Kobbertetra og andre tetra.

Siden vi har et ganske nylig oppstartet akvarie,venter vi med å få flere fisk en stund til. Nå har vi en liten gruppe kirsebærreker,noen slamsugere,to gullfisk som skiftet eier i morgen,og en liten gruppe kobbertetra. Disse skulle være fredlige stimfisker,sa de i dyrebutikken. Tvert imot,sier jeg. Disse er hissige bøller. Da lurer jeg på om noen vet om disse bøllene mine her går sammen med andre typer tetra og f.eks guppyer?
Aldri tro på en dyrebutikk, de lever av å selge, ikke informere.

Min erfaring med kobbertetra er at de roer seg litt etter de første ukene, men selv da er de ustoppelige finnenappere og aktive krabater. Flere hunner enn hanner er lurt for å begrense mobbingen internt i stimen, du kjenner igjen hannene på at de har mer intens kobberfarge, hunnene er litt mer på den sølvfargede siden.
Mine tok nesten knekken på en kampfisk hann på 6 timer, men var akkurat passe aktive og raske til å forsvare seg mot store, sultne killier. Fisk på bunnen gir de 100% blaffen i.

De fleste tetraer er relativt aktive og burde klare seg bra sammen med kobbertetra (så lenge det ikke står "meget fredelig/sky ol. i profilen). Guppy er jeg litt mer skeptisk til, de har for mye hale å nappe i.
Skal du ha en annene relativt aggresiv fisk i karet ((Palett)ciklider, for å nevne en) så er kobbertetraene flotte siden de ikke blir helt knekt av selskapet. Skal du ha fredelige fisk (guramier ++) så ville jeg satset på å selge/gi bort kobbertetraene og finne en roligere stimfisk.

Men de fleste fiskene du nevner her er stimfisker, husk at det fort blir litt rotete med flere ulike typer stimfisker. Velg deg heller en stim som passer godt inn, og få deg mange av dem.
Jeg trodde de skulle ha en viss kunnskap disse dyrebutikkene. Jeg er nesten litt irritert. Jeg kan nemlig ikke tenke meg et akvarie uten guppyer. Da vi hadde akvarie sist (er nå vel 10-12 år siden),hadde vi guppy og neontetra,og det gikk veldig fint. Jeg trodde derfor denne gangen at en litt annen type tetra kunne være kjekk å prøve. Vel vel. Nå er de her,da får man vel legge om planene litt. Hva med sånne maller? Hadde noen med noe pigger rundt munnen,de fulgte med akvariet,men de døde under den store oppstartskrisen. De hadde en viss kontroll på tetraene. Husker bare ikke hva de het. De var mørke,sky og hadde altså noe pigger eller skjegg rundt munnen.
Maller er bunnfisk og er temmelig sikkert ikke noe problem sammen med kobbertetraene, de går mest på andre med finner som oppholder seg i midt/toppsjikt.
Neontetra er temmelig små, så de er ikke noen skrekk for de fleste fisk, kobbertetraene er store nok til å kunne plage andre ganske grundig.

De aller aller fleste akvariebutikker kan svært lite om fiskene de selger. Fælt, sjokkerende og trist, men det er et faktum som aktive akvarister er smertelig klar over. Det finnes untak, men de er uhyggelig få. Butikkene er spesielt upålitelige på vannkvalitet/filtere og hvilke krav de ulike fiskene har, så sjekk slikt selv. Jeg vet ikke hvor mye erfaring du har med akvarier (siden du skriver du starter opp igjen), men les litt i artikkelsamlingen her (særlig akvarieskolen) så slipper du å få noen stygge overraskelser.

Når du kjøper fisk så er det lurt å enten ta med smarttelefon/nettbrett slik at du kan slå opp fiskene selv, eller lage deg en liste over fisk du liker, dra hjem og les om dem før du bestemmer deg for hva du vil kjøpe. Fiskebasen her er kjempeflott, den forteller deg både om størrelse, temperament og vannverdier for de fleste fisk. Vær obs på at butikkene til tider er kreative med navnene på fisk, finner du dem ikke i listene her så be om latinsk navn på dem.
Unskyld , men jeg må faktisk le litt !! Gikk nettopp inn på fiskeforumet for å poste en tråd om "kobbertetra som er adoptert av andre" eller noe i den duren ! hehe, og så møter din overskrift meg.

Jeg var heller ikke klar over at denne sorten var agressiv, det sa de ikke i butikken. Har etterhvert lært å ikke høre på de i butikken. Jeg kontrollsjekker alt her først, og evt etter å ha fått svar i butikk. Så kan jeg selv se hva de sier som er riktig.

iallefall. Jeg har nå to kobbertetra, de andre er døde for lenge lenge siden. Jeg glemmer nesten at jeg har de for de svømmer i sammen med en stim røde fantomtetra. Ser ingen krangling dem i mellom, og det virker som om de er en felles "gjeng".

Det sies om kobbertetra at den er agressiv, men at i en STOR gruppe så vil de være roligere mot de andre fiskene siden de da kan krangle seg imellom.

Det finnes også andre tetraer som kan være plagsomme for andre fisker, f.eks skjørtetetraen. Anbefaler deg å sjekke på forumet før du kjøper fisk. Spør gjerne i butikken også, men hvis du vet svarene først - så merker du veldig fort hvem som bare svarer deg etter munnen for å selge - og hvem som har litt peiling.

Sleipt synes kanskje noen, men det koster tross alt en del med fisk, og de skal ha det bra hos oss, og da synes jeg vi kan "teste" ut selgerene litt, for å få en pekepinn på hva de kan ..

Uansett, mine to kobbertetra er fredelige nå mot de andre fiskene, disse er 3-4 år gamle, og kanskje de roer seg litt med alderen. Før var de ganske aktive. har de sammen med guramier nå, og det går fint.

Men, det er fisk som er kjent for å være agressive, det har du jo oppdaget selv også .

siande
Når du kjøper fisk så er det lurt å enten ta med smarttelefon/nettbrett slik at du kan slå opp fiskene selv, eller lage deg en liste over fisk du liker, dra hjem og les om dem før du bestemmer deg for hva du vil kjøpe. Fiskebasen her er kjempeflott, den forteller deg både om størrelse, temperament og vannverdier for de fleste fisk. Vær obs på at butikkene til tider er kreative med navnene på fisk, finner du dem ikke i listene her så be om latinsk navn på dem.


Helt enig !

Hehe stod faktisk i butikken i går og savnet en sånn fiskebase app ! Det finnes jo apper for alt.
Smarttelefon er uvurderlig når man står i akvariebutikken. Når jeg vurderer å kjøpe en art som jeg ikke kjenner godt til, så søker jeg nesten alltid opp arten på Google.

Og det gjør jeg selv om jeg går på den beste butikken i Hordaland, hvor selgerne faktisk vet hva de driver på med.
Rart, kom ikke på å bruke iphonen. Men synes det er håpløst å være på nett med telefon. Ipadd hadde vært noe !!
Inaktiv bruker
Guppylovers
Hva med sånne maller? Hadde noen med noe pigger rundt munnen,de fulgte med akvariet,men de døde under den store oppstartskrisen. De hadde en viss kontroll på tetraene. Husker bare ikke hva de het. De var mørke,sky og hadde altså noe pigger eller skjegg rundt munnen.
De het er Ancistrus.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap