Polka-dott botia - napper heller i haler enn å spise snegler ?

Siden jeg har en skivesnegleplage tenkte jeg å skaffe meg noen fisk som er glad i snegler. For en uke siden kjøpte jeg tre Polka-dott Botia siden det er kjent at de spiser snegler. På den fronten har ingenting skjedd, sneglene stortrives fortsatt. Men så oppdaget jeg at to guppier og to Corydoras mangler deler av halen. Noen som har gjort den samme erfaringen ? Tenkte gjerne at det tar litt tid før de oppdager de lekkre sneglene siden de ikke fikk tak i de i karet hos forhandleren ... Flotte er de jo, men dette går for langt !
Har en polkadott som har forsynt seg med øyebrynet til en stor dolkestikktetra. De har jaget flere av fiskene rundt i akvariet, men det ser ut som om det bare er den ene som er aktiv på øyenapping. Plager også de store praktbotiaene innimellom.
Botia
Kjøp heller Pakistanbotia isteden. Dette er den perfekte snegleeter som ikke blir alt for stor og som ihvertfall jeg har veldig god erfaring med
3 stk Botia er for lite uansett hvilken type Botia det er snakk om. Dette er en veldig "sosial" fisk og de utvikler et hierarkisk system seg imellom. På den måten holder de seg stort sett til egen art og lar de andre ifred. Når de er for få, er det typisk at de begynner å hakke på andre. Enkelte individer er også finnenappere uansett. Men dette er mere individuelt enn arts betinget (kanskje med unntak av skunk,tiger botia etc).

Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Tjernshaugen
Reklame for plussmedlemskap