Hvor mange neontetra i 325l.

Hei.

Skal starte opp med en god stim med neontetra i 325l., men lurer på hva som er passe ant.. Skal ha to par med discus og noen praktbotiar samt ett par pansermaller. Veit det er en regel som sier ant. cm. på kar i forhold til cm fisk osv. Om det blir for mange, blir det vel ikke noen skikkelig stim men bare fisk overalt også, så jeg lurer på om ca. 80 neontetra er passe? Håper noen kan komme med noen tips.

Ole E
Jeg ville kjøpt kardinaltetra, noe dyrere men stimer mye bedre. Du kan jo starte med 50 først og se hvordan det blir og eventuelt øke tterhvert.

Mvh.

Jon
Takk for svar, kanskje jeg skule prøve kardinal i steden ja.

Lukas: Hvorfor la du ved den linken? Var ikke stort om tetra der????

Ole E
Mole
Hei. Skal starte opp med en god stim med neontetra i 325l., men lurer på hva som er passe ant.. Skal ha to par med discus og noen praktbotiar samt ett par pansermaller. Veit det er en regel som sier ant. cm. på kar i forhold til cm fisk osv. Om det blir for mange, blir det vel ikke noen skikkelig stim men bare fisk overalt også, så jeg lurer på om ca. 80 neontetra er passe? Håper noen kan komme med noen tips. Ole E


Denne regelen er dessverre seiglivet, men ikke desto mindre feil. Om du tenker deg kun små fisk, som neon eller kardinal, er det sikkert ok, men om du tar 10 fisk som blir 15 cm lange, gir de betydelig større belastning på filter etc. enn tilsvarende samlet lengde neontetra. Årsaken er at når fisken blir lenger, blir den også høyere og tykkere, slik at en fisk som er tre ganger lenger enn en neon, er antagelig ca 10 - 12 ganger større enn en neon. Det blir altså feil å lene seg til regelen om
1 cm fisk pr liter. (Ser bort fra åleformede fisker av ymse slag.)

Pansermaller liker seg forøvrig bedre når de er flere enn to.

I fiskebasen kan du lese bl.a. følgende:

Praktbotia:
Bør holdes i grupper/stimer på minimum 5-6 stk, ellers kan de bli for aggressive.
Den er en god svømmer som har et høyt aktivitetsnivå. Kan lett stresse rolige fisk som f.eks. skalarer. Pga fiskens høye aktivitetsnivå bør den ha en god vanngjennomstrømning som den kan "trimme" imot. Dette er for å simulere fiskens naturlige livsvilkår i strømmende elvevann.

Discus
God biologisk filtrering som sørger for null nitrit samtidig at filteret ikke skaper for sterk strøm i karret da dette er fisk som vil slite i strøm på grunn av kropppsformen. Hypppige vannbytter med rundt 20-30 % annenhver dag er nødvendig for å holde nitratnivået nede.

Neppe den beste kombinasjonen altså.

Dumt at ikke praktbotia og discus ikke er å anbefale i samme kar. Jeg har seks praktbotiar jeg helst ikke ønsker å kvitte meg med...



Ole E
Klassisk dilemma og antagelighovedårsaken til an man ender opp med stadig flere kar..

Det er ditt valg og det står, slik jeg ser det, mellom å tilby fiskene dine det best mulige liv i et akvarium og dine egne behov.
neontetra stimer veldig dårlig etter min erfaring. hadde 30 stikk en gang. og jeg tar i vis det var fem av disse som "stimet"
Tilfeldig bekjentskap
© Daniel Gran
Reklame for plussmedlemskap