Barbe til 100 liter?

Inaktiv bruker
Hei

Jeg lurer på hvilken barbe som på en måte er best egna til et akvaroum på 100 liter. Jeg synes selv Odessabarbe og praktbarbe er veldig pen, men tenkte vel på noe litt mindre.

Er fem-bånds barbe det som passer?

Vil gjerne ha en fisk som er ganske aktiv, og som svømmer endel. Messingbarbe er visst veldig populær. Temperaturen i akvariet er omtrent 23-24 grader uten varmekolbe.
Inaktiv bruker
Kanskje jeg bør gå opp til 200 liter for å ha en barbestim.

Men, vet noen om barbene er sky, eller liker de å svømme mye. Jeg har sett at tigerbarbe er veldig livlig iallefall.

Lurer vel litt på odessa-barbe, messingbarbe og praktbarbe. Svømmer de også mye rundt, slik som tigerbarbe?
Barbevalg
cherry barbe,nettbarbe,fembåndsbarbe er alle små barber på 4-5 cm som passer ien 100 liter,10-15 stk.Glemm praktbarbe,blir for stor , selv om det i fiskebasen står 100l som minstestørrelse for akvarium såblir den 12 cm..200 liter gir deg bedre muligheter,større stim og mulighet for 2-3 arter.Barber er ikke så skvetne som tetraer og er livlige i et selkapskar.Skriv "puntius" i søkeramma så får du noe å kikke på.
Odessabarbene er veldig livlige, så de bør nok ha større enn 100 liter. Samme med praktbarbene, som kanskje er litt roligere, men de blir ganske store. Begge typer er veldig sosiale, og kommer til glasset med en gang du nærmer deg. Stikker du hånda nedi er de som "doktorfisk" og nupper på deg. Morsomme og dekorative fisk som gjør en del ut av seg.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D.Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap