- Hjem
- Forum
- Karpelaks (Tetra m.fl)
- Kickstarting...
Kickstarting...
Postet 22.03.13 kl 14:40
Endret: 22.03.13 kl 14:41
Fikk du ikke en forklaring på dette i den andre tråden din som også handlet om det nye akvariet ditt...? Litt unødvendig å opprette en ny tråd om det når det ble snakket om det i den andre, kanskje.
Og du, et lite tips, bare; hvis du søker "kickstarting" i søkeboksen til venstre på siden finner du garantert ut av det. Bruk søkefunksjonen når du kan, den er kjapp, enkel og grei
Når det gjelder spørsmålet ditt; kickstarting er rett og slett å overføre filterguffe fra et filter til et annet. Da overfører du filterbakterier, så trenger ikke bakteriekolonien å bygge seg opp fra scratch. Da unngår du forhåpentlig forgiftning av vannet, slik som alltid vil skje i nystartede akvarier som ikke har fått overført filterguffe fra et annet filter.
Og du, et lite tips, bare; hvis du søker "kickstarting" i søkeboksen til venstre på siden finner du garantert ut av det. Bruk søkefunksjonen når du kan, den er kjapp, enkel og grei
Når det gjelder spørsmålet ditt; kickstarting er rett og slett å overføre filterguffe fra et filter til et annet. Da overfører du filterbakterier, så trenger ikke bakteriekolonien å bygge seg opp fra scratch. Da unngår du forhåpentlig forgiftning av vannet, slik som alltid vil skje i nystartede akvarier som ikke har fått overført filterguffe fra et annet filter.
Postet 22.03.13 kl 14:55
Postet 22.03.13 kl 15:05
Dersom du har en bekjent som har et innkjørt akvarie, bruker du/ vasker du ut
" filterguffa" fra et fungerende filter i ditt nystartede akvarie, slik at du får riktig bakteriekultur i ditt filter. Ennå bedre om du kan bytte en eller to av svampene i ditt ny filter med en som er full av bakteriekultur fra et akvarie som er i bruk. Viktig da, at du etter en dag eller to setter inn fisk og begynner forsiktig å fore, ellers vil filterbakteriene som du har fått forsvinne igjenn.
" filterguffa" fra et fungerende filter i ditt nystartede akvarie, slik at du får riktig bakteriekultur i ditt filter. Ennå bedre om du kan bytte en eller to av svampene i ditt ny filter med en som er full av bakteriekultur fra et akvarie som er i bruk. Viktig da, at du etter en dag eller to setter inn fisk og begynner forsiktig å fore, ellers vil filterbakteriene som du har fått forsvinne igjenn.
Postet 22.03.13 kl 15:06
Postet 22.03.13 kl 16:09
Endret: 22.03.13 kl 16:11
Ja det går helt fint, det er nesten enklere da. Som jeg skrev over kan du bytte ut en av svampene i ditt nye filter med en fra et filter som er i bruk. Jeg ville i tillegg også vaske ut filterguffa i akvariet. Selv så kikkstartet jeg mitt kubekar med filterguffa fra sumpen jeg har til 530 literen. Jo mer filterguffa du har i, bedre er det. I kuben går det nå 21 stk. Discus på 5-7cm og det er ingen tegn til nitrit. Fiskene blei satt i karet 2dager etter jeg hadde i filterguffa, men jeg tok også vann fra 530 literen........
Postet 22.03.13 kl 16:22
Endret: 22.03.13 kl 16:23
Postet 22.03.13 kl 17:14
Endret: 22.03.13 kl 17:16
Siden du har fisk i bollen uten å ha innkjørt filteret vil du etterhvert slite med nirtitt, som er gift for fisken! Det er derfor akvariet skal/bør innkjøres før du får fisk, så slipper fisken stresset med å leve i giftig vann. Du innkjører enten slik som blir forklart over i tråden (kickstarting), eller du setter opp akvariet med vann, filter, planter, osv, og mater litt noen ganger i uka. maten vil da ligge og råtne, og bli "mat" for fiteret. Denne metoden tar 4-6 uker. Det tredje alternativet er å innkjøre ved salmi-metoden, (bruk søkemotoren), den metoden tar kortere tid.
Men siden du nå har fisk i en bolle som ikke er innkjørt må du bare gjøre det beste ut av det Siterer meg selv:
"Det viktigste du gjør nå i starten er å etablere en god bakterikultur, som klarer å bryte ned avfallsstoffene fra fiskene dine (se artikkel). For å finne ut når bakterikulturen er etablert bør du kjøpe dråpetester for nitritt (de fra JBL er bra).
Siden du allerede har innført fisk uten at filteret har de nødvendige bakteriene vil du nok mest sannsynlig slite med nitritt fremover = daglige vannbytter på ca 30%. Du vil fort se på fisken om det er nitritt i vannet, da de vil "henge" i overflaten å gispe etter luft.
Du bør også skaffe deg dråpetester for ph. Da kan du lett finne ut hvilke fisker som passer for din vannkvalitet. "
Lykke til, håper du får oppgradert til ett større akvarie etterhvert da bolle ikke er å anbefale til gullfisk (eller andre levende dyr etter min mening)..
Men siden du nå har fisk i en bolle som ikke er innkjørt må du bare gjøre det beste ut av det Siterer meg selv:
"Det viktigste du gjør nå i starten er å etablere en god bakterikultur, som klarer å bryte ned avfallsstoffene fra fiskene dine (se artikkel). For å finne ut når bakterikulturen er etablert bør du kjøpe dråpetester for nitritt (de fra JBL er bra).
Siden du allerede har innført fisk uten at filteret har de nødvendige bakteriene vil du nok mest sannsynlig slite med nitritt fremover = daglige vannbytter på ca 30%. Du vil fort se på fisken om det er nitritt i vannet, da de vil "henge" i overflaten å gispe etter luft.
Du bør også skaffe deg dråpetester for ph. Da kan du lett finne ut hvilke fisker som passer for din vannkvalitet. "
Lykke til, håper du får oppgradert til ett større akvarie etterhvert da bolle ikke er å anbefale til gullfisk (eller andre levende dyr etter min mening)..
Postet 24.03.13 kl 19:36
Susanne90Lykke til, håper du får oppgradert til ett større akvarie etterhvert da bolle ikke er å anbefale til gullfisk (eller andre levende dyr etter min mening)..
Ikke helt enig. HER er en gullfisk som passer best i bolle..
Postet 24.03.13 kl 20:33
Postet 24.03.13 kl 21:01
Kabe[QUOTE=Susanne90]Lykke til, håper du får oppgradert til ett større akvarie etterhvert da bolle ikke er å anbefale til gullfisk (eller andre levende dyr etter min mening)..
Ikke helt enig. HER er en gullfisk som passer best i bolle..
Ha ha, ja, er vel unntaket den dere ja
Postet 24.03.13 kl 21:08
At gullfiskene dine er "oppe i overflaten hele tiden" tyder nok på at de sliter med noe, at de gisper etter luft... og det kan være et symptom på nitritt.
Bytt vann ofte. Hver dag, ihvertfall 50% av vannet... i en liten bolle blir vannet utrolig fort dårlig, og ved vannbytte får du ut en del av de farlige stoffene.
Bytt vann ofte. Hver dag, ihvertfall 50% av vannet... i en liten bolle blir vannet utrolig fort dårlig, og ved vannbytte får du ut en del av de farlige stoffene.
Postet 24.03.13 kl 23:15
Postet 25.03.13 kl 12:03
fiskejenta123jeg vasker bollen på hver fredag eller lørdag. (noen ganger er jeg opptat på fredag, så da gjør jeg det på lørdag) så jeg skal vaske bollen egentlig hver dag!? de er veldig glade og nysjerrige. de er både på toppen og på bånn ganske mye. Det er veldig mye guffe i pompa mi nå.
Hvordan vasker du bollen? Du skal ikke behøve å "vaske" den, bare bytte vann og evt skrape av alger.. Håper du ikke vasker filteret ditt hver uke også.
Den guffa er bakterier som "spiser" nitritt. Hvis du lukter på det skal den lukte litt jordaktig, hvis den lukter surt er det noe galt. Den lukta er litt vanskelig hvis du er nybegynner, så vet ikke hvordan ellers jeg skal forklare det. Uansett, filteret skal så og si ALDRI vaskes. Hvis du må vaske det (feks hvis det er så mye guffe at det blir tett), må du bare klemme de forsiktig i akvarievann (altså vann fra bollen din). Hvis du har vasket filteret en gang i uka vasker du bort de gode bakteriene, og det liker ikke fiskene dine. Hvis det ikke er bakterier der, forsvinner desverre ikke nitritten, og det betyr at du må bytte vann hver dag! Når filteret har fått en god bakteriekultur kan du bytte vann litt sjeldnere. Men i en bolle (som har begrenset antall liter), må du uansett bytte vann oftere enn ett større akvarie. Så det jeg anbefaler deg er:
- La filteret være i fred, med mindre det går tett. Da kan du vaske det veldig forsiktig i akvarievann.
- Bytt vann hver dag nå i starten, bytt aldri 100%! Hvis bollen er på 10liter kan du bytte feks 3-4 liter vann hver dag, etterhvert kan du gjøre det 3 ganger i uka (dette må du se ann selv)
- Kjøp deg vanntester! Da har du bedre kontroll på når du må bytte vann, i tillegg er det jo gøy å se hvordan vannkvaliteten forandrer seg. Vanntester er litt dyrt, og du kan kjøpe mange forskjellige typer og merker. Jeg anbefaler JBL dråpetester, og de du absolutt bør ha er Nitritt, Ph og Ammonium. Ser du er ung, så er ikke sikkert du kan bestille på nett, men kanskje foreldrene dine kan bestille for deg? Testene er billigere på nett enn i butikk: ph-test, ammonium og nitritt. Hvis du ikke får kjøpt disse, kan du ta med vannprøve til dyrebutikken din, de tester ofte gratis eller for en 10'er
Lykke til!
Postet 25.03.13 kl 13:29
tuuusen takk!!!!! jeg lukta på filteret og det lukta jordaktig. jeg skifta vannet nettop. har en 19l bolle. tokk ut halvparten av vannet. jeg og pappa skal kjøpe dråpe tester på nettet. har aldri fått alger på glasset før faktisk! men hvordan bruker man sån dråpetester? eller son annen tester? hvor mange ganger skal man gjøre det i uka?! tuuuusen takk for at alle gir meg super nyttige, og veldig mye forslag! det hjelper meg veldig! for jeg er jo nybegynner
Postet 25.03.13 kl 17:19
Endret: 25.03.13 kl 17:23
Postet 25.03.13 kl 17:21
Endret: 25.03.13 kl 17:21
Postet 25.03.13 kl 17:24