Praktbotia forsvunnet

Noe merkelig har skjedd i akvariet vårt. Kjøpte 6 praktbotia og den ene døde etter noen dager, men det merkelige er at vi nå finner bare 4 og aner ikke hvor den 5 har blitt av.
Har gått gjennom alt i akvariet og forstår ingenting. Hva hvis den bare ligger død et sted? Vil dette da forurense vannet??

HMMMMMMMMMMMMM hva skal vi gjøre? Tar gjerne imot alle tips..............
Praktbotia har den morsomme lille uvanen med å komme seg inn i alle tenkelige og utenkelig krinker og kroker. Det er faktisk ikke sikkert at den er død. Men uansett en liten fisk gjør normalt ikke stor skade i et forurensnings perpsektiv.
Overskriften kunne vært:
Praktbotia forsvunnet eller lignende

Skriv en skikkelig overskrift neste gang
Som Pompel sier; disse fiskene kan stikke seg vekk hvor som helst. Fant selv en av mine trykket inn i ett knøttlite hull i ei rot, var sikker på at den var stein dau, da jeg ikke hadde sett den på noen dager.

Forsøkte å lirke "liket" ut, og jaggu ta stakk den ikke avgårde som ei pil

Skjekk derfor alle kriker og kroker, huller og potensielle gjemmesteder
haha! Det er heelt sant! Digger praktbotiane mine (Emil, Marikken og Hugo..) Første dagen trodde jeg seriøst den hadde løpt til fiskebutikken igjen! FANT den ikke! men den lå trøkt under en rot som den hadde gravet seg en liten hule...Og svømte som et skudd da jeg løfta på rota.

ps. så dumme fisken ødelegger hele innredningen min! fine sanda over den støgge grusen!! grrr ;-D

Kjenner til dette problemet med botiaer.
Man får bare slappe av, og trøste seg med at de dukker opp etterhvert.
Fra et trangt lite hull bak en rot i et hjørne under litt sand mellom to planter og over en stein.

Forresten-
det at de ikke har skjell slik andre fisker er vel grunnen til at de kan presse seg slik inn uten å skade seg når de "rygger" ut?
Vil den dukke opp hvis den er død og har gjemt seg et sted? Finner den nemmelig ikke
De fleste botiaer gjemmer seg ganske godt unna.

jeg så ikke mine tre på flere uker.
da hadde de gravd ut grusen under bakgrunnen i karet mitt og gjemt seg innunder der.

Ble nesten som en liten grotte. de "bor" fortsatt der

funnet dem alle andre mulige (og umulige) steder også
Tror praktbotiane må være en av de mer sjarmerende fisker..!

ps. har tre stik, den ene har jeg ikke sett på flere dager, eventuelt så har de ett hemlig gjemmested de bytter på!
spirende akvarist ;)
Vil den dukke opp hvis den er død og har gjemt seg et sted? Finner den nemmelig ikke:(

Ja, tror det... Har opplevd at store praktbotiaer(ca 12cm) bare blitt borte, noen har jeg funnet langt oppi en rot eller hule i livet men andre har helt plutselig dukket opp som store forurensendes lik i vannflaten(masse fett og vev og gørr). Tror egentlig ikke at man kan være i jobb når man har akvarier, allt skjer jo når en er vekk og ikke passer på hele tiden!!!
Er noen luringer disse praktbotiane ja. Mine også kan være vekke i lange tider, for så å dukke opp igjen, og så "spiller" de døde innimellom. De kan legge seg på siden på bunn, og ligge helt livløse, for så å plutselig våkne til liv igjen.

Utrolig artige fisker.
Ja, de er jo det. Utrolig artige når de koser seg med sine sprell, men jeg synes fortsatt de er så pysete når mennesker kommer i nærheten av akvariet, gjemmer seg(noe de kan gjøre dagesvis hvis de vil..) og stikker av med en gang de tror de er observert... Mulig du har annen opplevelse. Kunne godt ha tenkt meg å ha flere praktbotia men har for litet akvarium...
Det MÅ spøke i akvariet.
Ikke nok med at jeg ikke finner prakt botiaen min, men da jeg kom hjem fra jobb i dag så var plutselig den ene gulguramien borte også. Vi har endevendt alt bortsett fra grusen og begge er sporløst borte. HJELP hva gjør vi nå da.....
Dette er ikke serlig morsomt lengre..
Huff så kjedelig. Virker som om dere har lett ganske grundig. Jeg hadde en gurami en gang som hoppet ut av karret, selv om det var dekkglass på. Hun ble jaget av hannen etter lek og egg, hadde henne i yngelkasse for å beskytte henne men hun hoppet ut derifra. Og så en dag hadde hun altså lirket seg ut i det lille hjørnehullet. Fant henne helt inntørket bak akvariet

Håper at du finner fiskene dine snart, dem kan jo ikke bare blir borte!
hva slags andre fisker er det i akvariet? Er det innvendig filter de kan ha kommet seg inn i? Kan jo også hende at de forsvunne fiskene har avgått ved døden og blitt spist av de andre fiskene. Dessverre er det jo slik at fisk dør av stress, de kan bli mobbet i hjel av andre fisk osv. Håper jo selvsagt at disse forsvunne bare har gjemt seg da. Ha lykke til med jakten.
Har 2 maller, skjørtetetrar, praktbotiar og nå 3 guarmier, hvor av en gul og to blå. Har ikke et filter de kan klare å komme seg inn i og heller ingen mulighet for dem til å hoppe ut av karret heller(tror jeg).
Får ta en grundig skjekk rundt akvariet, men hvis de ikke dukker opp der så vet ikke jeg hvor de er....
Men praktbotian kan være borte i mange uker uten at den gir i fra seg livstegn eller noe, plutselig er den der igjen liksom, som ingen ting har hendt. De skjønner dessverre ikke at vi blir engstelige når vi ikke finner de hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap