Regnbuefisk - i stim eller par?

Jeg har et nyoppstartet akvarium, 60 liter ferskvann. I et par ukers tid har jeg hatt fem små guppy-unger, nå 1 - 1.5 cm lange. Så har jeg i dag kjøpt en liten malle, en synodontis eupteris som er kanskje 3 cm lang, og 2 stk. regnbuefisk: iriatherina werneri som også er unge, kanskje 2 - 2,5 cm lange.
Jeg kjøpte små fisk så de ikke skulle knaske i seg guppyene.

Nå ser jeg i fiskebasen at mallen kan bli diger - selgeren sa riktignok at han ikke var sikker på forventet størrelse, og så ser jeg at regnbuefisken sannsynligvis burde gå i stim. Han sa de ikke trengte det, men er det lurest å skaffe noen til, og i så fall: hvor mange?
Og hva i all verden gjør man hvis mallen blir gigantisk? Gir den bort?
Inger Helene Hastum
Jeg har et nyoppstartet akvarium, 60 liter ferskvann. I et par ukers tid har jeg hatt fem små guppy-unger, nå 1 - 1.5 cm lange. Så har jeg i dag kjøpt en liten malle, en synodontis eupteris som er kanskje 3 cm lang, og 2 stk. regnbuefisk: iriatherina werneri som også er unge, kanskje 2 - 2,5 cm lange. Jeg kjøpte små fisk så de ikke skulle knaske i seg guppyene. Nå ser jeg i fiskebasen at mallen kan bli diger - selgeren sa riktignok at han ikke var sikker på forventet størrelse, og så ser jeg at regnbuefisken sannsynligvis burde gå i stim. Han sa de ikke trengte det, men er det lurest å skaffe noen til, og i så fall: hvor mange? Og hva i all verden gjør man hvis mallen blir gigantisk? Gir den bort?

Vi hadde 5 regnbuefisk så ut til at de trivdes bra. Den mallen tar sikkert dyrebutikken i bytte. Sikkert de med store akvarier som kunne tenkt seg en slik.
Jeg synes også regnbuefisken bør gå i stim. Mine stimer veldig, og det tyder på at de trenger den tryggheten de kan finne sammen. Jeg har forresten 6, og ser at jeg kunne hatt noen flere.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap