke kaldere vann, holdt mine i 25 grader og de ynglet i ett kjør, hardføre fisk. og de blei absolutt ikke bleike av å gå i så varmt vann.
Venusfiskene overlever men skal du ha "trivsel" å fin farge på de så bør man ikke gå over 23 grader. Moskitoene er fine å artige fisker.
jeg hadde mine i 25-26 grader, flotte intense farger, yngling hele tiden og alt. og jeg hadde fisk fra 3 forskjellige stammer og :p
Jeg har selv hatt venusfisk å merket stor forskjell på mine fra 21-25 grader når det gjalt farger.
Dette ang Venusfisker er notert.

Føler mosiktoene appellerer mer og mer til meg egentlig :o)
Om ikke andre forslag dukker opp?
Moskitoene tror jeg vil forsvinne i et så stort kar ,de er jo ganske så små. Synes de passer best i små nanokar.

En stimfisk som virkelig stimer er jo rødmunnstetraen ,ganske fasinerende å se på og gjør mye av seg
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap