Prakt Botia Oppdrett

Er det mulig å få yngel med praktbotia?
Synst jeg hørte en gang at det er umulig når de er i fangenskap.

Vist det går er det da noe spesielt en må gjøre.
Jeg har hørt at i fangenskap er det vanskelig å få drettet disse, men det er nok ikke umulig under perfekte forhold...
=))
jeg har fått det til *ler* og det mens jeg bor i spania, dvs nå står karet på mannens kontor hjemme i Norge, så det er kanskje han som har fått det til da ?

2 yngel som er halvstore i følge han, store slik at de ikke blir spist av andre
Husmusa
jeg har fått det til *ler* og det mens jeg bor i spania, dvs nå står karet på mannens kontor hjemme i Norge, så det er kanskje han som har fått det til da ? 2 yngel som er halvstore i følge han, store slik at de ikke blir spist av andre
Jøsses kake, det er ikke mange som har greid dette... Har du bilder av disse krabatene, gjerne sammen med foreldrene?

Mener at det er sagt at praktbotiaene ført blir kjønnsmodne ved samme alder som mennesker, og det er vel langt mellom hver lekkerbisk (altså praktbotia) som er så gammel

Dersom en opplever oppdrett på slike ekstremt vanskelige arter å drette, er det meget bra om en kan dokumentere noe av dette, gjerne i form av bilder, rapportering av vannverdier\ temp\ fôr\ rutiner etc.
Ikke bare for å bli trodd, men for at andre kan "kopiere" dette
Jeg har lest en artikkel om en som har fått det til og det var et ganske sykt opplegg han hadde for å få dette til, ikke minst veldig store kar. Du må komme med bilder Kanskje det er håp for vanlige folk :P
seriøst ???
Frank Angell
Jøssekake, det er ikke mange som har greid dette... Har du bilder av disse krabatene, gjerne sammen med foreldrene? Mener at det er sagt at praktbotiaene ført blir kjønnsmodne ved samme alder som mennesker, og det er vel langt mellom hver lekkerbisk (altså praktbotia) som er så gammel :) Dersom en opplever oppdrett på slike ekstremt vanskelige arter å drette, er det meget bra om en kan dokumentere noe av dette, gjerne i form av bilder, rapportering av vannverdier\ temp\ fôr\ rutiner etc. Ikke bare for å bli trodd, men for at andre kan "kopiere" dette :)

mener du det seriøst ? jammen jeg har da ikke hatt botiane mer en to år jeg ? hjelpes, mulig han ser syner ? drukket for mye kanskje ???

Mannen er hjemme nå, skal se om han får tatt, han har bare mobilcamera da =) så kvaliteten er nok ikke no å skryte av ????
kommer mere bilder etterhvert
i morgen håper jeg, men her legger jeg ved et, der det viser ( trass mobilcamera) at damen er på hugget igjen
Det er mange mysterier rundt denne flotte fisken.
Ut i fra det jeg tidligere har lest, skal dine være alt, alt, alt for unge til å ha blitt foreldre.
Ut i fra størrelsen, vil jeg anta at dine er 3-3,5 år gamle, selv om ett slikt bilde fort lyger så det holder

Har googla så det holder i dag, for å se hva andre skriver om oppdrett av disse. Noen hevder at de har hatt oppdrett på praktbotia på ca 10cm, andre hevder at størrelsen må opp mot 20 for å få noe action av ett slikt slag i karet.

Hva som er rett, vel, det skal jeg ikke uttale meg om
Blir spennende å følge denne saken videre!
Kanskje det er håp også for andre?
Inaktiv bruker
mora til en i klassen min har fått yngel på følgende: praktbotia, SAE, ancistrus og nå holder hun på med sebraciklider. Hennes praktbotiaer er 19-22 cm (øyemål)
Pleco man
mora til en i klassen min har fått yngel på følgende: praktbotia, SAE, ancistrus og nå holder hun på med sebraciklider. Hennes praktbotiaer er 19-22 cm (øyemål)
Da har hun klart 2 arter som regnes som umulige\ ekstremt vanskelige.
Dama bør skrive ei bok
Det er mulig å drette praktboti, men det tillhører skjeldenheten. Såpass skjeldent at det blir skrevet om i store innternasjonale akvareblder. Som her.
I følge denne artikkelen var pH på 4,5.

Jeg er svært skeptisk til at så veldig mange har fått det til, i så fall er det ganske unikt. Med all respekt, så tror jeg det er en stor sjanse for at man roter litt med korrekt artsidentifikasjon, av enten foreldrefisk eller yngel.

E
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap