Kan jeg ha praktbotia i lag med ....

Kan jeg ha praktbotia i lag med:
Eplesnegler
Guppy
Platy
Gibbiceps
Corydoras
Ancistrus sp
Neon tetra
Sverddrager???
Praktbotia spiser snegler, så eplesnegler går ikke. Hvor stort akvarium hadde du tenkt å ha dem i?
jeg har dem i et 63l akvari men jeg får et 125l akvarie om ca 1 mnd
og jeg har bestilt 5 eplesnegler så jeg får i neste uke.
Om karet ikke kommer før om en mnd., bør du vente med sneglene. Men både 63 l og 125 l kar er for små kar til praktbotia, det blir en stor fisk som liker seg i stim og svømmer masse. Gibbien blir også svær.
botaien går med alle de nevnte fiskene unntatt eplesnegler som silje sie, selv om praktbotiaene sikkert hadde likt det .


Den kan jage de andre fiskene, men hos meg virker det som det er mest for å sette seg i respekt i akvariet, for de har aldri angrepet noen
Har 8 eplesnegler sammen med botiaen min, og de var temmelig små(7-8mm) da de kom. Går bare fint
Noen andre som har opplevd at Praktbotia har spist feks Kardinaltetra? Er ganske sikker på at praktbotian min har spist noen av kardinaltetrane mine. "stimen" har minket noe vil tippe med 5-8 fisk og ingen andre av fiskene i karet er store nok til å spise Kardinaltetraen. Når jeg var bortreist for 1,5 uke siden så observerte samboeren Botianen jaktene på tetra og hun mener at hun så den hadde en nesten i munnen som slapp unna. Praktobitane er ca 18 og 14 cm

Prøvde å søke men fant enten alt eller ingenting, denne tråden som passet best.
Som nevnt over er både 63l og 125l altfor lite for Praktbotia. De er veldig aktive og vil ikke få nok plass å bevege seg på. Men det finnes andre Botia som kan passe i karet ditt og som er veldig morsomme. F.eks Dvergbotia og muligens Sebrabotia.
Praktbotia og eplesnegler er en dårlig kombinasjon. Ihvertfall fra sneglens synspunkt

PG: praktbotia er ikke kjent for å være aggressiv mot annen fisk, med mindre du har et altfor lite antall. (de bør være minimum 5 stk). Men det finnes sikkert unntak.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap