- Hjem
- Forum
- Karpelaks (Tetra m.fl)
- Blek neontetra
Blek neontetra
Jeg hadde 4 neontetra og kjøpte 10 nye på lørdag da de jeg hadde nok var en smule ensom.... So far so good, men ser at de nyinnkjøpte er meget blass i fargen, spesielt på det røde. Vet at de andre gjerne ser blek ut i det jeg skrur på lyset om morgenen, men de nye er det hele tiden. Er det noen grunn for dette? Vil det bedre seg?
pH 7, GH ca. 10 (litt høyt for neontetra, I know), temperatur 25, ingen utslag på nitritt. Fargen på de 4 gamle er klar, skarp og fin, både nye og gamle ser ut til å spise bra, og det bør vel kanskje nevnes at de nye var bleke allerede da de kom fra butikken...
pH 7, GH ca. 10 (litt høyt for neontetra, I know), temperatur 25, ingen utslag på nitritt. Fargen på de 4 gamle er klar, skarp og fin, både nye og gamle ser ut til å spise bra, og det bør vel kanskje nevnes at de nye var bleke allerede da de kom fra butikken...
Postet 13.12.05 kl 08:53
Postet 13.12.05 kl 09:30
Postet 13.12.05 kl 10:13
Postet 13.12.05 kl 13:58
Postet 13.12.05 kl 20:42
Postet 13.12.05 kl 22:10
"Boblete buk" hos neontetra?
Nå sporer jeg kanskje litt av, men når dere først er inne på neontetra, lurte jeg på om dere har noen ide om hvorfor neontetraen vår har fått "boblete buk"? Har 9 stk. Alle virker friske og fine. Fargene er fine på alle, men kan være litt blasse på morgenen. Men den ene har altså litt oppsvulmet/boblete buk og har hatt det lenge. Forøvrig virker den helt ok, svømmer og spiser som de andre.
Postet 14.12.05 kl 00:14
Endret: 14.12.05 kl 00:17
Postet 14.12.05 kl 00:51
Takk for svar Frank :-)
Den har vært sånn ganske lenge, ikke helt sikker akkurat hvor lenge, men vil tro det kan dreie seg om ca 4-5 uker. Synes også den er blitt større i det siste. Den virker ikke spesielt glupsk, har også forsøkt å være forsiktig med foring hvis det kunne være årsaken til at den er oppblåst. Morsomt om det er babytetra på gang, men frykten er at det kan være noen form for sykdom.
Hvis det er en rognstinn ho-fisk, bør jeg gjøre noe spesielt for å gi avkommet en sjanse? Har et 70 l akvarie som de deler med guppy, to maller og en praktbotia (vet at praktbotian trenger flere venner - den skal få det etterhvert i et større kar!)
Hvis det er en rognstinn ho-fisk, bør jeg gjøre noe spesielt for å gi avkommet en sjanse? Har et 70 l akvarie som de deler med guppy, to maller og en praktbotia (vet at praktbotian trenger flere venner - den skal få det etterhvert i et større kar!)
Postet 14.12.05 kl 20:57
Endret: 14.12.05 kl 21:09
Om den har vært oppblåst så lenge som 4-5 uker, kan man trygt utelukke de vanligste sykdommene som bukvannsott og forstoppelse. Eneste sykdomskandidat igjen da er svulster, noe som av naturlige grunner både er vanskelig å diagnostisere, og umulig å behandle.
Men om buken er like rund alle veier, er det tvilsomt svulster, da disse i svært mange tilfeller får fisken til å se tykkere ut på en side enn en annen.
Å fø opp neontetra er ikke en lett jobb. For det første må voksne fisk, som er såkaldte "eggspredere", settes i en egen tank, gjerne der bunnen er dekket av klinkekuler. Her får de gå noen dager, slik at gytingen blir en suksess. Etter 3-4 dager, fjerner man voksen fisk.
Yngelen er knøttsmå, og må ha for deretter. Ikke noen lett jobb å fore opp slik yngel.
Men dette ble en tanke OT, vi får fortsette dette i en ny tråd om du ønsker det
Men om buken er like rund alle veier, er det tvilsomt svulster, da disse i svært mange tilfeller får fisken til å se tykkere ut på en side enn en annen.
Å fø opp neontetra er ikke en lett jobb. For det første må voksne fisk, som er såkaldte "eggspredere", settes i en egen tank, gjerne der bunnen er dekket av klinkekuler. Her får de gå noen dager, slik at gytingen blir en suksess. Etter 3-4 dager, fjerner man voksen fisk.
Yngelen er knøttsmå, og må ha for deretter. Ikke noen lett jobb å fore opp slik yngel.
Men dette ble en tanke OT, vi får fortsette dette i en ny tråd om du ønsker det
Postet 15.12.05 kl 11:03