Kjennskap til øksefisk og lek.

Inaktiv bruker
Er det noen som har sett eller vet hvordan/Hva øksefisken gjør under lek?
Jeg ser at mine driver og sirkler sammen og gnir seg mot hverandre og rister på halen... Er dette normalt? Ser ingen egg som daler eller noen ting. Det ser rett og slett ut som de koser. hm... Skulle hatt et filmkamera.
Tips? Hva er dette, Er det lek, slåssing eller bare sånn de gjør?
Inaktiv bruker
Ingen som vet?
Jeg hadde lignende oppførsel på mine dvergøksefisk og tolket det som lek selv om jeg ikke så noen egg. Gjennomsiktige og ørsmå egg skal det noe til å få øye på. Sirklingen gjorde de når de sloss også, men da fulgte det dueller hvor de raskt byttet plass og bet hverandre så skjellene drysset. En helt annen oppførsel altså.

I følge denne siden om marmoret øksefisk så har de et langt forspill med oppvartning før hunnen fester eggene i planter og lignende. Denne arten er visst ikke så vanskelig å drette, mens enkelte andre øksefisk aldri har vært drettet i et hjemmeakvarie ut fra det jeg har lest meg til.
Inaktiv bruker
Så da kan det hende at det er lek? Hadde vert gøy og drette øksefisker.
Synd det er umulig med de fiskene de går sammen med. :/
Du får ta å søke litt på nett om din art og hva som trengs for å få de til. Kanskje det er mulig ved hjelp av et lite leksakvarium eller lignende og det er jo ikke hverken dyrt eller plasskrevende
Inaktiv bruker
Har prøvd og søke, eneste som står er at ingen har klart dette før.

Kanskje jeg skulle prøve dette på nyåret, har utstyr til det.
Kan jeg bruke en 25L Plastbox med lokk (Som har små lufte hull)?
Da dekker jeg bunnen med Javamose, har i filteret som er laget for reker. (Det står og går nå i 70L sammen med et vanlig filter. (Så i 70L er det 600lt + 800lt = 1400Lt filtrerin) ;P
Så om jeg tar ut det lille Eheim filteret så kan jeg bruke det, og så har jeg en Eheim-Jäger varmekolbe.
Høres ikke så dumt ut det. Fôr opp fiskene godt på forhånd og ha lite eller ingen belysning i karet i tilfellet eggene ikke tåler det. Surt vann er nok heller ikke så dumt. Mange har også med hell brukt esha 2000 i vannet for at eggene ikke skal mugne. Du får jo bare prøve det ut og se om du får det til. Og aldri ta sjansen på at lokket er åpent, ikke et sekund engang. I et så lite akvarium så er sjansen stor for at de hopper om de blir skremt litt av en lyd eller lignende

Jeg ville ikke latt fiskene gått så lenge i et så lite akvarium så ikke flytt de over før de viser antydning til leksadferd og følg nøye med de. Vannkvaliteten må du også følge godt med siden akvariet er såpass lite.
Inaktiv bruker
Da skal jeg prøve. Det er verdt et forsøk, om man ikke prøver blir det ihvertfall ingenting.
Takk for hjelpen og GOD JUL!
Hold oss oppdatert da og lykke til! God Jul til deg også
Inaktiv bruker
Det skal jeg gjøre. Blir og oppdatere denne tråden når jeg starter.
Øksefisken har lagt egg
Hei, oppdaget i går at øksefiskene mine har lagt egg. Eggene er lagt i små porsjoner rundt på siv som har vokst langt og ligger i vannflaten. Har klippet av og lagt plantene i breeder kar. Så får vi se om de klekkes.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap