Farge på odessabarbe

Hei. Føler at fargen på mine fem Odessabarbe ikke kommer frem.
Når jeg mater de blir den røde fargen fremhevet etter rundt 10 minutter.
Dagen etter er mye av rødfargen vekke. Hva kan probleme være?

For lite mat, mistrives, stresset?
Kanskje du kun har hunner ?
Det er stor sett hannene som har flotte farger.
Ta gjerne et bilde eller 5 og legg ut. Av karet og fiskene.
Men som Sølvi sier, så er kvinnfolka blasse og kjedelige mens mannfolka har mye mer farge
Her er et bilde. Noen er med rød en andre, men blir ikke me enn slik den på bilde.
Jeg kan se at 2-3 er hanner og resten hunner.
Men de får ikke full farge.
Da blir det å stille det samme spørsmålet : Hva med vannverdiene ? Fisker viser ikke sin fulle fargeprakt hvis de ikke trives 100%, så hva med ammoniakk, nitritt, nitrat, pH, temperatur ?

Ticto/Odessa barber like tett med planter og bra bevegelse i vannet, og de vil helst ikke ha det for varmt. Jeg har holdt dem ved max. 24 grader.
Grader 25
Nitritt 0
Kh 4
Gh 5
Nitrat har jeg ikke målt
Nå har jeg tittet på karet ditt i profilen, og du har ganske mye fisk der. Da er det fornuftig å holde et øye på både NH3/NH4 og og NO3.

Fra bildene ser det ut som du har veldig lave planter. Jeg ville anbefale deg å få inn noen skikkelig høye planter langs sidene og bakveggen med et mer åpent svømmerom i midten. Ser også av en annen tråd at du har hatt problemer med varme i akvariet...dette er en mulig grunn til mistrivsel for denne fisken. De trives som sagt best i temperaturer mye nærmere 20 grader enn 30.
Ph: 7.0
Gh: 7
KH: 3
NO2: 0
NO3: 0
Tempratur: 26

Tatt med jbl sine strips, har bestilt JBL sine dråpetester.
De er litt få når de er 5, kan hende de blir tryggere og mer aktiv om de er flere i en stim.

og så er høye planter sikkert et godt tips
sessan
De er litt få når de er 5, kan hende de blir tryggere og mer aktiv om de er flere i en stim. og så er høye planter sikkert et godt tips :-)

De er veldig aktiv, de svømmer etter hverandre å leker.
Plantene har begynt å vokse helt opp til vannkanten.
Nå er det blitt 10 stk odessabarbe. Høye planter, men ingen bedring på fargen.
De blir alltid skremt når jeg går forbi akvariumet eller ser inn.

Hva må gjøres?
Har du fått ned temperaturen noe ?
Tempraturen ligger på 25 om natten å 25-27 om dagen når lyset er på.
Jeg har 10 odessabarber og 10 praktbarber sammen med sajica ciklider i rnda 180 liter. Mye plantet og masse røtter. De har hele tiden flotte farger og veldig nysgjerrige. Slett ikke redde. Tror mye av grunnen er en stor flokk og at de føler seg sikrere jo flere de er.
Vel, det er som sagt over trivseltemperaturen, etter min mening. Tror Torbjørn holder disse...kanskje han kan si noe om hvilken temp han holder sine i ?
Hvilken tempratur har du i akvariet ditt?
Torbjørn Jørgensen
Ish rundt 22 - 28 tenker jeg :)

da skal jo jeg ha grei temp. Kanskje det hjelper med 5 til?
Da blir det vel litt mangen når jeg har 10 fra før av.
Skrev du hvor stort karet var?
Få ut noen bilder.. av hele karet, så man få et inntrykk av hvordan det er satt opp
Det er et Juwel Rio 180L her er noen bilder.
Tilfeldig bekjentskap
© Nina Strømme
Reklame for plussmedlemskap