Slørhaler - plaget fisk?

Hei.

Jeg anskaffet for noen måneder siden noen slørhaler, derfor ble jeg noe trist da jeg leste:

""slørhale", "golfball" e.l. Dette er i prinsippet like ille som å skaffe en katt med fem cm lange ben. Den ser morsom ut, og ligger sikkert pent på fanget, men har det ikke godt!""

Når jeg ser på slørhalene jeg har nå svømmer de rundt, spiser mat og ser rimelig fornøyde ut.

Hva er den generelle oppfatningen på denne typen fisk? Er det noe som bør avlives på en human måte?

Dette handler om at fisker som slørhaler, goldballer osv. er avlet til å se slik ut. Fiskens anatomi er endret mye iforhold til hva som er naturlig, og dette gjør også at slike fisker ofte får problemer som "naturlige" fisker ikke får i så stor grad. Dette gjelder forøvrig alle typer tilavlede fisk. men slørhalen og golfball er vell de mest kjente eksemplene.

Nå skal ikke jeg slakte alle typer fremavlede/modifiserte varianter av fisk, da jeg selv kunne tenke meg en og annen sort, men slike som golfball, slørhale, teleskopøye osv. har jeg nok lite til overs for.
Jeg ville nok aldri ha bedt noen om å avlive en fisk kun fordi den er "modifisert", men jeg har ingen problemer med å fraråde folk å kjøpe slik fisk.



Jeg må forresten bare si det mens jeg har muligheten. Det at fisken svømmer og spiser er ikke synonymt med at den trives. Fisken spiser fordi den vil leve. Næringsinntak er en del av overlevelsesinstinktet, og alle levende dyr og planter vil ta til seg næring så lenge de kan, eller i det minste prøve. (untatt ved sykdom, stress etc)
(Skriver ikke dette for å virke sur eller streng på noen måte, håper ikke du tolker det slik)


slørhaler, ruyinkin, og teleskop har jeg feks ikke noe imot.
Golfballer og annet tull som gjør det mye vanskeligere for fisken å svømme derimot..
Og fisk som knapt nok er levedyktig slik som bubble-eye er jeg imot.
Når du har de, så la de leve om det ser ut som de har det greit.

Ulike typer slørhaler kan sammenlignes med hunderaser. Noen hunder har lange ører, kort snute, korte bein, mye/lite pels osv. Noe av disse fremavlede egenskapene kan gi problemer for hunden, f eks bulldogger med "inntrykt" snute som sliter med å puste.

Det som jeg ser som problemet med slørhalevarianter er av vi ikke VET hvor mye fisken plages med dette. Har de det greit, eller har de smerter på grunn av store haler, bobler eller teleskopøyene ?

Gi fiskene dine et så godt liv som du har mulighet til å gi dem :o)
Nok plass, god filtrering, rent vann og passe med mat. Så lenge de oppfører seg normalt, spiser, vokser og gjør sine fisketing, så syns jeg ikke det er ille.

Men, ha det i bakhodet neste gang du kjøper fisk. Kjøp "naturlige" fisker, som ikke er framavlet og tuklet for mye med :o)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap