Vil ha en aquabox

Vil ha en aquabox med tetra hvertfall Neontetra men kan rødnesetetra og
Norsk Flagg tetra være med den??
De aller fleste aquabox'ene, hvis ikke alle, er for små til å ha Neontetra eller andre tetra arter i... Noen av dem er knapt nok egnet til reker så så små som dem er..
Men der nede på buddy har de en aqubox med ca. 10 neontetra de ser ut til å storkose seg!!!
neontetra og rødmunnstetra blir jo ca 5 cm i voksen alder, norsk flagg tetra blir ca 7 cm i følge basen. Syns dette høres ut som alt for store fisk til å surre rundt i en aquabox.. de får jo plass, men stimfisk vil jo helst svømme rundt i lange "elver" og kose seg. Ikke opp og ned og rundt seg selv i en aquabox.

Kanskje du kan ha rubintetra i en aquabox? Disse er bittesmå men veldig fine! Hvor mange liter tenkte du? Uansett er det litt kronglete å holde styr på nanokar. Med varmekolbe, pumpe, sand og planter blir det plutselig veldig liten plass til noe annet. Av pumper kan jeg anbefale en AquaEl mini. De får plass i tilogmed 5liters-aquabokser...men 5 liter er ikke noe jeg anbefaler.

Obs, aquaboxer som ikker er av glass riper ved det minste sandkorn! Fant jeg ut "the hard way" :P
Hjelper ikke om de "storkoser" seg hos Buddy'en sin... En Aquabox er for liten til fisk selv om det er plass til fisk i den.

Om du er en meget erfaren akvarist så kan du klare å holde vannverdiene i sjakk i et så lite volum, men som nybegynner er det ingen bra start på hobbyen.
Jeg har et 20 liter med en kampfisk som stadig holder på vannverdiene!!
Men, kampfisken har du kun hatt i 2 dager, og akvariet et par dager lengre? Jo mer filteret er belastet, jo vanskeligere vil det være å holde vannverdiene i orden.

Av samme grunn som at du ikke kan ha neontetra sammen med kampfisken, kan du heller ikke ha denne type tetra i en aquabox. Det blir rett og slett for lite plass for fisken til å svømme og utfolde seg på. Og når det er såpass mange fisk på lite vann, er sjansene for nitrittforgiftning større.

Hvor stor er aquaboxen du prater om?
I 10 liter er det så vidt plass til vann, så du bør ikke ha fisk. Spar heller pengene og kjøp deg en 300 liter slik som du drømmer om
Det jeg vil ha er en 110 L, 3 aquaboxer,en 40 L,en 60 L og en 54 L!
Da blandet jeg deg sikkert med en annen! Men du må uansett ikke ha tetra i 10L, det blir som om du lever på 10 kvadratmeter.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap