Har lest en del av innleggene vedrørende denne fisken og ville komme med mitt innlegg og muligens som en oppdatering/oppsummering som kan være grei å følge utifra det jeg har lest.
Jeg har hatt og har neontetra og det er som alle vet en fredelig stimfisk.
Følte behovet for å få en fin stimfisk i mitt akvarium på 120L og tenkte automatisk på tetra familien siden de er fredelige (Trodde jeg) Jeg gikk til innkjøp av 10 kobbertetra og trodde det skulle være greit. De var jo fine i fargen og virket fredelige nok i butikken ( I stim vel og merke da snakker vi selvfølgelig 50-70 stk i et 90L akvarium)
Fikk de hjem og de stimet selvfølgelig i et nytt uutforsket akvarium, spesiellt siden jeg har en relativt stor Pterophyllum scalare som tidligere har tatt små neontetra. (Var litt urolig for at han skulle spise de opp men det var derfor jeg kjøpte kobbertetra for de hadde den riktige størrelsen i forhold til min scalare)
Et par dager senere legger jeg merke til at stimen ikke lenger er en stim men snarere et kaos element i akvariumet som jager hverandre uavbrutt. Idag har jeg 8 stk igjen og jeg har en misstanke om at de faktisk stresser hverandre ihjel.
Det er ppd 50/50 hanner og hunner antar det er ønskelig med flere hunner enn hanner. Hannene er de som er rødlige i fargen om jeg har forstått det rett.
Har forøvrig en Apteronotidae (Knivfisk) men den er heller ikke stor nok til å være en trussel.
Så utifra min erfaring og basert på det jeg leste på forum må man skaffe seg ihvertfall 20 stk av disse og flertall hunner. (Dvs de som er mindre rødlige i fargen.)
Forøvrig vil jeg takke forumet for god info når det trengs