praktbotia med hvite skjolder

Hjelp!
Praktbotian min har fått hvite skjolder på kroppen. Det er mest synlig på det svarte. Er det noen som vet hva det skyldes?


Hvis du kunne tatt bilde er nok det det beste for Dr Angell + legeteamet her inne
Var vanskelig å ta bilde men håper du finner ut av det for meg!
Var ikke godt å si ut fra bildet, men det første som slår meg er hvitprikk...
Hvor store er disse flekkene? Virker det som dem sitter utenpå skinnet, eller under?
Er dem lodne, eller svært strukturerte i overflata?

Om det er hvitprikk, er dette lett å behandle med varmekuren. Praktbotia er ikke glad i medisiner, og derfor bør man unngå dette så lenge som mulig.
Les mer om hvitprikk (årsak, diagnostisering og behandling) i sykdomsartikkelen..

Kan også være ett soppangrep, men det var rart at det var så mange små sopp-flekker...

Akutt førstehjelp vil være ett vannbytte, med grundig slamsuging av bunnen. Altså noe du bør gjøre uansett hvilken sykdom det er snakk om. Så blir det å få stilt rett diagnose.

Fortell oss gjerne også hvilke andre fisker du har i karet, slik at vi kan gi best mulig råd om behandlingen. Ikke alle fisker tåler varme så godt, andre legger seg med buken opp, bare dem ser en flaske medisiner
Tusen takk for svar! Flekkene ser ut som de sitter utenpå. de er diffuse og ser litt melete ut. Finnene er ikke angrepet og heller ikke den andre praktbotian. Av andre fisker har jeg diskus og maller eplesnegler + stim av cherrybarb og rasbora + en gurami. De siste dagene har noen fisker i stimene falt fra uten noen grunn som jeg ser det.
Blir ganske vanskelig å si konkret hva det er, siden bare en fisk er rammet. Hvitprikk ville normalt ha angrepet flere fisker.

Men jo mere jeg studerer bildet, jo mer sikker på at det er hvitprikk blir jeg. Eneste forklaringen jeg har, er at denne fisken av en eller annen grunn er mer mottakelig for smitte, enn de andre i karet.
Jeg ville tatt en titt på denne siden, for å se om jeg fant noe som lignet.

Om du greier å ta ett skarpere bilde, er det også vesenlig større sjangs for at rett diagnose kan stilles raskt
Nytt bilde på den syke.... Vi har i løpet av dagen renset bunnen og skiftet 1/5 del av vannet. Økt temeraturen til 29-30 gader. Så får vi se hvordan det går!
hvor lenge må vi holde den høye tempraturen i karet???
Der var ett litt bedre bilde, selv om ikke dette heller gav noe helt konkret inntrykk av fisken

For å si det slik: om det er hvitprikk, skulle antallet 1mm store prikker være en del større i dag enn i går.
Om det er 0 endring, er det tvilsomt denne parasitten. Av siste bilde ser det for meg utsom den er sortere i fargen nå, enn på første bilde? Altså mindre flekker.

Tenker høyt her:
- Kan fisken ha skadet seg på skarpe kanter i karet?
- Er det noe som stresser fisken? De praktbotiaene jeg hadde, ble temmelig lyse i de sorte feltene når dem var sure\ stressede. Ikke alltid var det like synkront fargeskifte.
- Har den noen artsfrender? Kan være fargeendringer som følge av savn av noen "kamerater". Prakbotia er svært sosiale skapninger, som er avhengi av noen venner av samme slag. Hadde selv 2 i starten (noen ganske store beist jeg skaffet meg). Disse var ofte bleke i fargene, og lite fremme. Skaffet så 3 til, og byttet for.
Etter dette var alltid minst 4 fisker fremme, dem var maksimalt utfarget, og aldri mere syke. Så disse fiskene har helt klart en høy sosial intelligens.

Ang tempen: om det er hvitprikk, vil den tempen dere har nå fremme parasittens muligheter til formering og infisering maksimalt.
Ett massivt angrep vil da vises i løpet av relativt få timer.
Om det er hvitprikk, må tempen heves til over 32`C, slik beskrevet i sykdomsartikkelen.
Mer utdypende info om kuren finner du i mange av innleggene om hvitprikk, men jeg vil anbefale oppsummeringen i innlegg 6 i denne tråden
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D. Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap