Stimfisk/sammensetning i 180l

Heisann,
Lurte på om noen hadde noen innspill eller tips til valg av fisk i et 180 liters kar?

I dag går det noen unge maller og ancistrus sammen med noen corydoras weitzmani og noen få ottoer på bunnen, men har ingen fisk i midt- eller toppsjikt.
Ph er ca. 6,5, temp er 27 og karet er godt innkjørt og klart for ny fisk. Har brukbart med strøm (1200l/t) og fin sand på bunn (råda 0,8-1,2). Røtter, stein og relativt beskjedent med planter.

Ønsker nå å ha inn fisk i midtsjiktet og trenger tips og råd om hav som kan fungere og ikke minst være fint.
Ønsker i utgangpunktet enten fisk som stimer godt, eller som har annen interessant oppførsel som er gøy å følge med på.

Har i utgangpunktet mest lyst på sør-amerikansk fisk, ellers ville kileflekkrasbora vært et opplagt alternativ selv om den muligens foretrekker noe kjøligere vann.

Har også vurdert rødmunntetra som et opplagt valg som stimer bra men er usikker på om de passer inn i et litt mørkt og "nakent" kar med lite planter (kun noen valisneria her og der).

Har også hørt at sort neontetra stimer bra? Har vurdert disse. Har også vurdert rosentetra og blårygget dolkestikktetra da jeg liker de litt større tetraene (har colombiatetra i et annet kar).

Lurte også på om det ville kunne fungere med f.eks 20-30 sort neontetra og evt. 10stk rosentetra, eller blir det bare rør?

Vet at vinkeltetra stimer bra men jeg synes de er litt kjedelige og så svømmer de rart..

Er det noen som har gode forslag til fisk som enten stimer bra eller er interessante å se på (eller helst begge deler) som kunne passe inn i dette oppsettet? Det er helt sikkert noen jeg har glemt eller ikke tenkt på..

Tar i mot alle tips og innspill med takk!

Etter min korte erfaring som akvarist så syns jeg 1 art stim er finest, det er min personlige mening da
Jeg hadde 2 stim arter + andre type fisk i 190l min og syns det kunne bli stressende.
Etter at jeg solgte unna noen arter og skaffet meg kun 1 stim + andre fisker per akvarium så syns jeg det ble mye penene og roligere å se på.
Selv har jeg Korallrød smykketetra i 190l og neontetra i 63l. Så jeg ville nok ha valgt en art jeg syns var fin og evt hatt flere enn 10
Helt enig. Kjøp kun 1 stim. Blir mye rot ellers. Selv har jeg fått anbefalt Ildtetra og det er noe jeg kommer til å se nærmere på når jeg skal kjøpe en stim i mitt 180l akvarie.
Ildtetra så veldig fin ut - kan ikke huske å ha sett den i handelen men kan sikkert bestilles. Vet du om den stimer fint?
Om det bare blir en type fisk i midtsjikt så blir i hvert fall egenskapene til denne ene typen viktig. Har tidligere hatt kardinaltetra, ca. 30 stk. Disse hadde ingenting å frykte og var da en spredt gjeng som egentlig ikke var så spennende å se på. Ønsker meg en skikkelig stim eller annen fisk med interessant atferd
Jeg er jo personlig veldig glad i kardinaltetraen, med sine intense blå og røde farger. Nydelig i kontrast til røtter og grønne planter Jeg kommer nok til å skaffe en stim med karonatetra selv igjen. Har for øyeblikket røde fantomtetra, og de stimer IKKE. Akurat nå er 6 av omtrent 15 fremme, og svømmer litt rundt. De andre er bak plantene. Mot mine store røtter, så viser de knapt.

En annen som er vakker er jo korallrød smykketetra om jeg ikke husker feil navn.

Og en barbe, odessabarbe- disse skal stime fint og være veldig aktive. Også noe jeg kunne tenkt meg om det ikke var for fantomtetraene da ....
Heisann og takk for innspill!
Jeg forsøkte med litt forskjellig fisk - både rødmunntetra, sort neon og sort fantomtetra. Sort neon synes jeg fungerte brukbart, men disse ble etterhvert flyttet over i et annet kar.
Løsningen, og en fisk jeg selv synes er fantastisk fin og er superfornøyd med er Hyphessobrycon nigricinctus - kalt "Imperial tetra" på engelsk. Vet ikke om den har noe skikkelig norsk navn foreløpig.
Kjøpte en stim på 20+ VF eksemplarer av denne fantastisk fine tetraen. Den kan minne om en forvokt sort neon med røde finner og en fasong som kan minne om keisertetraen. Anbefales om man kommer over den!

Kan også nevnes at nærværet av disse tetraene har hatt positiv effekt på mine meget sky VF corydoras weitzmani - disse er nå mye mer fremme og aktive!
Kunne du lagt ut et bilde av disse, da det ikke finnes bilde i fiskebasen?
Jeg har forsøkt å ta bilde av disse men jeg har ikke klart å få noen skarpe bilder med det kameraet jeg har.
Skal prøve igjen, for det hadde jo vært kjekt å kunne bidra med bilde til fiskebasen.

I mellomtiden så har jeg "lånt" et bilde på internet så du kan se hvordan den ser ut. Kommer opp en del treff på google bildesøk på "Hyphessobrycon nigricinctus"
Den var fin, veldig spesiell med den svarte stripen
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap