Dvergbotia
Nå bare må jeg visst gå til innkjøp av fisker som spiser pestsnegler som snacks. Og da tenkte jeg på dvergbotia. Står veldig lite om dem i fiskebasen. Har lest diverse tråder om disse, men synes likevel jeg mangler noe mer informasjon.
I det spesielle karet jeg har flest pestsnegler, går det i skrivende stund:
54L
4 molly
5 guppydamer
2 små ca. 4 cm ancistrus
ca. 10 blå reker (1,5-2 cm)
2 amanoreker
3 store eplesnegler
Det jeg lurer på, er om det er plass til f.eks. 3 dvergbotia? Vil ikke ha et overbebodd kar. Vannverdiene i dette karet, er de som disse fiskene behøver.
Om zoobutikken har de inne, vil de bli kjøpt inn i løpet av dagen.
I det spesielle karet jeg har flest pestsnegler, går det i skrivende stund:
54L
4 molly
5 guppydamer
2 små ca. 4 cm ancistrus
ca. 10 blå reker (1,5-2 cm)
2 amanoreker
3 store eplesnegler
Det jeg lurer på, er om det er plass til f.eks. 3 dvergbotia? Vil ikke ha et overbebodd kar. Vannverdiene i dette karet, er de som disse fiskene behøver.
Om zoobutikken har de inne, vil de bli kjøpt inn i løpet av dagen.
Postet 07.08.07 kl 08:00
Da dvergbotia er en stimfisk så annbefeller jeg deg å kjøpe minst 5 stk til karret ditt.
Ja 54 L din begynner å bli full nå, men du har plass til noen dvergbotiar, og pestsneiler er noe skikkelig "dritt" å få for mange av i karret. Så kjøp disse fiskene vis de har de inne i butikken.(opplever ofte selv, at relativt vanlige fisker ofte blir vanskelig åfå tak i, når man skal ha dem), men det er jo typisk-tolmodighet er det vi akvarister trenger mere av
Ja 54 L din begynner å bli full nå, men du har plass til noen dvergbotiar, og pestsneiler er noe skikkelig "dritt" å få for mange av i karret. Så kjøp disse fiskene vis de har de inne i butikken.(opplever ofte selv, at relativt vanlige fisker ofte blir vanskelig åfå tak i, når man skal ha dem), men det er jo typisk-tolmodighet er det vi akvarister trenger mere av
Postet 07.08.07 kl 08:16
Ja. det beste er nok å ha 5 stk. Vet det kommer ny levering av fisk på torsdag, så om jeg bestiller i dag, så er det mulig at de kan levere disse på samme ordre. Da må jeg vente til lørdag med å hente de, men det er helt greit.
Kunne flytte 4 molly over i en annen 54 l med samme vannverdier der det i dag går kun 4 guppygutter og 2 platydamer.
For øvrig er det 4 digre ancistrus som i påvente av nytt hjem som bare må være i samme kar en stund til.
Tenkte å ha kun levendefødende i dette karet også, så da passer det bra med molly og platy sammen.
Kunne flytte 4 molly over i en annen 54 l med samme vannverdier der det i dag går kun 4 guppygutter og 2 platydamer.
For øvrig er det 4 digre ancistrus som i påvente av nytt hjem som bare må være i samme kar en stund til.
Tenkte å ha kun levendefødende i dette karet også, så da passer det bra med molly og platy sammen.
Postet 07.08.07 kl 08:30
Postet 07.08.07 kl 08:36
Ken Myrsethhei og god morgen;). Levende fødere er noe jeg ikke har mest "greie"på. men en tommelfinger regel er å ha arter som ikke kan blande seg i samme karr, man vil jo ikke få "blandings fisker". Men Molly og Platy er vel 2 forskjellige familier...? Er de ikke??
God morgen til deg også.
Tror guppy, molly og platy kan være i samme kar uten å krysse seg. Ettersom jeg er nybegynner, må jeg starte med de enkleste fiskearter.
Postet 07.08.07 kl 08:41
Endret: 07.08.07 kl 08:43
Postet 07.08.07 kl 08:43
Stopp en kvart
Botia og skalldyr er russisk rulett. Ikke for botiaene, men for rekene og sneglene dine.
Har gjentatte ganger forsøkt, og det gå bra en stund, men så er det game over for sneglene.
Siste forsøk var med 3 usedvanlig rolige praktbotia, på ca 5cm. Etter to uker, syntes de rett å slett at de 3cm store eplesneglene ble for fristende...
Botia og skalldyr er russisk rulett. Ikke for botiaene, men for rekene og sneglene dine.
Har gjentatte ganger forsøkt, og det gå bra en stund, men så er det game over for sneglene.
Siste forsøk var med 3 usedvanlig rolige praktbotia, på ca 5cm. Etter to uker, syntes de rett å slett at de 3cm store eplesneglene ble for fristende...
Postet 07.08.07 kl 10:50
Frank AngellStopp en kvart :) Botia og skalldyr er russisk rulett. Ikke for botiaene, men for rekene og sneglene dine. Har gjentatte ganger forsøkt, og det gå bra en stund, men så er det game over for sneglene. Siste forsøk var med 3 usedvanlig rolige praktbotia, på ca 5cm. Etter to uker, syntes de rett å slett at de 3cm store eplesneglene ble for fristende...
Ja, ja. Da får jeg gå tilbake til den gamle metoden: å plukke for hånd og tørke av med vatt. Trodde kanskje dvergbotia ikke var så glupske, men botia er botia antagelig.
Postet 07.08.07 kl 12:49