Spørsmål angående neontetra i 350 liters akvarie

Inaktiv bruker
Hei

Skal i løpet av høsten gjøre store endringer i storakvariet. Mesteparten av all fisk er allerede gitt bort/solgt. Akvariet skal tømmes helt, filter skal vaskes rent osv. Dette skal i hovedsak være et plantekar, så vil i starten bruke tid på planter, men regner med å ha fisk i karet før jul. :p

Planen er at fiskebestanden skal bestå av en stor stim neontetra. Hvor mange neontetra er det plass til i et 350liters akvarium? Planen er å ha litt mindre fisk enn det er plass til for et renest mulig kar.

Mitt andre spørsmål går på dette med å blande inn noen kardinaltetra for at fiskene skal stime bedre. Utgjør dette egentlig noen forskjell? Jeg tenker at når man har så små fisker i et kar av denne størrelsen så er det en fordel at de stimer slik at man ser dem. Har også vurdert rødmunnstetra på grunn av dette.

Så mitt tredje spørsmål, hvor lang tid bør jeg bruke på å innføre fiskene i karet, dvs. hvor mange fisk bør jeg sette inn i gangen og hvor ofte? Litt redd for overbelastning av filteret dersom jeg skulle sette alle inn samtidig.
Hvis du kjører inn filteret med salmiakk (Salmi fra Lilegorg) etter at du har renset filteret, kan du dosere mengden Salmi slik at du kan sette inn all fisk på en gang etter at innkjøringen er fullstendig. Se: "Fiskeløs innkjøring... under overskriften Annet i Artikkelsamlinen.
Inaktiv bruker
Takk for svar Skal sette meg ned å lese artikkelen nå
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap