Sjenerte praktbotia

Kjøpte to praktbotia i forrige uke for å få bort pestsneglene som dukket opp i et stadig større antall i mott 60 liters akvarium. De svømte litt rundt de to første dagene, men etter det har jeg knapt sett dem. Et lite glimt av den ene et par ganger i døgnet er alt de har vist seg fram, ellers ligger de bak en plante under pumpa uten at jeg klarer å se dem. Sneglene er imidlertid helt borte, så de har tydeligvis gjort en god jobb.

Er det vanlig at de skal være så sky eller er det grunn til mistanke om at det er noe galt? Er det de to nokså aktive (men ikke aggresive) svarte mollyene som holder dem unna? Hadde vært fint å vite, vil jo ikke at de skal ligge der og ikke tørre å røre seg rundt i akvariet mitt.
Det kan tenkes at disse ikke har nok trygghetsfølelse i karet ditt til å gjøre seg synlige. Praktbotia trives best i grupper, og som botiaer flest kan de være litt sky eller bli litt agressive om de føler seg utrygge.

Kommer de frem under foring?
hehe, botiaer er svært flinke til å gjemme seg bort. bare vent litt du, så titter de frem.

den ene botiaen min gjemmer seg stort sett alltid under en stor stein jeg har i ett hjørne, der har den gravd frem en liten hule og deler den med noen reker. men han titter frem nå og da, roter litt rundt i sanda noen minutter, og så svømmer han tilbake igjen.
Betryggende
Høres jo litt betryggende ut det da, at det ikke bare er mine som er spesielt sjenerte. Men har samtidig et problem, da jeg skal flytte til ny leilighet neste uke. Når de er så vare og kanskje har funnet seg et smutthule eller et sted det ikke er så lett å komme til, kan det bli et problem å få dem opp av akvariet. Vurderer å flytte selve akvariet med en del vann i, slik at jeg slipper å ta dem opp, men dette er kanskje ikke noen god idé?
Litt avhengig av størrelse og type kar er det nok best å tømme dette helt. Risikoen for å skape svakheter i konstruksjonen er langt større om man flytter med noe innhold (vann, grus eller annet), hvilket kan medføre katastrofe på et senere tidspunkt.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap