En sky og en hyperaktiv Praktbotia

Jeg fikk først en Praktbotia av naboen da de skulle kvitte seg med akvariet sitt. Den er veldig nervøs og sky, og ligger stort sett og gjemmer seg i slottet sitt. Jeg ser den nesten aldri, og bare i korte perioder. Så vidt jeg ser får den i seg veldig lite mat. Men forbrenner kanskje ikke så mye heller?

Den andre derimot: Den jeg kjøpte for å se om den andre ble litt mere sosial hvis den fikk en kompis, den er veldig aktiv og stresser rundt og jager de andre fiskene hele tida. Spesielt ved foring jager den de andre rundt fordi den vil ha maten selv.
Det virker ikke som han biter i finnene til de andre, bare jager de.

Men det jeg lurer på, kan jeg kjøpe flere, og kanskje noen hunner. Eller vil jeg da bare få 5-6 som jager de andre? Har lest at de er roligere hvis de er flere. Men vil den som er så sky nå vise seg mere med hunner i karet?
Vet at det ikke er noe fasitsvar på dette, men kanskje noen som har erfaringer om dette?
Jeg ville kjøpt flere, da vil nok adferden kunne endre seg. At praktbotia kan være noe jagete er ikke noe nytt, men dette er noe om etterhvert går over, når den oppdager at denne jaginga ikke medfører annet enn at den går glipp av maten, i stedet for å få denne for seg selv

Desverre er det om ikke umulig, ekstremt vanskelig å se kjønnet på disse fiskene, så du vil ha liten sjangs til å finne ut om det er gutter eller jenter du har\ kjøper
Botiaer er stimfisker, så de vil helst være flere, ja. Så det kan være at de er så sky pga. at de er for få. Skaff deg litt flere. Men, praktbotiaer blir noen digre drog, bare så du er klar over det.
Okei. Da får jeg kjøpe noen flere. Men får vente til jeg får igang 235 litern.
Utifra det som står i fiskebasen og bildene der skal det vel være relativt greit å skille kjønnene. Med at hannene har en kileformet hale, og hunnene har mere buet. Da tror jeg at jeg har to hanner.
Ville lagt stor vekt på "tror" Det er ørten teorier om hvordan en skal skille kjønnet på disse fiskene. Sannheten er at det er noen få eksperter som kan dette, resten blir kvalifisert gjetting. Det finns fisk som ser ut som en dame og er en han, og motsatt, av de tradisjonelle "kjennetegnene".
Forøvrig skal det ha lite til ingen ting å si, arten krangler ikke mellom kjønn, og formerer seg heller ikke i fangenskap.
Nå vet jeg ikke hva som har skjedd. Men omtrent samtidig som jeg startet den tråden her begynte den skye Praktbotiaen å å vise seg mere. Og siden det har den stort sett vært ute hele dagen. Så det er jo veldig fint!
Jeg har handlet mine fisk i en og samme butikk. Denne butikken har etter hva jeg har hørt et godt rykte, så som nybegynner har jeg slukt alt som blir sagt rått uten å tenke på at det også ligger litt butikk i bånn her Lærte vel at det må en klype salt med i det meste mann hører selv i ferskvannsmiljøer (",)

Som mange andre nybegynnere med snegleproblem endte jeg derfor opp med 2 stykk praktbotia i min 110 liter. Det er jo fint for en stimfisk med potensiale til å bli gedigen...

Samtidig fikk jeg beskjed om å øke hardheten i vannet fra 9 til 13. Noe jeg har gjort. Ser da at Praktbotiaen helst ikke vil ha mer enn 8 GH...

Jeg sitter derfor med et lite dilemma og et par spørsmål eller to til dere erfarne fiskere;

1. Bør jeg senke hardheten?
2. Bør jeg kvitte med med de 2 praktfulle botiaene mine, eller bør jeg kjøpe meg flere slik at de blir en stim?

Dette fører igjen til andre spørsmål;

1. Vil de andre fiskene jeg har takle en evt. oppmykning av vannet? Etter hva jeg kan se i fiskebasen her, er det flere som ville nyte godt av en reduksjon..
2. Hvordan gjør jeg det? Slutter å tilsette GH-økende middel er jo en ting, men kan jeg reversere det med noe annet middel?

Mine fisk;
3 stk Ancistrus hoplogenys
2 stk Praktbotia Chromobotia macracanthus
2 stk Dverggurami, Rubingurami Colisa lalia
3 stk Siamesisk algeeter Crossocheilus siamensis
7 stk Sebrafisk Danio rerio
2 stk Elefantsnabelål Macrognathus siamensis
11 stk Kardinaltetra Paracheirodon axelrodi
6 stk Amanoreke Caridina multidentata

Generelle spørsmål;
1. Vil praktbotiaene faktisk bli så store som det sies? Om de lever et langt og godt liv i min 110 liter? Leste noe om at fisken "tilpasser" størrelse etter plassen den har.
2. Gjelder i tilfelle det alle typer fisk?
3. Er det dyreplageri og ikke la den få større plass, innen rimelighetenes grenser selvfølgelig(Lurer på det generelt for all fisk også egentlig)
2. Er det normalt at den ene av de 2 jager den andre med en gang det serveres mat? Den biter ikke, bare jager den vekk fra maten. Den ene har som en følge av dette blitt betydelig større enn den andre på den korte tiden jeg har hatt dem. Noe som må være rundt 6 uker..


Det ble vist nok ord i dette innlegget også, og alikevel sitter jeg med en følelse av at det er mer jeg burde sourt om... (",)


LP
Skal prøve å svare litt på noen av spørsmålene dine. jeg er ingen ekspert men svarer utifra min egen erfaring med Praktbotia

her0b0y
Jeg har handlet mine fisk i en og samme butikk. Denne butikken har etter hva jeg har hørt et godt rykte, så som nybegynner har jeg slukt alt som blir sagt rått uten å tenke på at det også ligger litt butikk i bånn her :) Lærte vel at det må en klype salt med i det meste mann hører selv i ferskvannsmiljøer (",) Som mange andre nybegynnere med snegleproblem endte jeg derfor opp med 2 stykk praktbotia i min 110 liter. Det er jo fint for en stimfisk med potensiale til å bli gedigen...


Ja butikk er butikk, jeg fikk beskjed om å kjøpe to stk til en 60 liter! hvilken jeg gjorde som førte til at begge døde. (det var første feilen)

her0b0y
Samtidig fikk jeg beskjed om å øke hardheten i vannet fra 9 til 13. Noe jeg har gjort. Ser da at Praktbotiaen helst ikke vil ha mer enn 8 GH...


Hvorfor økte du hardheten? Fordi de i butikken sa det eller er det noe du fant ut på egenhånd? Tviler på at øking av hardhet har så mye å si på snegler, jeg har fortsatt pestsnegler i malawikaret med de vannverdier de holder!

her0b0y
1. Bør jeg senke hardheten?


Ja det syns jeg, det er vel ingen av fiskene du har (jeg har ikke sjekket) som krevet så høy hardhet eller som trives veldig med det?

her0b0y
2. Bør jeg kvitte med med de 2 praktfulle botiaene mine, eller bør jeg kjøpe meg flere slik at de blir en stim?


Vanskelig å si, jeg syns ikke PB har noe i en 110 liter å gjøre og de kan faktisk vokse ganske fort, jeg kjøpte 5 PB til 240 literen min og de var små når jeg kjøpte dem men rakk å vokse til nærmere ca 10 cm på tre kvart år. Så jeg hadde kanskje vurdert å selge dem hadde jeg vært deg. Vil forresten minne om at siamesiske algeetere også er stimfisk som blir av veldig god størrelse! Mine så ut som store sild når jeg solgte dem:P

her0b0y
1. Vil de andre fiskene jeg har takle en evt. oppmykning av vannet? Etter hva jeg kan se i fiskebasen her, er det flere som ville nyte godt av en reduksjon.. 2. Hvordan gjør jeg det? Slutter å tilsette GH-økende middel er jo en ting, men kan jeg reversere det med noe annet middel?


Dette tør ikke jeg å svare på, men skulle tro det gikk greit om du gradvis tok i mindre GH økende middel ved hvert vannbytte (en gang i uka) jo roligere du tar endringene jo bedre takler fiskene (men jeg er ingen ekspert på dette så håper du får svar fra noen som er sikre!)

her0b0y
Generelle spørsmål; 1. Vil praktbotiaene faktisk bli så store som det sies? Om de lever et langt og godt liv i min 110 liter? Leste noe om at fisken "tilpasser" størrelse etter plassen den har. 2. Gjelder i tilfelle det alle typer fisk? 3. Er det dyreplageri og ikke la den få større plass, innen rimelighetenes grenser selvfølgelig(Lurer på det generelt for all fisk også egentlig)


Jeg velger å svar på disse spørsmålene litt i ett jeg. Ja Praktbotiaer BØR FÅ SJANSEN til å nå sin normale størrelse. Alle har vel hørt dyrebutikken eller andre si at de vokser med karet. Det er i og for seg riktig. Problemet er at skjelettet og det synlige utvendige vokser med karet mens organer og det indre fortsetter å vokse, det er et begrep på dette som jeg ikke husker akkurat nå men det gjelder all type fisk og ja jeg vil definitivt kalle dette dyreplageri. Vi som seriøse akvarister har et ansvar for å gi våre fisker best mulig levevilkår. At fisker legger egg i et lite kar er ikke det samme som å si at de trives. To hunder vil også parre seg dersom de blir plassert i et aldri så lite rom selvom de mistrives, du skjønner tegningen

her0b0y
2. Er det normalt at den ene av de 2 jager den andre med en gang det serveres mat? Den biter ikke, bare jager den vekk fra maten. Den ene har som en følge av dette blitt betydelig større enn den andre på den korte tiden jeg har hatt dem. Noe som må være rundt 6 uker..


Ja dette er normalt ettersom PB er en stimfisk og i en stim så vil den dominante PB (ofte den med mest gråelige striper) jage de andre for å vise dominanse og når det bare er to er resultatet at den faktisk kan jage ihjel den andre. Noe som igjen fører til at den ikke-dominante får liten tilgang på mat og den dominante vil vokse seg stor og flott. Du kan ha en gruppe på 5 PB i karet ditt dersom du kvitter deg med dem når de blir litt større men jeg vil absolutt ikke anbefale deg det. Det finner f.eks jegersnegler som spiser pestsnegler så kanskje det er å anbefale i stedet?

Håper svarene jeg har gitt deg har vært litt til hjelp men som jeg sa er jeg ingen ekspert og svarene jeg har gitt deg her er svar jeg har fått fra andre eller fått erfare selv, andre har sikker andre meninger men dette er ihvertfall min Lykke til videre!
Hjertelig takk for gode svar Kaiamor!!

Jeg plages ikke av snegler i mitt 110 liters karr, og har aldri gjort det, men bedre føre var har jeg tenkt. Hadde prolemer i det lille 5,5 liter karret jeg uvitende hadde en kampfisk i, så jeg ser hvor fort det kan gå galt om de får fritt spillerom.

Jeg tror rett og slett jeg tar med de 2 jeg har tilbake til butikken slik at de kan få seg et større jem hos noen andre. Kanskje jeg kan få byttet de i noen snegler, evt. andre sneglespisere som ikke blir så store.

Økningen av GH til 12/13 fikk jeg som et genrelt råd fra fiskebutikken. Det var vist en god verdi i forhold til "fiskesuppe" da de fleste fiske arter liker/tåler/overlever denne verdien. Ingen av mine arter gjør det, så jeg skal senke meg ned til 8 som er en generell verdi alle vil like.

Noen som har noen tips om andre sneglespisere? Har mest lyst på fisk og ikke snegle til å gjøre denne jobben....

du har jo andre botiaer som ikke blir like store. husker ikke navnet akkurat nå men det er ihvertfall to andre som er glad i snegler. søk litt rundt i databasen etter botiaer og les litt der så vil du nok finne noe

P.S. Har du ikke pestsnegler er det ingen grunn til å kjøpe sneglespisere. Pestsnegler kan ofte forhindres ved å vaske planter GODT før de settes i karet. Eggene er nesten usynlige så det gjelder å vaske røttene veldig godt. de legger også gjerne egg på litt større blader. Vil nå si at det er lettere å bruke fem minutter på å vaske planter enn å kjøpe inn botiaer. (botiaer er stort sett stimfisk så de bør være minst fem)
Tilfeldig bekjentskap
© Henrik Giertsen
Reklame for plussmedlemskap