Praktbotia som mister farge - pH avhengig? Erfaring med skyhet?

Hei, de tre praktbotiane jeg kjøpte for ca 1 uke siden er blitt så mye blassere i fargen enn det de var når jeg kjøpte dem. Har dette noe med pH å gjøre? Jeg har pH 7,5.

De er dessuten så sky, at jeg har vansker med å finne dem. Den ene ligger langt inni i en flykropp store deler av dagen, så det bare er haletippen som synes. Nå har jeg kun observert 2 de siste to dagene, så jeg lurer veldig på hvor den siste er. Jeg har flere huler og en stor rot, så det er jo mange steder de kan gjemme seg. Har andre erfaring med praktbotiaer og skyhet?

Rebecca
Jeg hadde dvergbotia, og da jeg skulle fange dem inn, merket jeg at de ble lett fargeløse ved stress... Hvis du har optimale forhold for fiskene dine i henhold til vannbytter plass og trygghet, så vil de sikkert tilpasse seg... Pass på at du ikke styrer og roter med hendene nedi karet før de er skikkelig vant til omgivelsene sine...
Kan heller ikke utelukke at det er sykdøm som gjør dem bleke, så du får følge litt med
Jeg kjøpte fem praktbotia i desember 2006. I begynnelsen mistet noen fargen, og alle fem var veldig sky. Kunne bare se dem dersom jeg satt stille i rommet etter at lyset i akvariet var slukket. Trodde lenge at en var død, siden jeg bare kunne se fire.

I dag er det ulike størrelser på dem og den ene er forholdvis tynn, men alle fem er aktive og slett ikke sky. Fargen har det også fått tilbake, men jeg vet ikke årsaken til at den forsvant. Kan, som nevnt, være stress. Jeg antar at du vil se dine også etterhvert. Men du bør følge med på om de får hvitprikk syke, siden de er veldig mottakelig for det. (men jeg har aldri hatt problemer med det).

Jeg forsøkte først med bare to praktbotia, men mistet begge. Du burde kanskje kjøpe to til, for at de skal trives best mulig.

Jeg flyttet mine til et større akvarium for noen uker siden. Dette akvariet står ved siden av sofaen. Jeg var spent på om de gjemte seg igjen da, både på grunn av flyttingen og plasseringen av akvariet, men det gikk bra. Alle fem svømmer rundt hele dagen, gjemmer seg bare når jeg skifter vann. Vær også oppmerksom på at de kan legge seg på siden for å sove hvor som helst i akvariet. Ser ut som det er halvt døde, men det er de altså ikke, de tar bare en hvil.

Botiaer generelt er noen humørsyke skapninger. Det meste får de til å bli bleike om nebbet - helt til de er husvarme.
Da er de små (så lengde det varer) rakkerne høyt og lavt, og kraftig utfarget.

Tips: La fiskene venne seg til vannet i stedet for å stresse de med nye vannverdier.
Tips 2: Fôr fiskene med rekepellets. Reker inneholder masser av røde fargestoffer, som vil fremme fargepraken på praktbotiaene noe helt sykt.
Takk for mange svar og gode råd!

Rebecca
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap