Nye Praktbotiaer

Gikk til anskaffelse av 3 stk. praktbbotier for noen dager siden,i den henseende at de skal ta knekken på sneglene jeg har i et par kar.

Men du verden for noen fasinerende fisker ,de er så aktive og morsomme at det er helt utrolig. Så de kommer nok til å bli i hus til de blir for store til mine kar
Nå er tiden inne for de å begynne å jobbe

Skal tømme et og et kar for fisk og la botiane rydde opp. Nå er det sånn at disse karene(3 stk.) ikke er så store. (40,54 og 64 liter), så derfor vil jeg ha de der minst mulig tid.
Det jeg lurer på i den forbindelse er : hvor lenge må karet "se" sneglefritt ut før jeg kan ta boriane ut av karet igjen ? Det blir vel alltid noen egg som klekkes underveis eller?. Noen som har erfaring med dette?

Noe egg og snegler vil stort sett alltid unnslippe de sultne magene til botiaene. Har selv nylig tømt ett kar etter ett års drift, der tre praktbotia bodde. Tror du ikke jeg fant noen ytterst få snegler på plantene dagen etter? Joda...

Men ut over dette så jeg aldri en snegl mens i karet etter at botiaene rensket opp det værste, på ett døgn eller så.
Det hørtes jo ikke så betryggende ut
Etter å ha prøvd alt,så skulle dette liksom være det "eneste" som var noe vits i ?
Angrer jo ikke på at jeg kjøpte de,men de skulle jo gjøre nytte for seg og.
Jeg kan jo ikke ha disse i de små karene hele tiden for å holde sneglene vekke.
Noen som kan gi meg noen gode tilbakemeldinger der det gikk bra ?
Herlige fisker ja!!

Jeg har to stk i 180 literen min, og min erfaring er at de ikke klarer å holde karet rent for snegler.

Faktisk så opplever jeg at de etterhvert blir late, for de forsyner seg jo grovt av annen mat som kommer oppi karet. Både flakfor, mygglarver og algetabletter. Hvorfor jobbe for maten, når den kommer dalende fra oven, liksom...
Nå går de alene i karet og blir ikke foret pga. at de skal spise snegler
man kan også bruke indiske klo reker, de er også fantastiske sneile spisere.
Og de blir heller ikke så store som Botiane blir-så de kan du ha hele tiden i små karr, da slipper du ihvertfall uønskede sneiler.(de soiser ikke sand og eplesneiler), hvorfor de ikke gjør det vet jeg ikke(men det er jo bare bra
Ken Myrseth
man kan også bruke indiske klo reker, de er også fantastiske sneile spisere. Og de blir heller ikke så store som Botiane blir-så de kan du ha hele tiden i små karr, da slipper du ihvertfall uønskede sneiler.(de soiser ikke sand og eplesneiler), hvorfor de ikke gjør det vet jeg ikke(men det er jo bare bra;)


Jeg ser i skalldyrbasen at disse rekene kan ta små fisk. Stemmer dette, og vil det evt være dumt å plassere disse sammen med et palettpar med yngel?
Jeg har disse sammen med L maller og noen saeer, og disse er på størrelse fra5-6 mm til 10-12 cm-og jeg har aldri sett de spise friske fisker.
Eneste som jeg vet om i karret mitt, er at de spiste en "døende" liten sae.
Tror ikke du vil merke noe stort problem med fra fall i yngelen pga. av dem rekene-noen får de nok tak i, men ikke mange. Så bare hold bestanden av rekene nede, for de formerer seg også(utrolig fasinerende ting det og).
De så utrolig flott ut ja, og jeg er på utkikk etter noen hjelpearbeidere som kan gå sammen med palettene mine.

Tror jeg skal notere meg navnet på disse!!
Prøv dem du.
De er som du sier utrolig fasinerende, de er rå og se på når de er voksene ja.Har falt helt for reker etter at jeg fikk dem for ca.1 1/2 år siden.
Tror ikke jeg tør ta sjansen på de da karene er ment til fisk jeg gjerne vil ha oppdrett på . Men en skal aldri si aldri
Så tak for ideen iallefall.
Hos meg virker det alltid som om det er de få sneglene som oppholder seg øverst i karet, gjerne på blader som flyter i overflata, som overlever botiaene. Egg vil naturlig nok også klekke om de er lagt i det øverste vannlaget.

Egentlig er det ikke spesielt rart at topp-levende snegler overlever bunnlevende fisk
Nei det er vel så det

Får unngå flyteplanter da og forsøke å ta de sneglene jeg ser over vannet.
De er glad i snegler står det i basen og jeg forstår at de rydder godt. Hvordan er det å ha disse sammen med Malaysere og Epler? Vil de prøve seg på disse og eller er det bare pestsnegler de tar? Plukker noen av disse hver dag men vil jo ikke miste de som skal være der.
Inaktiv bruker
Snegler og Praktbotier
Snegler og Praktbotia er i utgangspunktet en svak kombinasjon. Selv på store snegler, vil nok Botier kunne nappe dem i følerne og terrorisere snegeler uansett størrelse. Men det vel kanskje et forsøk verdt om man synes at et lite mini fisketerrorvelde er kult! Slik er det i naturen også!
Ok. Da går altså ikke det. Har stilt samme spørsmål i en annen tråd ang kloreker. Kanskje det går bedre. Hvis ikke er det bare å fortsette plukkingen.

Jeg kastet ut alle klorekene etter at jeg så en av de ta en goby.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap