Pestsnegle, sommerfuglciklide og praktbotia

Så har det skjedd hos meg også. Haugevis med pestsnegler i karet mitt *gråte en skvett*
Jeg har planer om å ha sommerfuglciklider eller palettciklider i karet, kan disse gå sammen med praktbotia?

(til dere som ser på beskrivelsen av karet: mollyer skal flytte hjem, og om jeg innfører praktbotia, så skal saene også det.)
Jeg synes det virker som at dvergciklidene trives mye bedre uten så aktive fisk i karet. Har selv sett forskjell med og uten SAE, og hos andre med sølvhai. Personlig synes jeg ikke noe om vill blanding av forskjellige verdensdeler heller, men jeg vil tro basert på andre at det går greit. Det spørs jo hvor din terskel på hva som går og ikke ligger. Hvis den er på overlevelse så går det nok fint
Nei, det går selvsagt på trivsel.

Hvis jeg ikke kan ha praktbotia sammen med de, hva skal jeg gjøre da? Lite lysten på å ha et kar overfylt av pestsnegler.
ceci85
Nei, det går selvsagt på trivsel. Hvis jeg ikke kan ha praktbotia sammen med de, hva skal jeg gjøre da? Lite lysten på å ha et kar overfylt av pestsnegler.

Jeg er ikke noen fan av å anskaffe en fisk for å løse et sånt problem. Selv om jeg forstår frustrasjonen. Men det er jo ditt valg

Hos meg har jeg brukt den absolutt beste metoden å bli kvitt pestsnegler på. Sandsnegler De er aldri på glasset og 99% av dem er under overflaten så lenge det er lys i karet (fordi ciklidene har fått smaken på dem).
Jeg har vurdert dem selv, men har hørt så mye om at de "tar over" karet etterhvert?
ceci85
Jeg har vurdert dem selv, men har hørt så mye om at de "tar over" karet etterhvert?

Spørs hvem du spør. De var mye oppe hos meg først, men når det er nok næring i sand og med en del planter osv. så har de holdt seg i sanden, der de skal være. Kan alltids selge noen hvis det skulle forandre seg.
Ett lite tips for å holde pestsnegler under kontroll er å legge noen pillede erter, malletabletter eller annet godt i karet en stund før du skal skifte vann eller slamsuge. De samler seg rundt maten, og så er det bare å suge de ut med slangen. Dessverre er det ikke mulig å få fjernet alle så dette må gjentas jevnlig hvis det skal ha noen effekt.

Praktbotia blir vel for stor for dette karet vil jeg tro. De skal jo også helst gå i stim.
har du vurdert kurvcikliden da?
Den er også veldig glad i snegler, og er en av de mindre ciklidene fra sør-amerika

temaet har også vært diskutert før. legger linken her

Hmm, ingen dum idè.
Har begynt å gå bort fra ciklider idag. Har vurdert frem og tilbake i ukevis nå på hvilke fisker jeg skal ha i dette karet. Idag bestemte jeg meg vel delvis for praktbotia, molly, ancistrus og kardinaltetra. De tre sistnevnte har jeg fra før nemlig. Molly skulle flytte over i 64 literen ved ciklideankomst, men nå vet jeg ikke lenger...
Har all tid i verden på å bestemme meg da, hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Kent Evenrud
Reklame for plussmedlemskap