neontetra med stor mage beveger seg rart

Heisann!

Jeg kjøpte meg flere neontetra i dag og alt er normalt bortsett fra at jeg synes en av dem er litt rar.

Den har utrolig tykk og stor mage og svømmer rart....spes når jeg ser den bakfra så er den ekstremt tykk
når jeg sier rart så mener jeg at den på en måte ser ut som om den hoster/rister par ganger i sekundet
beste måten og beskrive det på er for de som har spilt litt pc spilll....den hakker :p den hakker på en måte når den svømmer

er det noen som kan svare meg på dette?
håper ikke den er syke eller noe sånt...er en så stakkars liten fisk

takk

mvh
Marius
Tror nok at det er to muligheter her, enten er det en meget rognstinn hunfisk. Hun vil da trolig bli merkbart slankere i løpet av relativt kort tid.

Eller så der det mest sannsynlig bukvannsott, hostingen kombinert med oppest buk er nok desverre en sterk indikator på at det kan være denne sykdommen. Vanligvis vil skjellene langs buken "reise" seg ved en slik tilstand, men det er kanskje ikke så lett å se dette på en såpass liten fisk.

Du får følge godt med, og komme med tilbakemeldinger om hvordan det utvikler seg Krysser fingrene for at det bare er masse rogn fisken bærer på
er det sykdom så er det vel lurt og ta den ut?

men vet ikke om det er hosting...det var et eksempel på hva det så ut som
Om du har mulighet til å issolere den, er jo det helt klart best. Imidlertid, er det liten sjangs for at eventuell rogn vil bli lagt i ett ensomt kar. Så det er jo det der berømmelige greiene med kjipt eller ille

Imidlertid er det ganske uvanlig av bukvannsott smitter raskt, så det er ikke noen krise om fisken lider av dette, og går sammen med resten av fisk. Har til dags dato ikke opplevd smitte av dette mellom fisk!
jeg har ikke hov nå så får ikke dratt opp stakkaren men skal fikse det i morgen om d ikke er noen endring....den har sikkert vært slik på dyrebutikken en stund og ingenting galt med de andre fiskene

hehe...dama mi sa...."se fisken lagger" hoho :p

håper bare ikke det skjer noe med de andre :s
et lite tips: små fisk fanger jeg med et lite konjakkglass, pga fasongen på glasset blir fisken tatt av "dragsugeffekten "
Gjør den dette helt alene eller gjør den det i samvær med andre? Kan det være at den rett og slett er rognstinn og prøver å pirre noen av de andre til å leke med henne?

Jeg har hatt noe lignende den oppførseln min på de rød fantomtetraene jeg hadde, og kort tid etterpå så var det to som snurret rundt hverandre og lekte (karusell).
det er bare en som gjør det og gjør det alene.....gjorde det fra kl 4 til jeg la meg i går og skal titte når jeg kommer hjem i dag om den driver på da også
mulig det blir fram med hoven da :p
Om den er helt på egenhånd så henger det ikke på greip at den skulle prøve å trigge noe som helst. Da heller jeg mer mot de andre som tror det er sykdom.

Ville avlivet den jeg da. Tror ikke det kan være så gøy å leve med spasmer....
ganske sikker på det går mot avlivning når jeg kommer hjem i dag ja
er kjedelig og se på stakkaren drive på sånn


takker for alle svar
ok en liten update for i dag har det skjedd ting

nå er det ikke noe tegn til dette problemet som det var på en neontatra i går på noen av dem....tror jeg teller riktig(er så mange så ikke lett) og det virker som den som var det er normal igjen

rart

men jeg oppdaget noe annet i dag når jeg kom hjem

jeg syntes jeg manglet 2 guppyer.......en hvit og en i andre farger ..hehe
den hvite hadde vært ganske slapp synes jeg helt siden jeg fikk den i karet mitt...

jeg tittet litt rundt og fant de begge døde ved roten på en plante og den hvite var halvspist! :o

dette kan jeg ikke skjønne for jeg har fisk som skal gå overens har jeg hørt

i mitt akvarium har jeg neontetrar, guppyer, noen pansertanker og noen svarte bunnmaler

kan guppyer angripe hverandre og spise hverandre? den hvite var litt rar men var ikke noen liten unge eller noe
den sto som regel veldig stille og bare tittet inn i akvarieruta mens de andre svømte rundt

guppyene liker og holde seg rundt vannflaten enda mens andre fisken driver rundt på bunn og andre steder i akvariet


mvh
Marius.
Alle fisker spiser på døde fisker. Selv om de går overrens når de lever, så er de mat når de dør.

Den enes død, den andres brød, osv...
kunne den andre ha død siden den hadde trolig spist halve fisken?
kan spise seg ihjel?
Det kan høres ut som du hadde en meget rognstinn neontetra, som nå har droppa eggene

Anngående guppy: Som allerede nevnt, døde fisk blir ansett som føde så snart dem dør (og noen ganger før det også). Så det er ikke noe unormalt at du finner ett halvveis oppspist kadaver.
At den andre guppyen døde, tror jeg ikke har noe med at den har forspist seg. Det er få fisk som er i stand til å ete seg ihjel.

Det mest trolige er at dette også var ett svekket individ, eller at du har noe kluss med vannverdiene. Jeg ville nok testet vannet, og foretatt ett ekstra vannbytte, bare for sikkerhets skyld
har testet vannet og alt er bra....meget rart

kanskje jeg bare var skikkelig uheldig med de to
vannbytte i helga uannsett så kan jo ta det i dag


takker for alle svar
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap