Piraja og botia i samme akvarie? Noen erfaringer?

Inaktiv bruker
piraja og botia? i samme akvarie? noen erfaringer?

toppen sier vel sitt.

er utrolig plaget med kvite prikker som hopper på glasset og i toppen av vannet, og desse prikkene blir til små ekle marker...

fekk tipset kjøp botiaer for en stund siden, men tenke ikkj mer på det da eg trodde dsse ville bli piraja mat..

etter 2-3 månader med dette problemet, uendelig med vannbytter, filterbytting, salt pakker, o.s.v. problemet er der enda...

vil mine svoltne pirajaer på ca 10 cm spise opp botiaene? eller kan dette gå bra?

gjorde eit forsøk på å fore pirajaene til dei ikkje var svoltne lenger i dag, men det lykkes ikkje. brukte over en halv liten boks med ciklide sticks, og dei kunne sikkert tatt resten av boksen og... blir desse fiskene aldrig mette?
(kan gå med 1/2 pakke mygglarver på eit måltid her.. og da er det eg som sier stopp)
Det er nok ikke å anbefale. Det sies at det eneste man trygt kan ha sammen med piraya er stein, vann og drivved. Litt satt på spissen, men ikke så langt fra sannheten, dessverre. Tror botiaer blir mat i løpet av svært kort tid. Den fisken flest har hell med er vanlig pleco, de kan gå greit sammen med piraya i månedsvis (men vær forberedt på at også disse kan forsvinne sporløst).

Piraya blir mette, men de kan spise overraskende mye, ja. Det virker som de styres en de lav "konkurranseinstinkt". Når en fisk begynner å spise, kaster de andre seg på også. Men, det er stor forskjell på fôr. Jeg er veldig godt fornøyd med Hikari Cichlid Gold.

Edit: Nå så jeg på akvariet i profilen din. Bildene var uskarpe, men fiskene dine minner mistenkelig om pacu (ikke piraya), i så fall stiller nok situasjonen seg litt annerledes. Har du noen tydeligere bilder av fiskene? Det er vanlig å blande sammen disse slagene.
Inaktiv bruker
hei
det er nok piraja.
da eg tok bildene var dei nettop kommet. hadde nesten ikkje noe rød farge.
i dag ligner dei på den du har på profil bildet ditt
skal ta å legge ut nye bilder i påsken eg
må kansje ta å selge unda noen også nå. har 9(!) stykk, i en 200 liter, dei sloss ikkje eller noe.. men en 200 liter passer bedre for 3 stykk har eg funnet ut i ettertid...
(beyndte med 10, men den ene hoppet ut etter få dager, fant den som tørrfisk en morgen..)

Inaktiv bruker
bilder av dei sann dei er no
Det der er dessverre pacu. Ofte solgt som "vegetarpiraya" eller lignende, de ligner jo litt utseendemessig, men det er ikke piraya. Pacu blir digre (mye større enn piraya). :/

http://akvaforum.no/profile.cfm?id=9131

Det positive er at de kanskje kan gå sammen med botia.
Inaktiv bruker
hm....... det var kjedelig!! har jo hele tiden trodd det er piraja eg har..
lurer litt på korleis du såg det?
har sett på pacu bildene her på forum, og dei ligner ikkje i det hele tatt...
vet du kansje navnet på dei som eg har?
og noe som er minst like viktog å få vite, kor store blir dei?
akvariet er bare 200 liter...
er pacu ene fredlige av seg?
dei slost nesten ikke, å alle er like hele..

men dei et kjøtt, og levende fisk og... gjer pacu dette?

søkte på google no, og det er nok pacu ja... håper noen vet svarene + navn på dei som eg har

2500 liter, og fisken kan bli 88 cm.. det hørtest nå alt annet enn låvendes ut... har 9!! i en 2500 liter... beynder seriøst å tvile på dyrebutikken her nå.. greit nok dei var overrasket over at dette gjekk bra, men dei viste også at eh gadde en 200 l iter! ikkje 2500...
Det er spesielt tydelig på munnen, den har en ganske ulik fasong på piraya og pacu. De har også litt annerledes finner. Er ingen spesialist på pacu-varianter, men mistenker at det er "rød pacu". Uansett må du nok belage deg på at de sikkert kan bli mellom en halv og en meter lange, og veie mange kg. Er redd de kommer til å vokse ut av en 200-liter rimelig fort, men du ser jo best selv hvordan de vokser.

Et eksempel på en pacu: http://www.anglingthailand.com/data/pics/pacu/314137016_big%201.jpg

Her er en link hvor det står litt om forskjellene mellom piraya og pacu: http://www.piranha-fury.com/information/article.php?id=33

Pacu spiser gjerne både kjøtt og fisk (inkludert andre akvarieinnbyggere), men de skal også være veldig begeistret for det meste av planter. Jeg har aldri hatt pacu selv, så jeg snakker ikke av egen erfaring, men har snappet opp litt her og der i min søken etter pirayainformasjon. Pacu har også ganske kraftige tenner, men de er ikke på langt nær like skarpe som pirayaene sine. De har også en helt annen fasong, piraya-tenner er rimelig triangulære, pacu har flatere tenner (men med en spiss hvis jeg husker riktig).
Inaktiv bruker
pacu
takk for svar...

ordtaket "å ta seg vann over hodet" har i alle fall nettopp fått ny betydning... Dei er vel kansje 15 cm eller noe nå.. har 1 som er større enn dei andre.. den største er grå.. alle andre er røde..

dette blir eg i alle fall nødd til å gruble noe mer på.. må finne ut kva som er ideel størelse på en gruppe med pacu, pluss kva muligheter eg har for nytt stort akvarie..
alternativ blir å kvitte seg med i alle fall noen, og kansje til slutt alle.

står også at dei er vanskelige å halde... synest det ble litt feil, er noen av dei lettaste fiskene eg har hatt nemmelig

men må gå i "tanke boksen" her nå, pluss å lese mye..

er det noen som har desse, og som har erfaringer med kor mange ein bør ha i lag, og kor fort dei vokser, så er det bare og rope ut!
Inaktiv bruker
Pris på pacu?
avgjerelsen er tatt. eg må kvitte meg med noen. Foret nettop, og har 2 som er skadet på finnene her. Noen som vet butikk pris på ca 15 cm store frukt piraja/pacu?
Tilfeldig bekjentskap
© jarleeika
Reklame for plussmedlemskap