Nyere arter regnbuefisk?

Hei. Jeg lurer på om noen her kan si noe om regnbuefisk som ikke står i fiskebasen?
Det er da spesielt artene Bedotia geayi, Melanotaenia parkinsoni, Pseudomugil furcatus, Melanotaenia australis.
Jeg er interessert i å høre om noen har erfaring med disse artene? Hvor stort akvarium må man ha? Og ellers om det er noe en burde vite før man vurderer å skaffe noen av artene?
Går ut fra at de stort sett er som annen regnbuefisk, men det jeg ikke har klart å finne ut av er hva de trenger av plass?
Alle disse fins da i Fiskebasen !
Bedotia geayi
Melanotaenia (splendida) australis
Melanotaenia parkinsoni
Pseudomugil furcatus

Pseudomugil furcatus har jeg selv som dither-fish i et av mine cory-kar. Det er en art jeg har blitt veldig begeistret for, den er fredelig, aktiv og tam. Og som alle andre regnbuer jeg har vært borti, veldig glad i mat Hos meg går den i 22 grader og trives godt.

[External Image]
Heisann, det hadde du rett i! Men det som ikke står er standardene på australisen. Akvariestørrelse, ph osv?
Glad i mat og aktive: check!
Når dine fisker full størrelse i akvariet? Jeg har sett på den arten på youtube, og syntes de så veldig morsome ut. Og hvor får man tak i de utenom ved å bestille over nett?
Er også veldig nyskjerrig på om madagaskar- regnbuefisk ville trives i 180L sammen med evt neon- eller juvelregnbuefisk?
M. australiensis blir oppimot 8-10 cm, altså ikke av de aller største. Og som med de aller fleste regnbuer lever den i habitat som har relativt store årstids-svingninger. Det vil si temperatur som svinger fra lavt 20-tall til 28 grader og pH 6.5-8. Den kan nok gå i en 180 liter med pH rundt 7.
Bedotia geayi burde egentlig ikke listes som en regnbuefisk i det hele tatt, siden den kommer fra et helt annen del av verden. Men den har nå fått det navnet. Aner ingenting om denne. Men å ha mange arter regnbuefisk sammen vil jeg egentlig ikke anbefale, siden de har det best i ganske store flokker med 2-3 hunner per hann. Pseudomugil-arter er dessuten for små til å hevde seg særlig godt blandt større arter og vil bli for undertrykte. Regnbuer er utrolig glupske, og det er klart de største vinner når det gjelder mat. Bunnfisker i et regnbuekar med større arter kan man egentlig bare glemme...det blir for komplisert å sørge for at de får nok mat. Rengbuene drar avgårde med synketabletter og alt. Men furcatusene går fint med bunnfisk...man må bare sørge for å gi dem mat som flyter.

Har ikke målt furcatusene her, men min største hann er vel ca. 5cm med finner. Som regel når ikke regnbuer "oppgitt" størrelse i akvarier. Hos meg går de altså som toppfisk sammen med coryer, i pH 6.5-6.8. Jeg kjøpte mine hos Dahl's...han har dem inne nå og da.

Når regnbuefiskene er som de er når det gjelder mat, så lurer jeg også litt på foring.. Jeg fikk det rådet i en dyrebutikk en gang at jeg skulle fore fiskene til de ikke er like ivrige lenger(altså mette), men ikke så mye at foret faller til bunn..
Nå har jeg aldri hatt en fisk som later til å bli uinterresert i mat... Jeg har dvergbotia og klovnepleco i et kar, og SAE og regnbuefisk i et annet. Botia kan i hvertfall spise til de får kulemage og se like ivrige ut. Jeg har derfor ikke fulgt akkurat det rådet veldig nøye. Jeg gir i stede et par klyper om dagen (det er for tiden 9 fisk i det største karet).
Ja, de er som unger med sjokolade...vet ikke når det er på tide å stoppe. Har aldri opplevd fisk som blir uinteressert i mat (da måtte de være syke), det er bare tull.Tror regnbuer kunne spise til de nærmest sprekker...

Både botia og regnbuer er imidlertid svært aktive fisker, og har behov for mye energi. Det lønner seg derfor å mate disse med små mengder flere ganger om dagen. Her er kvaliteten på foret veldig viktig, det er masse andreklasses produkter på markedet. Og bruker man flak, er det direkte farlig å mate for mye. Disse slukes i store mengder og kan svelle og skape klumper og/eller forstoppelse, med påfølgende infeksjoner, bukvannsott o.l. Her i huset fins det ikke en enste boks med flakfor. Trenger jeg litt mat som flyter, bruker jeg frysetørket tubifex som jeg smuler opp.
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten (ikke lenger den svarte fargen i halen)
Reklame for plussmedlemskap