Forskjellige tetra i en stim?

Hei! Akkurat satt opp akvarium i dag. Har en L144, et par med sommerfuglciklider og en stim på 13 neontetra. Spørsmålet er om det er mulig å ha ulike tetra i en og samme stim?
De vil kanskje svømme rundt hverandre, men noen stim blir det ikke.
Hva slags tetra er det du tenker på?
syntes glødebåndtetra er fin, men finnes sikkert mange fine tetra. Spørsmålet er om det er en god ide?
Synes fort det blir meget rotete med mer enn en type stimfisk i akvariet,
med mindre det er digert akvarie på minst to meter.
Da tenker jeg selvfølgelig ikke på f.eks Discus og Tetraer sammen,
men med på flere sorter tetra, barber, rasboa og andre typiske mindre stimfisk.

Har prøvd flere ganger, uten å bli fornøyd iallfall!
Nå sist med Kardinaltetra og Diskus tetra.
Selv med to så forskjellige typer stimfisk, både i størrelse, form og farge,
ble det et rotete inntrykk i det store 540L karet sammen med Discusene.

Var vel det jeg egentlig fryktet at det ville bli rotete. Hvordan vil disse neontetraene mine formere seg, eller om de vil det da? Har nå 13stk, og trenger vel kanskje ikke å kjøpe flere?
Hvis du skal utvide neontetrastimen din så må du nok kjøpe flere.
Denne arten formerer seg ikke lett.
Greit å vite kanskje greit at de ikke formerer seg heller tenker jeg med det første. Hvor mange vil det måtte være før de gjør det?
Det han mente var nok at det er vansklig å få de i lek. De trenger optimale forhold. Noe som er vanskelig å gi.
Neontetra og glødebåndstetra
Nesten enig med loomis her ; de vil på en måte svømme rundt hverandre......
Nesten : Hos meg står Glødebåndene en del høyere i karet enn Neon og Kardinal, med markante skiller...... Neon og Kardinal derimot ser ut til å gå bra(?) sammens, selv om noen hanner av begge arter prøver å opprette et slags territorium i blant.
Formering er det vel ikke noe snakk om, ettersom det ikke er et arts-akvarium og at voksenfiskene heller ikke blir tatt ut av karet etter lek. Eggene vil bli spist av Tetraene og L144'ene..... Men stykkprisen er vel ikke avskrekkende hvis noen skulle stryke med.
Stiming.....
Stiming og stiming....... De står egentlig ganske statisk på sine
utvalgte plasser(hos meg). Tror nok ikke disse egentlig vil stime
skikkelig før Praktbotiaene en dag vokser opp og skjønner at de
ikke bare er Omni, men også Carni.....
Sorry ! Så ikke den ; Omnivore inkluderer egentlig også Ca.....
alexandernk
Hei! Akkurat satt opp akvarium i dag. Har en L144, et par med sommerfuglciklider og en stim på 13 neontetra.

Har du innkjørt filter? Ellers vil du få stoooore problemer...
OJJJJJJJ ! Så ikke den, sissimor. Men det finnes en hurtig løsning for folk
som ikke har innkjørte akvarier...... DETTE ER DIN LETTVINTE LØSNING. Alternativet er selvfølgelig daglige store vannbytter til karet(filteret) er innkjørt...... NÅÅÅÅ !!! er det viktig at du kjenner noen som har akvarium
eller har muligheten til å få fersk filterguffe fra en butikk. Det vil spare
deg for utrolig mye arbeid........
Alternativet er fiskedød pga Ammoniakk/Nitritt. Anbefaler deg å lese litt
på akvarieskolen her på AF, spesiellt om vannverdier og innkjøring.
Anbefaler deg å kjøpe tester for No2, Nh3, No3 og ph for å følge med
på de viktikste vannverdiene.
alexandernk
hvorfor?

Fordi det i filteret skal bo bakterier som skal omdanne fiskebæsj til plantemat. Er ikke disse bakteriene tilstede, så vil vannet bli giftig for fisken. Les artiklene om innkjøring og vannverdier i Akvarieskolen, så vil du se hva jeg mener. (Er så dårlig på å forklare...)
med en forklaring så forstår jeg. Hadde bare litt problemer med å tolke; "da får du stoooooore problemer..
hva mener du med store filterbytter daglig? i liter eller prosent altså`..
Vannbytter ; 40-50% av vannet du har i karet. Dette kan faktisk pågå
i 4-5 uker, til ditt filter har opparbeidet seg riktig mengde av de viktige bakteriene for å bryte ned de giftigste stoffene i Nitrogensyklusen
Det enkleste er å tilføre filterguffe fra et innkjørt kar og filter......
for hvor lenge? da også å fylle på med slikt stoff jeg ikke husker hva heter hver dag?
Les denne artikkelen, så blir det nok litt klarere...
Nitrobact/Nitrodac, eller Nitro???? Det har vel egentlig liten nytte. Prosessen går egentlig ikke raskere, det eneste du oppnår med den er vel egentlig at prosessen starter et par dager tidligere i syklusen........
Det du kanskje bør gjøre er å tilsette et stoff som nøytraliserer Kloret i vannet, f.eks Aaquasana/Aquasafe osv. Dette fordi store mengder klor
dreper filterbakteriene og derfor må nøytraliseres, dessuten er det skadelig
for fiskene . Vet jo ikke om dette er nødvendig for deg. Klormengden i springvannet avgjør om du trenger det.....
Sissimor : Takk, vannverdiene er alfa/omega her.....
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap