Praktbotia lager klikkelyd

Jeg har 3 praktbotia i ett kar på ca 100 liter. I det siste har jeg lagt merke til at de lager klikkelyder! Særlig ved inntak av mat virker det som alle tre liker å lage disse lydene. Først trodde jeg at det var en lyd de bare greide å lage når munnen deres var i kontakt med overflate (de spiser mye flakfor), men jeg har hørt klikkelydene selv når botiaene spiser mat fra bunn av akvariet.

Når de ser at jeg tar fram boksen med mat, hender det at de står med "snuten" over vann og lager disse klikkelydene. Akkurat som de skulle glede seg

Har noen andre erfaringer med praktbotia som lager sånne lyder?

La ved bilde av de livlige botiaene
Mine polkadot botiaer lager også denne lyden når de spiser.

Høres nesten ut som når vi klikker med tennene

De har vel ganske kraftige munndeler siden de er spesialisert på å spise snegler.
De biter ganske bra i allefall, merka det når jeg flytta en i hånden.
er kanskje det da! eller at de lager ett vakum i munnhulen eller noe. uansett ganske facinerende!

De kan dessuten lage imponerende høye lyder også
Jeg, som synes den verste lyden i verden er når folk driver å knekker leddene i fingrene, :o( grøsser av lyden til praktbotiane våre. Det er faktisk så ille at nå tar vi dem med på auksjon for å bli kvitt dem. De er jo så fine, og søte, men jeg klarer bare ikke lyden. Skulle vist det før jeg kjøpte dem, for da hadde vi nå sluppet kaoset med å få dem opp av karet (400 liter). De er raske.....
Denne lyden er normal for botia, og er ofte eit teikn på at dei har det bra eller kosar seg. Dette hender gjerne ved "middagstider". Har òg høyrt dei under såkalla "feedingfrenzy", då når både klikke-, lyd- og aktivitetsnivå nye høgder. De har sikkert sett filmsnuttar med piraja som har reinska store dyreskrottar og råskapen deira under arbeidet!? Dette er ingenting mot det botiaen presterar i mine augo.
Gry
Jeg, som synes den verste lyden i verden er når folk driver å knekker leddene i fingrene, :o(

Hehe, får holde deg vekke fra meg da :P

Men jeg har mest hørt at noen ciklider kan lage lyder, under vann. Eneste jeg merker med mine er en skarp lyd når de fanger mat kjapt fra overflaten, men det tror jeg bare er noe med åpningen av munnen deres mot vannflaten.
Gry
Jeg, som synes den verste lyden i verden er når folk driver å knekker leddene i fingrene, :o( grøsser av lyden til praktbotiane våre. Det er faktisk så ille at nå tar vi dem med på auksjon for å bli kvitt dem. De er jo så fine, og søte, men jeg klarer bare ikke lyden. Skulle vist det før jeg kjøpte dem, for da hadde vi nå sluppet kaoset med å få dem opp av karet (400 liter). De er raske.....

Gi de til meg.. hehe.. .. Mine praktbotiar gjør også det.. har hørt det er brystplatene de gnir/knepper mot hverandre.. En fisk som alltid kommer til å være i karene mine :9
Samme her. Praktbotiaene har kommet for å bli. Skal nok kjøpe fler med tida også. Har noen erfaringer med å putte små praktbotiaer fra butikken sammen med de større og feitere i akvariumet? vil de store mobbe de små?
Denne kneppelyden mener jeg kommer av et slags vakum di lager med munnen. Dette vakumet, vist vi kan kalle det det, er vel ment til å syge innmaten ut av snegler med.
Tror jeg har vært utrolig heldig med mine.. Har aldri sett et snurt av fiendlighet.. Mine har ikke mobbet yngre hvertfall..
jeg lurer faktisk noe med praktbotia mine botiar (som dere sier) er aldri framme om dagen, og jeg vet aldri om de får noe mat, tenk om dem ligger døde da uten at jeg ser det fordi de gjømmer seg??

hvorfor gjømmer de seg?
er det med alle eller er nysgjerrig bare hatt mine i 1 uke.
Kommer nok frem:)
De er ganske sky til og begynne med..Mine gjemte seg de første dagene men kom frem litt etter litt. Nå er de stort sett fremme hele tiden Utrolig fascinerende fisker
Mitt tips er å ha godt med tilgjengelige skjulesteder, da tør de ofte å svømme mer fritt rundt i akvariumet. Jeg husker den samme følelsen fra de første dagene/ukene jeg hadde praktbotia. Jeg var livredd for at de ikke skulle få i seg nok mat, derfor "senket" jeg litt flakfor i området rundt hula deres. I ettertid skjønner jeg at det kanskje var unødvendig Men hvor lenge har du hatt dine pratbotiaer? og hvor mange er de?
hatt de i 1 uke det er 2 stykker de gjømmer seg i et slått.
de titta fram de første dagane men ikke sett dem untatt på natta nå
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Erik Telnes
Reklame for plussmedlemskap