Pestsneiler og nykjøpt botia

Nå er jeg så ... lei av pest sneiler. Har hatt to eplesneiler i nesten ett år, som nok har holdt bestanden noe nede. Nå døde de dessverre begge to, og jeg bestemte meg for å prøve noe annet. Gikk i dyrebutikken og spurte etter en sneglespiser som jeg kan ha i min 46l sammen med guppy og malle (ja, jeg har hørt at maller burde hatt bedre plass). Det hadde de, og jeg kom hjem med en polka dot botia i posen. Ser nå i kunnskapsbasen her at den kan bli 15 cm lang og burde ha nærmere 400l.... Vil den kunne hjelpe meg å bli kvitt sneilene før den blir for stor i akvariet, eller er det når den blir stor den tar sneilene? Hva med guppyene, er litt bekymra for de minst, men i butikken sa de det går greit? offrer gjerne noen guppy for å bli kvitt sneilene...
Nå vet jeg ikke hvordan den vil oppføre seg i et så trangt kar... Men vanligvis tar de snegler mens de er unge også... Men kan ikke garantere at en botia vil rydde karet reint for snegler... Det finnes andre dyr som tar snegler også... jeg har prøvd flere forskjellige metoder... Hittil har det vært størst suksess med kloreker... Men dvergbotiaene jeg hadde tiok også en del, men de tok ikke de største... (de har liten munn)...
Jeg mener selv at klo rekene er overlegene til å ta sneiler da. Hadde problemet for over et år siden og tilsatte indiske kloreker-har ikke sett en sneile ette på(bortsett fra eple og sandsneiler) spirer ikke de 2 nevte, ihvertfall ikke i karret mitt.
Og de formerer seg og det er jo også litt moro
Det var nok ikke den mest egnede fisken du fikk med deg hjem...
I tillegg er botia fisk som krever å leve i gruppe\ stim, og den vil nok surmule en del.

Botia vokser imidlertid meget sakte, og den kommer til å være ganske gammel før den er nådd maks størrelse.

Husk at noen snegler\ egg stort sett alltid vil greie å snike seg unna botiaen. De legger seg gjerne på toppen av blader opp mot overflata, der den store stygge botiaen ikke kommer.
En kan derfor få ett raskt tilbakevennende problem om en fjerner den sneglespisende arten, uten å erstatte denne med noe nytt
Surmule ja.. det er vel det den driver med nå da. Jeg som trodde den kosa sag med masse snegleegg/yngel der den oppholder seg inne i ett hull i rota. Har knapt sett snurten av den sida den flytta inn i går. Er det bra nok med en lignende botia som selskap, eller må det være nøyaktig samme type? De hadde flerer nesten like i butikken, bare forskjell på mønster og navn, og jeg synes det er litt artig når man kan se forskjell på dem..
De vil nok trives best om de har selskap av artsfrender. Vet ikke hvor mye fellesskap de ulike artene har mellom seg
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap