Hvordan få rosentetra til å flytte oppover i akvariet

Jeg kjøpte 10 rosentetra her om dagen og tanken med det var at de skulle okkupere den midt-øvre delen av akvariet. Det gikk ikke etter planen, for de holder seg kun nede sammen med coryene. Eneste jeg har nå som ikke bor i bunnsubstratet er faktisk en liten stim med pygmé-corydoras.

Har noen tips om hva som skal til for å få dem oppover der de hører hjemme?
Det eneste du egentlig kan gjøre for å få dem til å oppføre seg "naturlig", er å gi dem forhold somer biotopmessig mest mulig korrekte. Siden dette forsåvidt er en sortvanns-fisk, vil den sette pris på en del tanniner i vannet, så tørkede blader av bøk, eik eller catappa er bra...alternativt noen orekongler. Hviis de ikke vil bevege seg oppover i vannet, er det trolig at de føler seg usikre og sårbare der. Litt dekning er da viktig for dem, i form av noen flyteplanter og klynger med lange planter hvor de kan stikke seg vekk. pH har du vel fått orden på nå, såvidt jeg har forstått
Hei

Kanskje det kan være temperaturen i vannet?
Har tanniner, riktig pH og temperatur, men har ikke flyteplanter og lite andre planter som går helt opp i akvariet, så er nok sant som du sier at det er for åpent der oppe til at de føler seg komfortable der. Har inne ettpar bestillinger på flyteplanter så får satse på det dukker opp noe til uka.

Rosentetraene levde forøvrig ikke helt opp til forventingene, de stimer veldig løst, så det ser ut som de er jevnt fordelt over hele den nedre halvdelen av karet på 200l. Ser ikke særlig bra ut, men kan tenke meg det hadde tatt seg bedre ut i et større akvarium med flere individer. Tror kanskje det er en type pennefisk jeg heller skulle hatt for å fylle opp øvre delen av akvariet, eventuelt øksefisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap