Nye Praktbotiaer
Postet 05.07.07 kl 13:26
Endret: 12.07.07 kl 17:31
Nå er tiden inne for de å begynne å jobbe
Skal tømme et og et kar for fisk og la botiane rydde opp. Nå er det sånn at disse karene(3 stk.) ikke er så store. (40,54 og 64 liter), så derfor vil jeg ha de der minst mulig tid.
Det jeg lurer på i den forbindelse er : hvor lenge må karet "se" sneglefritt ut før jeg kan ta boriane ut av karet igjen ? Det blir vel alltid noen egg som klekkes underveis eller?. Noen som har erfaring med dette?
Skal tømme et og et kar for fisk og la botiane rydde opp. Nå er det sånn at disse karene(3 stk.) ikke er så store. (40,54 og 64 liter), så derfor vil jeg ha de der minst mulig tid.
Det jeg lurer på i den forbindelse er : hvor lenge må karet "se" sneglefritt ut før jeg kan ta boriane ut av karet igjen ? Det blir vel alltid noen egg som klekkes underveis eller?. Noen som har erfaring med dette?
Postet 12.07.07 kl 17:27
Noe egg og snegler vil stort sett alltid unnslippe de sultne magene til botiaene. Har selv nylig tømt ett kar etter ett års drift, der tre praktbotia bodde. Tror du ikke jeg fant noen ytterst få snegler på plantene dagen etter? Joda...
Men ut over dette så jeg aldri en snegl mens i karet etter at botiaene rensket opp det værste, på ett døgn eller så.
Men ut over dette så jeg aldri en snegl mens i karet etter at botiaene rensket opp det værste, på ett døgn eller så.
Postet 12.07.07 kl 17:33
Det hørtes jo ikke så betryggende ut
Etter å ha prøvd alt,så skulle dette liksom være det "eneste" som var noe vits i ?
Angrer jo ikke på at jeg kjøpte de,men de skulle jo gjøre nytte for seg og.
Jeg kan jo ikke ha disse i de små karene hele tiden for å holde sneglene vekke.
Noen som kan gi meg noen gode tilbakemeldinger der det gikk bra ?
Etter å ha prøvd alt,så skulle dette liksom være det "eneste" som var noe vits i ?
Angrer jo ikke på at jeg kjøpte de,men de skulle jo gjøre nytte for seg og.
Jeg kan jo ikke ha disse i de små karene hele tiden for å holde sneglene vekke.
Noen som kan gi meg noen gode tilbakemeldinger der det gikk bra ?
Postet 12.07.07 kl 20:52
Herlige fisker ja!!
Jeg har to stk i 180 literen min, og min erfaring er at de ikke klarer å holde karet rent for snegler.
Faktisk så opplever jeg at de etterhvert blir late, for de forsyner seg jo grovt av annen mat som kommer oppi karet. Både flakfor, mygglarver og algetabletter. Hvorfor jobbe for maten, når den kommer dalende fra oven, liksom...
Jeg har to stk i 180 literen min, og min erfaring er at de ikke klarer å holde karet rent for snegler.
Faktisk så opplever jeg at de etterhvert blir late, for de forsyner seg jo grovt av annen mat som kommer oppi karet. Både flakfor, mygglarver og algetabletter. Hvorfor jobbe for maten, når den kommer dalende fra oven, liksom...
Postet 12.07.07 kl 22:44
Postet 12.07.07 kl 23:20
man kan også bruke indiske klo reker, de er også fantastiske sneile spisere.
Og de blir heller ikke så store som Botiane blir-så de kan du ha hele tiden i små karr, da slipper du ihvertfall uønskede sneiler.(de soiser ikke sand og eplesneiler), hvorfor de ikke gjør det vet jeg ikke(men det er jo bare bra
Og de blir heller ikke så store som Botiane blir-så de kan du ha hele tiden i små karr, da slipper du ihvertfall uønskede sneiler.(de soiser ikke sand og eplesneiler), hvorfor de ikke gjør det vet jeg ikke(men det er jo bare bra
Postet 12.07.07 kl 23:47
Ken Myrsethman kan også bruke indiske klo reker, de er også fantastiske sneile spisere. Og de blir heller ikke så store som Botiane blir-så de kan du ha hele tiden i små karr, da slipper du ihvertfall uønskede sneiler.(de soiser ikke sand og eplesneiler), hvorfor de ikke gjør det vet jeg ikke(men det er jo bare bra;)
Jeg ser i skalldyrbasen at disse rekene kan ta små fisk. Stemmer dette, og vil det evt være dumt å plassere disse sammen med et palettpar med yngel?
Postet 12.07.07 kl 23:52
Jeg har disse sammen med L maller og noen saeer, og disse er på størrelse fra5-6 mm til 10-12 cm-og jeg har aldri sett de spise friske fisker.
Eneste som jeg vet om i karret mitt, er at de spiste en "døende" liten sae.
Tror ikke du vil merke noe stort problem med fra fall i yngelen pga. av dem rekene-noen får de nok tak i, men ikke mange. Så bare hold bestanden av rekene nede, for de formerer seg også(utrolig fasinerende ting det og).
Eneste som jeg vet om i karret mitt, er at de spiste en "døende" liten sae.
Tror ikke du vil merke noe stort problem med fra fall i yngelen pga. av dem rekene-noen får de nok tak i, men ikke mange. Så bare hold bestanden av rekene nede, for de formerer seg også(utrolig fasinerende ting det og).
Postet 12.07.07 kl 23:57
Postet 13.07.07 kl 00:10
Postet 13.07.07 kl 00:27
Postet 13.07.07 kl 09:36
Hos meg virker det alltid som om det er de få sneglene som oppholder seg øverst i karet, gjerne på blader som flyter i overflata, som overlever botiaene. Egg vil naturlig nok også klekke om de er lagt i det øverste vannlaget.
Egentlig er det ikke spesielt rart at topp-levende snegler overlever bunnlevende fisk
Egentlig er det ikke spesielt rart at topp-levende snegler overlever bunnlevende fisk
Postet 13.07.07 kl 16:25
Postet 13.07.07 kl 21:03
Postet 14.07.07 kl 01:25
Inaktiv bruker
Snegler og Praktbotier
Snegler og Praktbotia er i utgangspunktet en svak kombinasjon. Selv på store snegler, vil nok Botier kunne nappe dem i følerne og terrorisere snegeler uansett størrelse. Men det vel kanskje et forsøk verdt om man synes at et lite mini fisketerrorvelde er kult! Slik er det i naturen også!
Postet 14.07.07 kl 09:13
Postet 14.07.07 kl 11:48
Postet 14.07.07 kl 11:54