Dvergbotia mot pestnegler.

Hei.
Vurderer å kjøpe meg dvergbotiaer til mitt 60 liters akvariumet for pestsneglene. Er det noen som vet ca hva prisen ligger på?
Det går vel bra å ha dvergbotia med mine fisker`? ancistrus, guppy, platy og kardinaltetra?.

1000-takk for svar ;D
Prisen vil nok variere like mye som været, alt etter hvor det er i landet man handler.

Forhør deg med din lokale butikk. Det koster ikke mer enn en telefonsamtale
Jeg kjøpte dvergbotia for 119,- pr stk her i Bergen. Det har også vært gruppetilbud på dem i etterkant, og da har 3 stk kostet i underkant av 300,-

Disse fiskene tar kun de minste sneglene, da de har veldig liten munn.. Men plukker du de voksne selv, så vil dvergbotia sørge for å holde bestanden av snegler nede ved at de tar de bittesmå babysneglene.

Når jeg plukker snegler, så har jeg en kopp med ren salt i bunn, stående ved karet, og samler sneglene oppi der...
Takk for svar ;D De er såpass dyre ja.. Får håpe det er sånt tilbud her også Sjekt å vite det med sneglene..

Begynt å bruke salt jeg også. Mye lettere enn å mått koke opp vann for hver snegle du ser omtrent :P
Vil de gå sammen med mine fisker?
...Og er de flittige sneglespisere (og spiser skivesnegler og damsnegler) ? Noen som anbefaler meg disse?
Dvergbotia spsier snegler så det synger. Intill sneglene er av litt størrelse. Har et bestemt inntrykk av at Praktbotia er hakket mere effektive.

Som sagt:
Aggi
Disse fiskene tar kun de minste sneglene, da de har veldig liten munn.. Men plukker du de voksne selv, så vil dvergbotia sørge for å holde bestanden av snegler nede ved at de tar de bittesmå babysneglene. :)


Sneglene blir ikke total-utryddet nei, men du vil få bestanden betraktelig ned...

Se på vannkvaliteten som dvergbotia krever. Hvis du klarer å oppfylle de kravene, så vil det gå bra.. Men du må også se etter at du virkelig har plass til disse fiskene, for de er livlige og kjappe, og trives best ved bunnen og oppsøker også gjerne midtskiktet i karet... Og som alle andre fisker, så spiser de yngel, så det er bra at du har eget yngelkar...
Jupp, vannveriene passer veldig godt
Er disse lette å få yngler på? De legger vell egg de?
Legger de egg i huler og lig ? Tror jeg må begynne med 3 stk, og evt kjøpe fler..
Tror ikke det er registrert opdrett på disse....
Det betyr nok at de er vanskelige å få til lek på
Ok takk for svar

Prisen her i Lørenskog var på 123,- per stk.. Så litt dyrere enn i bergen.
Jaja.. Da blir jeg jo kvitt pestsneglene da. Så får jeg fortsette å plukke ut de store.. Men det er jo de jeg får øye på også ;D
Håper de vil trives da. (:
Kom til å tenke på nitrit. Har litt nitrit i vannet : 0,2.
Det står at de ikke tåler forurensing så godt, men veit ikke om det menes nitrit som en av tingene da? Tror dere dette vil gå bra?
Gjør rent avkvariumet hver eneste dag, men ser ikke ut som nitriten blir noe bedre. Ser ikke at fiskene plages med det, men vil jo bli kvitt nitriten helt.. I går gjorde jeg rent 60% av vannet, og i dag ca 20 %.
Ble ikke noe bedre etter noen av de.. Gjordt rent akvariumet hver dag i ca 1 måned nå..

Fant ut litt hvorfor nitriren ikke hadde blitt så mye bedre.. Jeg tok opp pumpa og da braste det seg en hau med utover.. Jeg tok slamsugern og fikk fjerna masse møkk som la i det "rommet" pumpa og det ligger.. Så vasket jeg hele pumpa.. Målte verdiene rett etter på og nå er nitriten på 0,07. Skal fortsette med hyppige vannbyter så blir det sikkert bra til slutt.. Tror dere det går bra forresten med disse fiskene og nitrit?
Jeg kan ikke svare på hvor godt de tåler nitritt, for jeg har ikke hatt nitritt i det karet siden oppstart... Og da hadde jeg ikke de fiskene... Men nitritt regnes som forurensning, ja... Gikk pumpa di tett? Hvis den gjorde det, så er nok dette årsaken... Hvis den ikke var tett, så bør du kikke litt på fóringsrutiner og fisketetthet.. Nitritt skal ikke være tilstede i et innkjørt kar... I så tilfelle er noe galt... Hvis du skyller svampen for ofte eller for grundig, kan nitritt oppstå igjen.. Det kan også komme nitritt hvis du plutselig fórer mer enn vanlig, eller plutselig får mange nye fisker i karet..
Nitrat, derimot, er noe som plantene trenger, og fiskene tåler litt mer av... Pass på at du ikke forveksler nitritt og nitrat...
Ja pumpa var tett og møkkete. Jeg pleier å skylde det øverste filteret.
Kanskje jeg skal slutte med det da. Og heller bare vente til jeg ser det blir ordentlig møkk over hele.. Mater heller ikke mer enn jeg pleier.
Tror også det er pumpa som var grunnen til at jeg fikk nitrit Bra jeg fant ut årsken da (håper jeg) Takk for alle svar
Nå er de kjøpt ;)
Gikk ned i dyrebutikken og kjøpte 3 stk.. Kosta vist 198,- per stk. De hadde forveksla med en annen fisk. Men fikk 30%
De er veldig sky enda, og hjemmer seg. Ser dem veldig skjelden..
Får håpe de forsyner seg meg sneglene etter hvert da.. (:
Fine er dem da
Det høres skrekkelig dyrt ut... :S
Synes også det hørtes skrekkelig dyrt ut. Modern kjøpte en del fisk i går på vår lokale zoo-butikk. Kan aldri tenke meg at hun betalte så mye for dem. Hun hadde 6 fisk tilsammen (2 praktbotia og 4 Dverg Guramier) + en liten filterpumpe til 149,- og betalte under 500,- for alt.
Dvergbotia er en kostabar affære sammenlignet med praktbotia, men 198 hørtes drøyt ut. Hundrelappen for stk er nok mer vanlig. Min favoritt er for øvrig pakistanbotia
SoVe
Synes også det hørtes skrekkelig dyrt ut. Modern kjøpte en del fisk i går på vår lokale zoo-butikk. Kan aldri tenke meg at hun betalte så mye for dem. Hun hadde 6 fisk tilsammen (2 praktbotia og 4 Dverg Guramier) + en liten filterpumpe til 149,- og betalte under 500,- for alt.

Må bare oppdatere. Var innom den lokale zoo-butikken igjen i kveld. Praktbotiaen koster 69,- pr stk. Butikken ligger på Amfi Os om noen ver interressert.
Praktbotia er noe helt annet enn dvergbotia. Dvergbotia vil ikke kunne vokse ut av en 60-liter, men en praktbotia krever skikkelig store kar når den er utvokst...
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap