kan jeg ha praktbotia i mitt kar?
Jeg har fått snegleinvasjon i 180-literen min, og vurderer derfor å skaffe meg praktbotia som kan hjelpe meg å bli kvitt problemet. Det jeg da lurer på er dette: Det står i kunnskapsbasen at den er en stimfisk, hvor mange må jeg da eventuelt skaffe meg? Det står også at den burde ha minimum 250 liter å boltre seg på, derfor tenkte jeg å kanskje beholde de til problemet er løst for deretter å bytte dem i dyrebutikken. Men det vil vel stresse stakkarene noe grusomt, å bli flyttet rundt på den måten? I dette karet har jeg fra før av en god del platy og sverddragere, pluss to ancistruser, vil botianen spise all yngelen min? Noen arter er jo kjappere enn andre, mener jeg. Jeg er også bekymret for at det står at den kan være aggressiv. Jeg er veldig skeptisk, som det sikkert kommer frem her, og jeg vet ikke om den beste løsningen her er å skaffe pratbotia. Tips mottas med takk, for jeg virkelig haaater sneglene.
Postet 05.04.07 kl 13:57
Postet 05.04.07 kl 14:17
Endret: 05.04.07 kl 14:17
Praktbotia vokser uhyre langsomt, og kan derfor lenge leve ett godt liv i karet ditt. Selv har jeg hatt slike i kar som er mye mindre, lenge.
Kan nevne at de tre jeg har pr dags dato, har vokst en hel cm på ett år..., fra 5 til 6cm Så det er ennå en stund til de vil vokse ut av 96litern de nå lever i (skal over i 720L etterhvert)
Kan nevne at de tre jeg har pr dags dato, har vokst en hel cm på ett år..., fra 5 til 6cm Så det er ennå en stund til de vil vokse ut av 96litern de nå lever i (skal over i 720L etterhvert)
Postet 05.04.07 kl 16:03
Postet 05.04.07 kl 16:14
3 er ett minimum... Praktbotia i butikk er gjerne noen små tasser, har mer enn en gang sett slike på 3-4 cm Det har du kanskje plass til?
Om plassen er ett stort problem (har ikke sett over hva du har i karet), kan du selvsagt forsøke å fjerne sneilene mekanisk.
Jeg har aldri lyktes å få ett kar 100% sneilefritt på denne måten, uansett hvor hardt jeg har anstrengt meg
Om plassen er ett stort problem (har ikke sett over hva du har i karet), kan du selvsagt forsøke å fjerne sneilene mekanisk.
Jeg har aldri lyktes å få ett kar 100% sneilefritt på denne måten, uansett hvor hardt jeg har anstrengt meg
Postet 05.04.07 kl 16:52
Postet 05.04.07 kl 17:16
Hos meg er dette en utpreget sneilespiser.
Grunnen til at jeg kjøpte de jeg nå har, var nettopp for å ta unna sneiler i ett nystartet kar.
14 dager etter oppstart, var det en del hundre skivesneiler, over alt.
3 små praktbotia ryddet opp i dette over natta. Har ikke sett ei snegle (annet en de jeg fôrer botiaene med) etter den tid
Når jeg fôrer med sneiler, gir jeg gjerne 8-10 sneiler (vanlige damsneiler, 5-8mm) til botiaene. Før sneilene har fått tatt seg en runde i karet, er de heller spist
Grunnen til at jeg kjøpte de jeg nå har, var nettopp for å ta unna sneiler i ett nystartet kar.
14 dager etter oppstart, var det en del hundre skivesneiler, over alt.
3 små praktbotia ryddet opp i dette over natta. Har ikke sett ei snegle (annet en de jeg fôrer botiaene med) etter den tid
Når jeg fôrer med sneiler, gir jeg gjerne 8-10 sneiler (vanlige damsneiler, 5-8mm) til botiaene. Før sneilene har fått tatt seg en runde i karet, er de heller spist
Postet 05.04.07 kl 17:28
Postet 05.04.07 kl 17:35
Postet 05.04.07 kl 18:17
Et annet alternativ er den kanskje mindre kjente skunkbotiaen/ musebotia
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=9539
Disse er mindre enn praktbotiaen, vokser langsomt og er ypperlige sneglespisere! Har en liten stim selv og synes det er nydelige fisk. Og de tar kverken på all snegl, fra sandsnegl til fullvoksen eplesnegl.
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=9539
Disse er mindre enn praktbotiaen, vokser langsomt og er ypperlige sneglespisere! Har en liten stim selv og synes det er nydelige fisk. Og de tar kverken på all snegl, fra sandsnegl til fullvoksen eplesnegl.
Postet 05.04.07 kl 20:21