"uvanlige" pseudomugil-arter

Pseudomugil er veldig flotte fisk, og jeg ser at noen av artene som ikke er markert som vanlige akvariefisk i fiskebasen, passer til høy pH og varmt vann - de er derfor veldig aktuelle for meg. Et utvalg, med link til forhåpentligvis pålitelig informasjon:

Kiunga ballochi (3 cm, pH 7,8, temp 24-26)
Pseudomugil connieae (4 cm, pH 7,7-7,9, temp 25-28)
Pseudomugil cyanodorsalis (3,5 cm, pH 7-8,5, temp 21-31)
Pseudomugil ivantsoffi (3 cm, pH 6,7-7,8, temp 24-28)
Pseudomugil majusculus (5 cm, pH 7-7,8, temp 20-28)
Pseudomugil novaeguineae (4,5 cm, pH 6,5-8, temp 26-30)
Pseudomugil mellis (3 cm, pH 6-8 (motstridende opplysninger om pH), temp 24-28)
Pseudomugil pellucidus (3,5 cm, pH 6,7-7,8, temp 24-28)
Pseudomugil reticulatus (4 cm, pH 7,1-7,6, temp 26-27)

MEN: Er noen av dem mulig å oppdrive i Norge? Er det noen her på forumet som har kunnskap om og/eller har noen av disse artene? Mange av dem er små, og det ser ut til at 63 liter kanskje kan funke for en liten stim...? Alle innspill om Pseudomugil er velkomne
Disse artene kan Buddy kjeden få inn:

Pseudomugil signifer
Pseudomugil tenellus
Pseudomugil gertrudae
Pseudomugil furcatus
Pseudomugil ivantsoffi
Pseudomugil cf paskai

Dette er fra denne ukens liste, den oppdateres hver mandag, så kan hende de legger til eller tar fra en art eller to alt etter hva de har inne.
Oi, takk! Da er det kanskje muligheter. Det var ihvertfall én match med min liste, det er da noe...
P.connieae er, liksom de fleste andre på listen, svært sjelden i handelen. Furcatus er en god erstatning, dog ikke med blåfargen til connieae. Den er relativt ofte å finne i handelen. Denne har jeg selv...herlig fisk !!
Cyanodorsalis er avhengig av varierende saltinnhold for å trives. Også sjelden i handelen.
Mellis finnes i mer sure og sortvannslignende habitat. Har ikke observert denne i handelen.
Ivantsoffi er av og til å finne i handelen...har sett dem fra tid til annen.
De andre på listen er ikke etablerte i hobbyen eller handelen, har aldri sett noen av dem til salgs.
Furcatus skulle jeg veldig gjerne prøvd, for den er skikkelig fin, men akvariet er for lite til den. Jeg fant ivantsoffi på imazo nå, så den skulle dyrebutikken her kunne ta inn. Den er jo ikke på langt nær så spektakulær som flere av de andre, men kanskje likevel en stilig liten fisk? Jeg får lese meg litt mer opp på den
Hvis man kan ha dragefinner (Iriatherina werneri) i en 60-liter, mener jeg furcatus også kan holdes i en liten flokk der. De blir sjelden 6 cm som det står i basen. Min største hann er ca. 5cm. Men ivantsoffi er sikkert også fin

Vær obs på at disse er følsomme for transport og miljøskifte. Sier det fordi ivantsoffi kommer fra Glaser (Tyskland) via Sverige, til Norge. Særlig hvis de er VF ville jeg ikke kjøpt noen Pseudomugil direkte etter import... kjøp helst når de har "gått seg til" litt i butikken, og svake fisk er borte. Eller kjøp et større antall og regn med frafall. Pass også på å få begge kjønn...flere hunner enn hanner. Hadde en prat med Hans-Georg Evers på symposiet i fjor rundt Pseudomugil...lærte en hel del
Werneri er ikke noe problem, den ligger som regel på lista
Etter å ha hatt I. werneri i noen år, må jeg si at jeg tar en Pseudomugil-art any day før de stakkarslige dragefinnene.
Hm!! Seriously fish sier 60x30 cm som minimum grunnflate til furcatus, og hvis du også mener det kan gå, så er det jo utrolig fristende å prøve den! Hvor mange av disse skulle man kunne hatt da, og hvor mange hunner per hann? 2 hanner og 4 hunner, f.eks.? Ivantsoffiene blir visst bare 3 cm, så dem kunne jeg hatt en større gruppe av... Aii, blir et vanskelig valg, dette!

Jeg har aldri sett noen pesudomugiler i butikken her tror jeg, men nå er jeg jo ikke der så veldig ofte. Jeg skal ihvertfall høre med dem om de tar dem inn regelmessig. Furcatus fant jeg ikke på imazo, men den kan dukke opp. Kanskje de har hos Dahls eller på Alna - får sjekke det etterhvert.

Dette ble jo som et lite gjennombrudd for den vanskelige oppgaven med å finne samboere til sneglene mine Det er vel bare å komme igang med innkjøringen snart - her skynder vi oss i sneglefart!

Edit: leste nå at furcatus bør være minst 8-10 sammen? Går det likevel i 63 liter?
Werneri skal ha litt surere vann, så den er uansett ikke aktuell. Er den stakkarslig?? Hehe, stakkars den, da...!
Dahl's har hatt furcatus inne rett som det er...bare å slå en signal til butikken, så du ikke drar på en bomtur.
2 hanner og 4 hunner hadde vært helt ok, eller også 3-4. De maser ikke så mye på damene, egentlig.

Ja, syns werneri er stakkarslig...skjøre og lettskremte. Furcatusene er tamme, livlige og freidige
Hva slags bunnsubstrat fungerer for Pseudomugilene? Jeg har stående en sekk med lys Zolux kvartssand som ser nesten hvit ut når den kommer i vann. Kan det gå greit?
Substrat spiller liten rolle for disse, de er aldri nede på bunnen. Holder seg størst sett øverst i karet.
Supert, da slipper jeg å kjøpe nytt.

Etter flere måneder med 5 x 2,5 cm kulefisk i 112 liter er det nesten så man ikke klarer å putte fisk i en 63-liter - det er rart med det Derfor holder jeg foreløpig en knapp på den minste arten. Men vi får se! Her er en liten filmsnutt med ivantsoffiene, de er veldig fine

Takk for hjelpen, Silvershaded og katjakaj!
Haha...de kulene dine vet ikke hvor godt de har det
Jeg lurer på noe (som vanlig) - her er to utsagn (ikke helt ordrett, men innholdet skal stemme) som jeg lurer på om er korrekte:

Dahls dyrerike: Alle regnbuefisk (inklusive blåøyer) trives best i pH 6,8-8. pH 7,5 passer derfor så å si alle artene. Ikke hørt om at det fins blåøyer i surt vann/sortvann eller brakkvann.

Rainbow-fish.org: Selv arter av blåøyer som i naturen lever i surt vann, trives bedre i basisk vann i fangenskap, for surt vann i akvariet er ikke det samme som surt vann i naturen...

Kommentarer til dette? Om dette er riktig, har jeg mer å velge mellom (fx gertrudae, paskai, mfl...). Det er ikke forsåvidt ikke noe om å gjøre, jeg er bare nysgjerrig på evt. synspunkter på disse utsagnene.

Og ellers vil jeg bare legge ved en link til ei omfattende bok om regnbuefisk og blåøyer.
Det var da veldig til generalisering, da !
Første utsagn : uenig her...men saken er ikke svart/hvit, og er ganske artsavhengig. Det dreier seg særlig om arter som lever innenfor tidevannssonen, deres habitat får innflyt av sjøvann....disse kulpene kan så tørke inn, og saliniteten kan stige. Cluet er at de fleste artene ikke har permanente vannverdier. F.eks. cyanodorsalis, signifer og conspicious er gode eksempler, de lever periodevis i veldig salt vann...og anbefales ikke holdt permanent i ferskvann. Motsatt kan sies om gertrudae, deres habitaert er stort sett rent ferskvann.

Å si at alle blåøyer trives best i ph 6.8-8 er også en grov generalisering, når man vet at noen arter som lever i regnskog til tider har pH helt ned på både 5 og 4-tallet ! Eksempler på det er gertrudae og mellis. Motsatt har vi enkelte av artene på PNG, som omtrent aldri opplever surt vann...f.eks. reticiculatus og paskai.

Utsagn 2 : Dette er også en generalisering, imho. Det er tøys å si at surt vann i naturen ikke er det samme som i naturen...det kan det nemlig være. Dette har å gjøre med vannets TDS. I naturen er ofte veldig surt vann lavt mineral-innhold (TDS). Ingen problemer å gjenskape dette i akvariet, se på de dyktige apisto-oppdretterne !
Mye mulig utsagnet er "tysk", for tyskerne har litt vanskelig for dette...de har ofte flytende stein i krana. Da er man nødt til å ta til RO/DI vann. På den annen side kan man ha surt vann med høy TDS, som ofte er tilfelle hos akvarister med "lett surt" vann (pH 6-7)...og det er ikke det samme.
Hehe, takk for svar! Det er nok mye der ute man må ta med en klype salt, og jeg hadde en liten følelse av at dette var i den kategorien... Jeg tror det siste utsagnet kanskje stammer fra USA, det er nok mange over there som også har flytende stein i krana

Det er ihvertfall delte meninger om ting, det kan man konstatere!
Ja, man kan jo kalle det "delte meninger"...egentlig er det vel mangel på innsikt/forståelse rundt disse artene ??

Måtte bare svare på spørsmålet ditt, vettu...da artene interesserer meg og jeg har en av dem selv. Sånne bombastiske utsagn trigger meg en smule

Bør kanskje legge til at de habitat som har skikkelig lav pH (sortvann) som regel har høyt innhold av tanniner og andre humus-stoffer fra blader og vegetasjon på bunnen, som senker pH. Burde vel vært "brunvann", kanskje. I tilsvarende habitat i Asia er disse forholdene ofte i mosemyrer...hvilket er interessant for meg som skal igang med Parosphromenus (Malaysia).
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap