- Hjem
- Forum
- Karpelaks (Tetra m.fl)
- Vil ha en aquabox
Vil ha en aquabox
Postet 02.08.12 kl 09:05
Endret: 02.08.12 kl 09:06
Postet 02.08.12 kl 09:27
Postet 02.08.12 kl 10:39
neontetra og rødmunnstetra blir jo ca 5 cm i voksen alder, norsk flagg tetra blir ca 7 cm i følge basen. Syns dette høres ut som alt for store fisk til å surre rundt i en aquabox.. de får jo plass, men stimfisk vil jo helst svømme rundt i lange "elver" og kose seg. Ikke opp og ned og rundt seg selv i en aquabox.
Kanskje du kan ha rubintetra i en aquabox? Disse er bittesmå men veldig fine! Hvor mange liter tenkte du? Uansett er det litt kronglete å holde styr på nanokar. Med varmekolbe, pumpe, sand og planter blir det plutselig veldig liten plass til noe annet. Av pumper kan jeg anbefale en AquaEl mini. De får plass i tilogmed 5liters-aquabokser...men 5 liter er ikke noe jeg anbefaler.
Obs, aquaboxer som ikker er av glass riper ved det minste sandkorn! Fant jeg ut "the hard way" :P
Kanskje du kan ha rubintetra i en aquabox? Disse er bittesmå men veldig fine! Hvor mange liter tenkte du? Uansett er det litt kronglete å holde styr på nanokar. Med varmekolbe, pumpe, sand og planter blir det plutselig veldig liten plass til noe annet. Av pumper kan jeg anbefale en AquaEl mini. De får plass i tilogmed 5liters-aquabokser...men 5 liter er ikke noe jeg anbefaler.
Obs, aquaboxer som ikker er av glass riper ved det minste sandkorn! Fant jeg ut "the hard way" :P
Postet 02.08.12 kl 10:45
Postet 02.08.12 kl 11:14
Postet 02.08.12 kl 13:26
Men, kampfisken har du kun hatt i 2 dager, og akvariet et par dager lengre? Jo mer filteret er belastet, jo vanskeligere vil det være å holde vannverdiene i orden.
Av samme grunn som at du ikke kan ha neontetra sammen med kampfisken, kan du heller ikke ha denne type tetra i en aquabox. Det blir rett og slett for lite plass for fisken til å svømme og utfolde seg på. Og når det er såpass mange fisk på lite vann, er sjansene for nitrittforgiftning større.
Hvor stor er aquaboxen du prater om?
Av samme grunn som at du ikke kan ha neontetra sammen med kampfisken, kan du heller ikke ha denne type tetra i en aquabox. Det blir rett og slett for lite plass for fisken til å svømme og utfolde seg på. Og når det er såpass mange fisk på lite vann, er sjansene for nitrittforgiftning større.
Hvor stor er aquaboxen du prater om?
Postet 02.08.12 kl 13:37
Postet 02.08.12 kl 14:48
Postet 02.08.12 kl 14:58
Postet 02.08.12 kl 16:40
Postet 02.08.12 kl 16:55