Scalare og Praktbotia - ilag?

Leser i fiskebasen at Praktbotian, som har et høyt aktivitetsnivå, lett kan stresse rolige fisk som Scalare.
At Praktbotiane er aktive, det har jeg erfart. Men mine opptrer som fredelige inndivider pr i dag - de eldste er vel ca 1,5 år gamle.
Noen med erfaring på dette?

Jeg elsker Praktbotiane mine. De er bare herlige.
Jeg har pr i dag hele 7 stk gående i 222 literen....!
De skal rundt nyttår flytte inn i større bolig på 720 liter.
Ilag med noen maller og SAE. (ancistrus, panaque og pansermaller)
Så nå lurer jeg på om jeg kan ha noen Scalare ilag med disse.

mvh
det kan du, har kun god erfaring m disse i samme selskap
hatt disse i både en 200l og en 500l.

mvh
Med god plass er det neppe noe problem. Man merker med rolige ciklider sånn generelt ofte at de ser litt frustrerte ut av kjappe fisker som surrer rundt dem men det er jo aldri noen big deal så lenge det er noen liter å boltre seg på.
Denne kombinasjonen fungerte ikke så bra hos oss. Det vil si- det ble jo en slags terrorbalanse da
Scalarene våre var store og flotte, og definitivt ikke av den sjenerte typen (så dem spise en scalare på størrelse med en femkrone engang...)
For oss så virket det ikke som skalarene trivdes, rett og slett. Praktbotiaene kunne av og til nappe dem i de lange finnene også, men det var ikke et veldig utbredt problem. Men de virket litt reserverte (!) - praktbotiaene var for raske i matfatet for dem
Så det det går jo an å ha dem sammen, men scalarenes prakt kommer ikke helt til sin rett i denne kombinasjonen. Overforing (og dertil tilhørende slamsuging) var en nødvendighet hos oss.

Vi kvittet oss med scalarene, og i 480-literen går det i dag 14 praktbotia, en gjeng SAE, en gjeng puntius denisonii og gibbiceps + royal pleco i bunnen. (Savner scalarene, men vil ikke putte scalarer oppi der igjen.)
Med kraftig sirkulasjon og god filtrering i dette karet fungerer dette oppsettet utmerket - og fiskene matcher hverandre perfekt i atferd Anbefales!
Jeg tror disse to artenes totalt ulike aktivitetsnivå ikke er den perfekte kombinasjon. Det er som om jeg skulle dele stua mi her med en gjeng trapes-artister fra sirkus som lå i hardtrening døgnet rundt

I et så stort akvarium som 720 liter kan det kanskje fungere, dersom du legger litt omtanke bak innredningen og skaper "soner" der scalarene kan trekke seg tilbake. Forhåpentligvis vil ikke botiaene få samme favoritt-oppholdssteder som scalarene...:-/
Takk for innspillene alle sammen.
Ulike erfaringer forstår jeg.
Likte sammenligningen til Mona.
Ok. Jeg får fundere litt.
720 liter med vann, gir mye plass og kan kanskje derfor gi en mulighet for at dette skal lykkes. Men gjør det ikke det, ja så står jeg der - og må kjøpe et stort akvarie til.....

Siden jeg har blitt så utrolig glad i Praktbotiane mine (de første ble kjøpt inn på grunn av pestsnegler) så er det disse som vil bestemme fiskesammensettningen i 720 literen. Kanskje jeg skaffer noen få til av disse og det blir et Praktbotia-kar det hele.
Det er et vanskelig valg å ta, hvilke fisker man skal ha i et kar. Det gjør det ikke enklere at man bor på bondelandet og det er vanskelig få tak i fisk etter eget ønske/behov.
Scalare kan jeg skaffe meg lokalt, derfor disse tankene.

Takk for deling av erfaringer.

mvh
Har 2 Scalarer og 4 Praktbotia i en 160 liter. Går helt glimrende.
Det er ikke tvil om at det er veldig forskjellig type fisker som snakker to forskjellige språk, og scalarene neppe setter pris på fartsfylte naboer som det, men om det ender i mord og fordervelse tviler jeg litt på i et stort kar som det. Trenger ikke bli voldelig en gang, men ideellt er det vel neppe.
Jeg vil jo at fiskene mine skal ha det så bra som mulig - som jeg kan klare få til.
Og selv om det er ulike erfaringer med kombinasjonen Scalare - Prakbotia, velger jeg nok da bort den førstnevnte arten.
Og igjen, takk for erfaringsdelingene.
Jeg får gruble videre.

mvh
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap