Sør amerikansk stimfisk for kar med mye strøm

Hei

Jeg har et prosjekt på gang med å lage meg et mallekar. Det er en 240 liter som skal settes opp som en Sør Amerikansk elv med mye strøm. Jeg skal i utgangspunktet ha maller i karet men ønsker å sette inn en stim med feks tetra for å skape litt mer liv i karet samt rydde opp litt i matrester etc. Jeg regner med en gjennomstrømning på 3000-3500 liter i timen i denne 240 literen så det blir nok mye strøm der. Har noen erfaring med stimfisk som kunne takle dette? Selv har jeg sett på Mosquito tetra (Boehlkea fredcochui) eller rødmunnstetra (Hemigrammus rhodostomus) som mulige alternativer men kansje noen på forumet har andre forslag eller erfaring med dette??

Wobbler
Skal du ha en tetrastim med liv i vil jeg anbefale keisertetra, den kommer fra elver og bekker i Colombia. Rødmuntetra går lavt i akvariet ,mens Keisertetra går høyere.
I boken "Aquarium designs inspired by Nature" viser de forskjellige biotopakvarier.
Der har de bl.a et rålekkert kar han kaller "Congo Whitewater"
Skikkelig lekkert, synes jeg!
Og der har de en av mine favoritter, nemlig Kongotetraen.
Så der har du min anbefaling
Takk skal dere ha! må se litt på artsbeskrivelser for disse forslagene jeg nå.....

Wobbler
Lykke til!
Holder akkurat på å kjøre inn et Whitewater-akvarium selv om degen.
Her skal der bo en gjeng Kardinalfisk (Tanichthys albonubes)
og en gjeng med Oto.Hoppei.
Så får vi se etterhvert om her blir andre sorter også.
Kjører litt blandings med tanke på hvor i verden fiskene kommer fra i dette karet,
men her skal kun være fisk som stortrives i ei frådende elv
Takker! Morsomt med whitewater kar, men krever litt ekstra omtanke med hva man putter oppi der. Litt stusselig hvis man velger fisk som ikke talker strømmen... Kardinalfisk er flotte da!
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap