Fortrinnvis pestsnegler, men også sandsnegler *Ikke altfor bøllete, har fredlige guramier og små scalarer. *Ikke være så pysete, tørre å vise seg i noenlunde "dagslys" *Se litt pen ut(for noen krav jeg har egentli) farger, mønster.. Har kikket i fiskebasen og funnet følgende som jeg tror kan passe med tanke på akvarie størrelse; -sebra, -skunk, -bengal, -pakistan Er det noen som har erfaring med disse? Har noen gode råd eller anbefalinger? Takk på forhånd :-)"> Fortrinnvis pestsnegler, men også sandsnegler *Ikke altfor bøllete, har fredlige guramier og små scalarer. *Ikke være så pysete, tørre å vise seg i noenlunde "dagslys" *Se litt pen ut(for noen krav jeg har egentli) farger, mønster.. Har kikket i fiskebasen og funnet følgende som jeg tror kan passe med tanke på akvarie størrelse; -sebra, -skunk, -bengal, -pakistan Er det noen som har erfaring med disse? Har noen gode råd eller anbefalinger? Takk på forhånd :-)">

Hvilken botia bør jeg velge?

Har et akvarium på 160l med sannbunn og utrolig mange sandsnegler etter hvert, i tillegg til ca 5 - 6 eplesnegler i varierende størrelse. Oppdaget heromdagen at jeg også fått slike "pestsnegler" i karet. Som bunnfisk har jeg pansermaller og ancistrus. Kunne godt ha tenkt meg å få artige botia i karet også(ikke bare med tanke på sneglene). Har hatt praktbotia før, men akvariet er for litet til at en stim vil trives, syntes også at de var altfor sjenerte(les nattaktive eller pysete, gjemte seg bare de såg en skygge tre meter fra akvariet..).
Så min ønskeliste er nå;
*5 -7 "botiaer"
*Spiser overskuddet av snegler --> Fortrinnvis pestsnegler, men også sandsnegler
*Ikke altfor bøllete, har fredlige guramier og små scalarer.
*Ikke være så pysete, tørre å vise seg i noenlunde "dagslys"
*Se litt pen ut(for noen krav jeg har egentli) farger, mønster..
Har kikket i fiskebasen og funnet følgende som jeg tror kan passe med tanke på akvarie størrelse; -sebra, -skunk, -bengal, -pakistan
Er det noen som har erfaring med disse? Har noen gode råd eller anbefalinger?
Takk på forhånd
Gå for sebra.
Jeg har nå sebrabotia, og er svært fornøyd med dem.
Pene, sosiale, fredelige og mye fremme.
Har dem sammen med cory, kuhlii, ancistrus med mer.

Tidligere hadde jeg Pakistanbotia.
De ble snart levert inn igjen. Lystmordere!

Dette er min erfaring med disse fiskene; andre har kanskje motsatt
Takk for svar! Sebraer var det som sto høyerst opp på lista.. Høres ut som en botia jeg kunne tnke meg, Er den flink til å spise snegler?(står ofte så diffust i fiskebasen.. som alle botiaer sneglspiser) Tror nok det er forskjell.. Er det andre som har forslag eller råd eller kommentarer?
Samme fiskeslag-så forskjellige?
Artig og interessant å se hvor forskjellige fisker av samme slag kan være. ER det noen her inne som har noen teoretisk forklaring på hva som gjør dette.
Praktbotiane dine, Plask, var mest nattaktive og sky, mens mine er kanskje de som er minst sky i hele karet. ikke redde i det hele tatt. Aktive selv i sollys.
Og du, Donald sier at pakistanbotiane er lystmordere. (Har hørt dette fra flere.) Mine fungerte kjempebra sammen med div. andre fisker i 220 literen. Har flyttet dem over til 900-literen for et par måneder siden. Ingen fiskedød og snille som lam.
Hvorfor er det slik?
Merkelig at personligheten kan være så forskjellig?? Kjøpte mine praktbotia i to "kull" og de minste var mere frempå, det var de to største som var mest redd(største fisken i tanken og mest pysete...)
Så da er det mest hell hvilken personlighet botian har da???? Flere som har erfaringer, og som kan gi meg råd ift ønskelista...???
Jeg har observert det samme som du sier, Plask, at det ofte er de største (les elste) fiskene som er mest sky. Sånn er det helt klart ute i naturen. De største ørretene er mye mer sky enn de minste. Kanskje livserfaring?
Jeg syntes dvergbotia er utrolig stilige når de fyker i samlet stim over bunnen i et stort akvarium. Snille og pene er de også.
Jeg ville gått for den sort/hvite Pakistanbotiaen! Utrolig fin!

Jeg fikk øye på den i butikk forrige uke, og det må jeg si; den er utrolig vakker med sine hvite og sorte tegninger! Det slår meg hver gang jeg ser den.

Hadde jeg hatt et ledig karantenekar for øyeblikket, skulle jeg sannelig kjøpt noen... men det har jeg ikke, og jeg våger ikke plassere dem sammen med noen andre uten karantene først. For såvidt jeg vet har botia lett for å få hvitprikk-utbrudd når de flyttes/er nye, så karantene er et must.

Ja, de var veldig fine.. Men i fiskeprofilen står det ikke spesifikkt om sneglspising. Er det noen som vet om pakistanbotian er glad i snegler?
Våre 6 Pakistanbotia er snille mot de andre fiskene, vi har ikke sett tegn til bølling i det hele tatt. De går sammen med Scalare, Brochis Splendens, Dolkstikktetra og div corys. Dessverre viser de overhodet ingen interesse for pestsnegler...... som var årsaken til at de ble anskaffet i utgangspunktet. Praktbotian er den eneste fisketypen som vi har som spiser disse forhatte sneglene
Hei

Jeg har en gruppe på 7 Pakistanbotia.
Disse spiser snegler med stor appetitt

Hadde for en tid tilbake ett kar som var infisert av pestsnegler, plukket litt hver dag og hev oppi karet som botiaene går i.
At sneglene traff bunnen uten å være spist hørte til sjeldenhetene.

En annen fin botia som også er en god sneilespiser (rensket opp i nevnte "pestsneilekar") er Polka-dotten.
plask
*Ikke være så pysete, tørre å vise seg i noenlunde "dagslys"

Siden du stiller dette kravet ville jeg gått for pakistanbotiaen, disse er mye mindre "lyssky" en polkadotten som virker som om den er mer nattaktiv.
Anitarus
Jeg syntes dvergbotia er utrolig stilige når de fyker i samlet stim over bunnen i et stort akvarium. Snille og pene er de også.

støtter denne jeg... de jeg hadde renset karet "kjemisk" for snegler på kort tid... sosiale og uredde var de og
skal garantert ha de igjen hvis jeg setter opp et selskapskar...
Jeg har hørt at Praktbotiaen nesten garantert er førstemann som får hvitprikk om det bryter ut i et kar, og at de som oftest får det når man kjøper dem og de er nye i karet (derfor anbefales karantene konsekvent på disse først).

Stemmer dette, og er det i så fall noe som gjelder for de mindre botia-artene også? Jeg tenker på Pakistanbotiaen, for jeg har sååå lyst på noen slike... men om jeg flytter dem rundt i de ulike snegle-befengte karene mine, vil de da få hvitprikk-utbrudd hver gang omtrent??? Er de så "tandre" av seg, eller er ryktet overdrevet for botiaene?
(jeg har aldri hatt botia før)
Praktbotia
Jeg hadde hvitprikk på min praktbotia en gang. Men den fikk litt medisin og alt gikk bra. Nå har de blitt ganske store, og må jo si jeg har flyttet de rundt noen ganger nå. Men har aldri skjedd igjen. Tror de blir litt tøffere med alderen når det gjelder sykdom. Men de liker enda og gjemme seg bort. Men ettersom de begynner å bli ganske store er det ikke like lett hele tiden.
Gå for dvergbotia!
Teksten over sier det meste.
Jeg har selv noen av disse utrolig tøffe botiaene og de er helt råe til å spise snegler! I karet de bor i er det omtrent ingen snegler i det hele tatt!
Når jeg slipper oppi flere snegler får de knapt treffe bakken før de blir spist opp.
De er ikke sky i det hele tatt, heller ikke om dagen.
De er også veldig fredelige.
I det hele tatt, en genial fisk!
Jeg har ikke sett antydning til hvitprikk på noen av mine botiaer selv om de er blitt flyttet fra kar til kar.
dvergene mine ble flyttet fra kar til kar ca en gang i måneden for å rense bort snegler, så aldri en eneste prikk på de ihvertfall
Nå ble det nesten ennå vanskeligere å velge...
Takk for alle svarene. Det ser ut som om det blir enten pakistan eller dvergbotia(eller sebra). Det virker som om mange har ulike opplevelser med de små krabatene i f t hvis de er effektive sneglspisere og hvor "ikke sjenerte de er". Da blir det vel skjønnheten som teller . Er det noen som vet noe om ca pris på de forskjellige typene? Eller om noen av de tre er mere sårbar for vannkvalitet enn de andre? I fiskebasen kan det virke som om dvergbotian er litt vanskeligere...???
jeg har ikke inntrykk av at dvergene er vanskelige så lenge du har et normalt vannbytteregime og har vannverdier de passer til
minuset med de er at de kan være litt dyre pga de er på IUCN red list for truede arter, ga vel rundt 100 kroner stykket for mine.
mona o
Jeg har hørt at Praktbotiaen nesten garantert er førstemann som får hvitprikk om det bryter ut i et kar, og at de som oftest får det når man kjøper dem og de er nye i karet (derfor anbefales karantene konsekvent på disse først).

Jeg har hatt både pakistanbotia og dvergbotia rett i tanken uten karantene først, og har ikke hatt noen problemer. Har også flyttet pakistanbotia uten problemer. Pakistanbotiaene hadde hvitprikk som de fikk i forbindelse med noen andre nye fisker jeg kjøpte, og alle overlevde behandling og gav ikke inntrykk av å være særlig påvirket i det hele tatt.

Når det er sagt - jeg hadde mer sansen for pakistanbotiaene enn jeg har for dvergbotiaene. Begge er pene å se på, men synes pakistanbotiaene hadde mer karakter (eller personlighet, om du vil). Gjorde den klassiske nybegynnerfeilen og kjøpte fisk som var altfor stor i forhold til akvariestørrelsen, og det er eneste grunnen til at de ble adoptert vekk. Om det var mangel på plass som gjorde at de terroriserte sine medbeboere (spesielt den stakkars kampfisken som ikke hadde noe slør igjen før han tilslutt ble drept) skal forbli usagt, men de oppfører seg ihvertfall fint i søsters 700 liter i samspill med bl.a. discus.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap